ANNONS
Annons

Photoshop - prestandatest

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
1,5 h

När jag var uppe i 1,5 timme la jag av....
Visst har jag en gammal slö dator men ändå brukar jag lyckas bildbehandla bilderna hyfsat bra. Hur snabba är era bilar? (kan väl hålla med om att jag är sugen på att uppgradera min 6 år gamla pc)
 
Bärbar Acer Ferrari med 512mb minne - jag tror jag har 5400rpm hd i just nu.

Amd 2800

198.3 Sek

Vågar man prova på en gammal 400Mhz pentium med 64meg minne va?
 
Jag blev riktigt nöjd jag!:

83,5s efter det att jag fimpade en hel del program...


Fujitsu Siemens
(Bärbar)

Processor: AMD Mobile Sempron 3300+
Internminne: 1024 MB
Hårddisk: 60 GB
Grafik: ATI® MOBILITY RADEON Xpress 200


Helt värdelös att spela spel på, men helt ok när det gäller bilder.
 
Med Internetkoppling (ADSL) på,
brandvägg på,
antivirus NOD32 på,
129 sek
Bild 1.

På Bild 2. alla är bortkopplade då blev det 121 sek.
Skillnaden är marginell.
Hur påverkar grafikkortet timingen?

/Fred
 

Bilagor

  • timing1.jpg
    timing1.jpg
    47.9 KB · Visningar: 1,427
Nedkopplat Bridge, som tar 82000 kB i anspråk, ger bara 7-8 sek. vinst.
Troligen är AMD processorerna snabbare än Intels med jämförbara frekvenstal.
Märkligt att vissa med 512 MB minne har snabbare rendering time än vissa med 1 GByte. Detta bevisar faktiskt att minnesstorleken är inte så värst avgörande i hastighet. Det har diskuterats på andra forum i video sammanhang. Tittar jag på mina skärmdump ser jag att minnesåtgång är bara 55% använt av PS.
Jag är nästan övertygad om att hårddiskarna har mer inflytande över hastigheten, samt var pagefilen ligger. Troligen RAID system är snabbast. Har någon testat med RAID?
/Fred
 
Men motsäger inte dessa saker varandra:
Raid snabbare än mer ram-minne ?
Internminne är ju bra mkt snabbare än alla raid-system
och så fasligt mycket minne krävs nog inte för de operationer som utförs.

På min burk, som jag tyvärr körde massor av andra program samtidigt så fick jag ~72 sekunder.
En Amd 64 3000+ 1.8GHz
1Gb ram
 
OFF T:
Hmm det är intressant att se hur nästan allt kan bli en tävlingsform.. Snart kommer väll folk plöja ner x antal tusen för att förbättra sin tid i ps så man "leder" på FS.

Om ni värkligen vill gämföra prestanda hos era burkar kan ni också testa 3dmark05. Tror rekordet ligger en bit över 15000 poäng.

On T: Det verkar som om man ska lyckas bra gäller det att ha 64bitars procesor och snabb CAS latensy och busshastighet. Grafikkort borde spela mindre roll. Hårdisk borde inte spela någon roll alls förutsatt att man ha tillräkligt med ramminne.

//ANdreas
 
Alla med win xp verkar ha sp2 installerat. Själv vägrar jag och kommer aldrig installera sp2. Har norton 2005 internet sec och är van vid det så vad tusan ska jag med sp2 till? Inget mer krångel tack, min dator är så stabil som en dator kan bli. Så nöjd med den att jag sitter med den så länge det går. 10år minst hoppas jag. He! Fick 95sek enl tidigare.
 
runt 70 sek varje gång med AMD Athlon 64 3700+ och 2gb ram.

men jag undrar lite över alla era andras inställningar i photoshop? till exempel är väl photoshops default-inställning att bara använda 50% av ram-minnet? jag har ställt upp till 80%, kan man kräma på mer? och så använder den startup-disken som scrathdisk som default, är det dumt?

(för övrigt är det intressant att några alltid vill slänga in "den här diskussionen leder inte till bättre bilder"-tjatet i varenda tekniktråd, trots att ingen ens påstått det.)
 
StefanA skrev:
Alla med win xp verkar ha sp2 installerat. Själv vägrar jag och kommer aldrig installera sp2. Har norton 2005 internet sec och är van vid det så vad tusan ska jag med sp2 till? Inget mer krångel tack, min dator är så stabil som en dator kan bli. Så nöjd med den att jag sitter med den så länge det går. 10år minst hoppas jag. He! Fick 95sek enl tidigare.
Så rätt du har, Stefan. SP2 vägrar jag själv att installera. Många har klagat på problem med SP2.
Det är vansinnigt att uppgradera sina datorer bara för några sekunder snabbare, bildskärmar med lägre responstid, nya programvaror.
Jag själv är också nöjd med mina datorer som jag byggde själv. Viktigast är för mig att jag hittar i burkarna med förbundna ögon och känner mina program utan att behöva lära mig nya, ibland onödiga saker, med de senaste programuppdateringar.
Litet OT: Jag hittade en bra tråd här på FS om PS tips. Gud, vad glad jag blev. Det var bättre än att testa hastigheten, som är helt onödigt förutom som kuriosum.
/Fred
 
Fred H skrev:
...Det är vansinnigt att uppgradera sina datorer bara för några sekunder snabbare, bildskärmar med lägre responstid, nya programvaror...
Varför?
Är det vansinne att träna frisparkar ensam på en blåsig grusplan sent på kvällen?
Att stretcha sig smidigare och smidigare?
Att öva tajtare och tajtare flugkast i en smal strömfåra?
Att träna sina tjejer att kasta boll hårdare och hårdare?

Troligen, men jag är hellre vansinnig än tråkig...

(Och jag hatar att datorer tar tid på sig för enkla bildbehandlingar.)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.