Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Photoshop - prestandatest

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vapo skrev:
Intel C2D E6600 @ 2700 Mhz (9x300)
2 GB 800 DDR2
XP Home SP 2
CS2

= 46 sek

Att dömma av liknande system måste jag nog optimera/klocka lite mer....


Klockat lite

Intel C2D E6600 @ *2997 Mhz (9x333)*
2 GB *833* DDR2
XP Home SP 2
CS2

= 41,9 sek

Ungefär 9% förbättring av att klocka runt 9% högre...
 
Macbook pro 2.33 senaste modell + cs3 beta.
Beroende på minnestilldelning till Photoshop allt mellan 32,6 - 38sek.

Mikael
 
Intressant.

Jag har just uppgraderat till Vista 64 och det går undan.

12.6 sek på en AMD Athlon 2X Dual Core 3800 som snurrar på 2000 MHz med 2GB Ram.

Körde XP Home och körde denna test på samma dator för något år sedan och då tog det betydligt mycket längre tid. Minns inte riktigt, men strax under minuten...

Så nog är 64 bitars OS:et ganska relevant
 
vaspenil skrev:
Intressant.

Jag har just uppgraderat till Vista 64 och det går undan.

12.6 sek på en AMD Athlon 2X Dual Core 3800 som snurrar på 2000 MHz med 2GB Ram.

Öhhh har hört att Vista och PS inte ens skall lira bra tillsammans än så hur e det möjligt?
 
halloj

12,6 sek förmodligen...... när operationen är 100% cpu krävande och danne hade 31 på en 2,4ghz ojag själv fick 27s på en 2,6Ghz Amd x2......

så 12,6 det verkar ju isf lovande på en sleten 3800+.....
 
jimh skrev:
175,6 sekunder med AMD 2400 och 1 GB RAM. Tur att jag inte sitter och radialblurrar hela dagarna.
Ny dator, och var naturligtvis tvungen att testa på nytt. Kapade drygt 100 sekunder av den gamla tiden med Intels dubbelförgasare på 1,8 ghz och 2 GB i tanken.
 

Bilagor

  • untitled-1.gif
    untitled-1.gif
    17.4 KB · Visningar: 518
jaha!!

men seriöst ni kollar en 110% cpu operation o sen anger ni div minnen o tweak av dessa, men denna operation beror 110% på cpu kraft!! 12,6 visst killen ljög men om ni tror minnena har med detta o göra kanske det e dags o börja tänka lite..... e som o säga: min bil e jättesnabb men så har ja TURBO TORKARE för rutorna vafan har torkarna o göra me prestandan???
 
Fick 40,9 på min macbook pro2,1 med 2.33GHz, 667MHz, 2 GB osv.

vad som spelar in har jag ingen aning om men det verkar ju vara hyfsat snabbt i jämförelse.
Tur det för de pengarna! haha!

har en rookiefråga... stämmer det att i 8-bits/channel kan jag spara som JPEG men inte i 16?
Hade inte tänkt på det innan men verkar ju onekligen så eller?
 
En till rookiefråga tiller som kör mac...

fått hjärnsläpp o kommer inte på hur sjutton screenshot funkar på mac... nån som kan hjälpa? :)
 
T.B.A skrev:
Fick 40,9 på min macbook pro2,1 med 2.33GHz, 667MHz, 2 GB osv.

vad som spelar in har jag ingen aning om men det verkar ju vara hyfsat snabbt i jämförelse.
Tur det för de pengarna! haha!

har en rookiefråga... stämmer det att i 8-bits/channel kan jag spara som JPEG men inte i 16?
Hade inte tänkt på det innan men verkar ju onekligen så eller?

Jepp, det stämmer. JPEG klarar max 8 bitar mig veterligt.
 
T.B.A skrev:
En till rookiefråga tiller som kör mac...

fått hjärnsläpp o kommer inte på hur sjutton screenshot funkar på mac... nån som kan hjälpa? :)

Om du vill ta en bild av hela skärmen trycker du på kommando-skift-3.

Vill du ta en bild av en del av skärmen, trycker du på kommando-skift-4. Markera sedan vilket område som ska avbildas genom att dra.

Vill du ta en bild av ett fönster, menyraden, Dock eller ett annat område, klickar du på kommando-skift-4 och trycker på mellanslag. Flytta pekaren till det område som du vill avbilda så att det markeras, och klicka. Om du kommer på att du vill dra och välja område trycker du på mellanslag igen.

Om du tryckt på kommando-skift-4 och kommer på att du inte vill ta någon skärmavbild trycker du på esc-tangenten.
Du kan dessutom ta bilder av skärmen med programmet Skärmavbildning (i mappen Verktygsprogram).
Allt detta finns att läsa i din mac. Sök exv på kortkommandon eller ta en bild av skrivbordet.
Mikael
 
Senast ändrad:
Kanon!
Tack så hemskt mycket!

Va ett tag sen jag satt på mac nu (senast va i plugget som avslutades för ca 5 år sen). Irriterande hur fort man glömmer om man sitter i PC miljö.
Har haft min mac nu sen januari och man hittar ju nya grejer hela tiden tycker jag! Superbra och riktigt nöjd med alltihop! Tack igen!
 
P4 3,0, 512Mb ram, Windows XP och CS2

62s med avstägning av lite program och Internet.
(trodde det skulle gå betydligt långsammare)


/Daniel
 
Re: halloj

sphere skrev:
12,6 sek förmodligen...... när operationen är 100% cpu krävande och danne hade 31 på en 2,4ghz ojag själv fick 27s på en 2,6Ghz Amd x2......

så 12,6 det verkar ju isf lovande på en sleten 3800+.....

Naturligvis spelar minnet väldigt stor roll. Självklart beroende på hur dataintensiv operationen i fråga är. Men måste processen börja swappa spelar det inte någon roll hur kraftfull din cpu är.

På fikonspråk kallas detta för "thrashing".
 
oki

hur menar du på att minnena spelar in vid en cpu ikrävande sak (en cpu instruktion) ähum går det fortare o convertera tex en wav till mp3 om man har 1Gb ram vs 256 njae ...... hur förklarar du då att te x dannes fina dual core e slöare än 12,6 mannens???
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.