ulltand
Aktiv medlem
GIMP...Elvez skrev:
Är det någon som vet vad man använder för bildbehandlingsverktyg till arbetsstationer, eftersom det inte tycks finnas PS?
http://www.gimp.org/
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
GIMP...Elvez skrev:
Är det någon som vet vad man använder för bildbehandlingsverktyg till arbetsstationer, eftersom det inte tycks finnas PS?
Elvez skrev:
Blev lite nyfiken på Unix-verktyg:
För det är väl fortfarande så att t ex Silicon Graphics är väldigt vassa på grafik, film, 3D mm... eller?
Hehe. Typisk /. (Slashdot)-inställning.mrzoom skrev:
Dom kan även få släppa sitt program fritt också men så länge det ligger under fel licens så är det ganska ointressant för mig.
Trodde du sökte ett alternativ till PS.Elvez skrev:
Det känns inte som om t ex Hollywoods filmanimatörer och specialeffektsfolk sitter och pillar i GIMP...
Nome Nescio skrev:
Man måste komma ihåg att UNIX används som ett samlingsbegrepp över en bunt olika opertivsystem som liknar varanda, men det skiljer sig så pass mycket att det inte går att köra program för IRIX(SGIs OS) i en Linux eller Solaris burk.
Men i pricip finns alla kraftfulla applikationer eftersom industrin har en liten förkärlek till icke PC/Mac. Men räkna med att licenserna kostar mycket samt att det inte är så lätt att ladda hem gratis.
GIMP. För batch-hantering finns ImageMagick, väldigt praktisk komandorads-baserat program-svit.Elvez skrev:
Jo, fast numera har även Solaris-maskiner kompetenta grafik-kort. Och till en PC kan man ju köpa ett grafikkort för "spel" som givetvis även är snabbt till annat.För det är väl fortfarande så att t ex Silicon Graphics är väldigt vassa på grafik, film, 3D mm... eller?
Nä, men kolla på extramaterialet till LOTR III (extended), där ser man att en del kör Linux för redigering.Elvez skrev:
Det känns inte som om t ex Hollywoods filmanimatörer och specialeffektsfolk sitter och pillar i GIMP...
Det finns en avknoppning till Gimp som kallas CinePaint (tidigare känt som FilmGimp). Den används av ett flertal Hollywood-studios. Sedan används Linux en hel del för rendering; det tog väl fart i samband med Titanic. Jag har inte koll på vilka filmer som har tagit hjälp av Linux men Sagan om Ringen är väl ett exempel så gott som något.Elvez skrev:
marma skrev:
Hehe. Typisk /. (Slashdot)-inställning.
Har aldrig riktigt förstått mig på denna fundamentalism (typ "vi hatar Sun för att Solaris/Java/whatever inte är GPL, men ignorerar att det inte skulle funnits någon marknad för Linux utan Solaris").
Förklaring tack.
Det är intressanta tankar men jag tror inte att de kommer att få samma genomslag som öppen källkod på grund av fundamentala skillnader mellan dem. Nåja; den som lever får se.mrzoom skrev:
Jag har planer på att gå steget längre, jag är med i ett projekt med att ta fram en fri community för fri konst (foto, musik, text m.m).
jpersson skrev:
Det är intressanta tankar men jag tror inte att de kommer att få samma genomslag som öppen källkod på grund av fundamentala skillnader mellan dem. Nåja; den som lever får se.
Det är inte det som är ''problemet''. I datorbranchen ligger inte pengarna i produkterna längre utan i kompetensen. Dessutom är mjukvaruutveckling ofta en långdragen process med många inblandade. Jag tror att det är viktiga förutsättningar för att det ska fungera; förutsättningar som inte uppfylls i samma utsträckning av konstbranschen. Samtidigt borde något hända med tanke på all piratkopiering. De närmaste åren lär bli intressanta.mrzoom skrev:
Jag tycker fortfarande själv att det känns lite knepigt att sprida sina bilder hur som helst. Men man kan ju se det som rätt bra reklam ändå. Det finns ju inget som hindrar dig från att sälja bilderna som papperskopior.
jpersson skrev:
Det är inte det som är ''problemet''. I datorbranchen ligger inte pengarna i produkterna längre utan i kompetensen. Dessutom är mjukvaruutveckling ofta en långdragen process med många inblandade. Jag tror att det är viktiga förutsättningar för att det ska fungera; förutsättningar som inte uppfylls i samma utsträckning av konstbranchen. Samtidigt borde något hända med tanke på all piratkopiering. De närmaste åren lär bli intressanta.
jpersson skrev:
Jag tror att det kan komma mycket bra av det.
Till viss del är Fotosidan ett exempel på det möjliga samspelet i den bemärkelsen att vi ger varandra idéer på hur man kan förbättra sina bilder.