Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Photoshop problem

Produkter
(logga in för att koppla)

Konke

Aktiv medlem
Jag har Photoshop CS5 och använder penseln väldigt mycket när jag redigerar och gillar särskilt mycket att när man håller ner alt + höger musklick så kan man ställa in penselns hårdhet när man drar musen upp och ner (samt penselns storlek när man drar musen sidleds). Av någon anledning ser jag inte de röda fälten längre som indikerar hur hård eller mjuk pensel jag har. Det är bara genomskinligt. Vet någon hur jag kan få tillbaka den "röda markeringen"?

Svårt att veta varför, men jag skulle nog försöka kontakta Adobe eller i värsta fall installera om Photoshop, om jag känner det är viktigt att ha den funktionen.

Ta bort preferensfilen när du startar PC så får du tillbaka de inställningar som du hade från början. Ibland är det svårt att komma ihåg allt man gjort, när någon funktion inte längre gör som man var van vid. Ctrl+Alt+Shift när du startar PS nästa gång. Du får ladda in dina egna inställningar på nytt efter en sådan åtgärd men du avgör själv. http://www.photoshopessentials.com/photoshop-tips-tricks/reset-photoshop-preferences/

Går det att spara dessa inställningar utifall att resetten inte skulle fungera?

Det är inte Caps-lock nertryckt? Det gör alla tools helt bakvänt och det gjälper inte att Installera om.

Det är inte Caps-lock nertryckt? Det gör alla tools helt bakvänt och det gjälper inte att Installera om.

Nej det är inte caps-lock. Jag börjar tro att det är mina grafikkortsdrivrutiner som ställt till problemet. Kom på att problemen uppstod i samband med uppdatering av grafikkortsdrivrutiner och hittade ett annat inlägg på internet där en person hade liknande problem efter att ha uppdaterat sina drivrutiner.

Jag kan inte heller använda rotationsverktyget (R) eftersom det står att det är strul med OpenGL (som för övrigt är på). Problemet i sin tur är att de senaste drivrutinerna fixade till ett annat problem jag hade. Surt.

Ah! Undrar om det inte var jag som sa att det kan vara grafikkortet? VIlken tråd var det?

Ah! Undrar om det inte var jag som sa att det kan vara grafikkortet? VIlken tråd var det?

Oj, jag googlade bara på det och såg att det var ett nyligen uppdaterat inlägg. Den här sidan tror jag det var: http://www.silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?f=19&t=61976&p=538307

När jag uppdaterade grafikkortsdrivrutinerna åtgärdade jag ett annat problem och därför är jag inte lika sugen på att gå tillbaka till tidigare drivrutiner. Får kanske vänta på nya i så fall och hoppas att de fixar problemet.

Oj, jag googlade bara på det och såg att det var ett nyligen uppdaterat inlägg. Den här sidan tror jag det var: http://www.silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?f=19&t=61976&p=538307

När jag uppdaterade grafikkortsdrivrutinerna åtgärdade jag ett annat problem och därför är jag inte lika sugen på att gå tillbaka till tidigare drivrutiner. Får kanske vänta på nya i så fall och hoppas att de fixar problemet.

Det kan vara just att drivrutinen är fel. Kontrollera under "Redigera" --> "Inställningar" --> "Prestanda" om GPU är aktiverat med OpenGL på ditt grafikkort. Om kortet stödjer OpenGL så skall det funka med rätt drivrutin. Den som finns i Windows är kanske inte den mest optimala.

ANNONS