Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Photoshop - prestandatest

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
xzabite skrev:
497,4s inte allt för bra,.. hehe,..

Adobe Photoshop Version: 9.0 (9.0x246)
Operativsystem: Windows XP
Version: 5.1 Service Pack 1
Systemarkitektur: Intel Datorfamilj:6, Modell:8, Version:6 med MMX, SSE-heltal, SSE FP
Antal fysiska processorer: 1
Processorhastighet: 696 MHz
Inbyggt minne: 191 MB
Hatten av för att du ens orkar dra igång XP på den maskinen :)
 
Tack, Ulf. Du gav mig några punkter jag skall testa. Om värme/nätagregat är inget problem. Jag kör ofta videorendering och video encoding i långa tider (4-5 timmar i sträck) med 100% CPU belastning utan en enda låsning. Just nu, i skrivandets ögonblick är CPU tempen 29°C och grafik CPUn är 37°C. Jag skall testa de när jag kör PS.
I PS märkte jag låsningen när jag raderar mycket och kanske med snabba drag i en mask. Ibland inträffar låsningen när jag startar upp en enkel liten .jpeg fil, glömmer att "spara som" och fortsätter att redigera någon minut.
Btw. jag byggde 2 av mina datorer och valde rätt nätagregat (450W), rätt fläktar och kopparkylare, rätt kylpasta (3 extrafäktar i burken) + nätagregatfläkt + CPU fläkt + chipsetfläkt mm.
Men jag skall forska vidare. Skall testa även på en av mina äldre datorer om det låser sig där. Tack för tipsen.
/Fred
 
Bara på lattjo

Provade motsvarande i ett annat program, Picture Window Pro, som är påfallande snabbt. Det tog sex sekunder att få resultatet. Jag vet att detta är att jämföra äpplen o päron, men Photoshop är ganska långsamt för många tämligen triviala uppgifter.
 
Fred H skrev:
Tack, Ulf. Du gav mig några punkter jag skall testa. Om värme/nätagregat är inget problem. Jag kör ofta videorendering och video encoding i långa tider (4-5 timmar i sträck) med 100% CPU belastning utan en enda låsning. Just nu, i skrivandets ögonblick är CPU tempen 29°C och grafik CPUn är 37°C. Jag skall testa de när jag kör PS.
I PS märkte jag låsningen när jag raderar mycket och kanske med snabba drag i en mask. Ibland inträffar låsningen när jag startar upp en enkel liten .jpeg fil, glömmer att "spara som" och fortsätter att redigera någon minut.
Btw. jag byggde 2 av mina datorer och valde rätt nätagregat (450W), rätt fläktar och kopparkylare, rätt kylpasta (3 extrafäktar i burken) + nätagregatfläkt + CPU fläkt + chipsetfläkt mm.
Men jag skall forska vidare. Skall testa även på en av mina äldre datorer om det låser sig där. Tack för tipsen.
/Fred

Låter som ett minnesproblem. Plocka ur minneskretsarna en i taget och om du har bara ett, flytta det till en annan plats. Har sett flera datorer där det har räckt att flytta runt minnena för att problem ska upphöra. Tydligen är både minnen och minnesplatser aningen olika och passar olika bra ihop.

Dessutom kan du faktiskt ha ett fel på ett av minnena.

För att göra saker och ting ännu svårare: Man man labba med "latency" och andra minnesinställningar i bios.

Ytterligare en sak som slog mig. Om det händer när du rör musen mycket kan det vara ett IRQ-problem/ minnesbufferproblem. Byt IRQ-nummer men kolla givetvis först om du har några hårdvarukonflikter.
 
Tack, Ola. Bra tips. Jag skall testa. Minnena är parvist matchade i två slott, men det kan vara glapp, kanske. Ja, IRQ skall jag testa. Det är så att jag har en Wacom Grphire4 parallelt med musen och kanske just ritbrädan som kan vara orsaken. Försökte simulera felet enbart med musen då var allt bra, ingen låsning. Skall testa vidare. Tack för hjälpen.
/Fred
 
95,2 sekunder

Operating System: Windows XP
Version: 5.1 Service Pack 2
Built-in memory: 510 MB
Free memory: 108 MB
Memory available to Photoshop: 462 MB
Memory used by Photoshop: 85 %
Image cache levels: 4
Use image cache for histograms: No


jag tror att det var bra för att ha använt 425mb ram.. jag ser ju att vissa har flera GB och endå går det inte så mycket snabbare
 
klarar du att video encoda

Fred H skrev:
Tack, Ulf. Du gav mig några punkter jag skall testa. Om värme/nätagregat är inget problem. Jag kör ofta videorendering och video encoding i långa tider (4-5 timmar i sträck) med 100% CPU belastning utan en enda låsning. Just nu, i skrivandets ögonblick är CPU tempen 29°C och grafik CPUn är 37°C. Jag skall testa de när jag kör PS.
I PS märkte jag låsningen när jag raderar mycket och kanske med snabba drag i en mask. Ibland inträffar låsningen när jag startar upp en enkel liten .jpeg fil, glömmer att "spara som" och fortsätter att redigera någon minut.
Btw. jag byggde 2 av mina datorer och valde rätt nätagregat (450W), rätt fläktar och kopparkylare, rätt kylpasta (3 extrafäktar i burken) + nätagregatfläkt + CPU fläkt + chipsetfläkt mm.
Men jag skall forska vidare. Skall testa även på en av mina äldre datorer om det låser sig där. Tack för tipsen.
/Fred
Utan att det låser sig så har du inga problem med värme eller nätagg då skulle jag testa med att formatera om datan sen lägga in allt igen.brukar bli 1-2 gånger om året jag formaterar om datan man får så jävla mycket skit man ska ju testa allt man hittar på nätet
 
Ulf, du kan ha rätt, men det var för något år sedan jag formaterade om min systemhårddisk. Jag brukar "Ghosta" systemet först, sen rensa bort allt skit jag tror är skräp. Gör jag något fel, så har jag Ghosten tillbaka på 10 minuter.
Hela sanningen är att man har mycket man inte vill bli av med, men används inte så mycket. Ett bra exempel är, som faktiskt stör mig att jag var mycket nöjd med min Nero 6.nånting sen installerade den senaste versionen nr. 7 vilket har lagt till en massa mediakomponenter som jag inte behöver. Jag funderar allvarligt på att det är just Nero mediakomponenterna gör att PS låser sig. Innan hade jag inga problem med PS.
Jag återkommer med feed-back om detta.
/Fred
 
Fred H skrev:
Ulf, du kan ha rätt, men det var för något år sedan jag formaterade om min systemhårddisk. Jag brukar "Ghosta" systemet först, sen rensa bort allt skit jag tror är skräp. Gör jag något fel, så har jag Ghosten tillbaka på 10 minuter.
Hela sanningen är att man har mycket man inte vill bli av med, men används inte så mycket. Ett bra exempel är, som faktiskt stör mig att jag var mycket nöjd med min Nero 6.nånting sen installerade den senaste versionen nr. 7 vilket har lagt till en massa mediakomponenter som jag inte behöver. Jag funderar allvarligt på att det är just Nero mediakomponenterna gör att PS låser sig. Innan hade jag inga problem med PS.
Jag återkommer med feed-back om detta.
/Fred

Jag har mycket svårt att tänka mig att en viss aktivitet i photoshop (radera utan att spara?) skulle vara mjukvarurelaterat. Att radera hårddisken låter aninge brutalt.

Om man installerar mycket "skräp" kan det givetvis vara en bra ide av stabilitetskäl att ghosta regelbundet och vara beredd att lägga tillbaka gammal version. Vem har inte avinstallerat något program bara för att finna att det raderades någon komponent som användes av något annat program.

Men, men, jag röstar på 1) hårdvarukonflikt (Wacom + mus + ...) 2) Minnesmodulproblem (oxid?, plats? krets?) 3) swapfilsproblem dvs virtuella minnet tar slut. Kör du något annat samtidigt som gillar minne eller slåss om hårddiskarna samtidigt?
 
106s

HP Pavilion zd8000

Pentium4 3,2GHz 1Gb ram.

Adobe Photoshop Version: 8.0.1 (8.0x125)
Operativsystem: Windows XP
Version: 5.1 Service Pack 2
Systemarkitektur: Intel Datorfamilj:15, Modell:4, Version:3 med MMX, SSE-heltal, SSE FP, SSE2, HyperThreading
Processorhastighet: 3192 MHz
Inbyggt minne: 1022 MB
Ledigt minne: 537 MB
Minne tillgängligt för Photoshop: 932 MB
Minne som används av Photoshop: 50 %
Bildcache-nivåer: 4
Använd bildcache för histogrammen: Nej
Serienummer: 11311126113961674149
Programmapp: C:\Program\Adobe\Adobe Photoshop CS\
 
Just nu avslutade en längre test och försökte få PS CS2 att låsa sig. Nix. Det gjorde jag efter att jag avinstallerade Nero 7-har gått igenom med "Registry Mecanic" som hittade några "föräldralösa" program-junks, både från Nero och en avinstallerad RealPlayer. Sedan installerade tillbaka det gamla beprövade Nero 6.0...som konstigt nog inte krävde serienr. Det fanns redan i registret.
Nu har jag stått på huvudet för att få en 78 MB stor .PSD fil att låsa sig. Inget, så jag är glad men i baktanken mal det att kanske var något annat.
Jag öppnade inte burken just nu, men själv råkade ut för skitiga kontakter i minnesslots och t.o.m i AGP hållaren tidigare på andra datorer. Jag var med om förtennda kontakter i kombination med guldpletterade minneskontakter som bildade element och oxid. De finns inte idag, men bra att se upp med det.
En annan orsak kan vara att en av mina hårddiskar är en äldre IBM drive, som jag fick i garantiutbyte när den tidigare har pajat. IBM(Hitachi) hårddiskar är inget att lita på. Jag säger det av egen och några vänners erfarenheter. Så, nu är jag "back in bussiness". Jag vet också att det är nästan omöjligt för en utomstående att felsöka en random felande burk. Men tack för idéer, de är värdefulla att förfriska minnet.
/Fred
 
Med min amd x2 4200 och 2gb ram fick jag 38,2 sekunder. Kör fortfarande gamla windows 32 på den. Testade på min p4 2.4GHz med 1 gb minne och där blev det 171,3 selunder. Ska se om jag vågar testa på min bärbara oxå. ;)
 
Re: Var är brudarna.....

Laponia skrev:
Tycks vara ett manligt fenomen det här. Inte en enda kvinna vill vara med på den här leken.

Nä, nu måste jag gå och mäta min också......;-)

Kommer kommer...har bara inte uppmärksammat tråden innan! =)
57.3s
Photoshop CS och en helsikes massa andra program igång samtidigt. Ska säga till om det går snabbare...var så säker! =)
 

Bilagor

  • bild-1.jpg
    bild-1.jpg
    17.6 KB · Visningar: 827
Leder jag?

215,4 sek

Och vad för våldsam maskin har jag:

P4 2,0 Ghz
768 Mb ram
Windows xp

Oj oj, nu måste jag uppgradera, jag gör ju såna här grejer varje dag =)
 
Re: Re: Var är brudarna.....

Tes skrev:
Kommer kommer...har bara inte uppmärksammat tråden innan! =)
57.3s
Photoshop CS och en helsikes massa andra program igång samtidigt. Ska säga till om det går snabbare...var så säker! =)

Härligt Therese....

Grabbarna tjurar med sina PC maskiner. ;-)
Ja menar de futtiga sekunder som går att vinna på lite filtrering.... Macen har gjort att man sparar veckor av djävulskap som Windows stod för.

Det är väl en mognadsprocess... Ungtupparna tjurar ju in i det längsta med allt som någon har lyckats lura på dom.

Mac isn't a way of living... It's the only way of living!

Ha ha... få se om tempen stiger här inne?
 
Re: Re: Re: Var är brudarna.....

Chet skrev:
Härligt Therese....

Grabbarna tjurar med sina PC maskiner. ;-)
Ja menar de futtiga sekunder som går att vinna på lite filtrering.... Macen har gjort att man sparar veckor av djävulskap som Windows stod för.

Det är väl en mognadsprocess... Ungtupparna tjurar ju in i det längsta med allt som någon har lyckats lura på dom.

Mac isn't a way of living... It's the only way of living!

Ha ha... få se om tempen stiger här inne?
Hej, grabben. här finns det gamlingar också som har PC, men de tjurar inte.;)
/Fred
 
Lägg ner mac-/pc-tjafset, annars stänger jag tråden. Det finns en hel forumavdelning för sånt och den här tråden ligger inte där.
 
Kom ner i 46,4s när jag stängt av alla program och gjort en omstart!

Det är inte helt schysst egentligen eftersom det aldrig är så man jobbar. Man har ju alltid minst 10 program igång och säkert nån Gig i bilder öppna på skärmen samtidigt och jobbar i så det är väl den tiden man borde mäta...men visst är det kul! ;)
 
Jaha min tur då... (på en 2 år och 2 mån gammel dator anpassad för Spel då iaf)

88,1 Sek

Operativsystem: Windows XP
Version: 5.1 Service Pack 2
Systemarkitektur: Intel
Antal fysiska processorer: 1
Antal logiska processorer: 2
Processorhastighet: 2806 MHz
Inbyggt minne: 1023 MB
Ledigt minne: 552 MB
Minne tillgängligt för Photoshop: 908 MB
Minne som används av Photoshop: 55 %
Upplösning skärm 1280*1024 75hz

Stängde inte något program måste prova på det som ja alltid använder..... Alltså opera igång,miranda,netlimiter,logitech och spelprofiler laddade + Ati grafikintsällningar (separat för spelbruk)+ windows commander.....men men
 
Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.