Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Photoshop - prestandatest

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
mipert skrev:
Sådant här är lärorikt.

Jag noterar till exempel att om jag tilldelar mer eller mindre minne till Photoshop har obefintlig betydelse. Med mina 2GB RAM.
Jag jämförde med 20-80% tilldelat minne och ligger hela tiden runt 65-70 sekunder.
Självklart startar jag om Pshp mellan ändringarna.

Frågan är vad jag kan göra för att snabba på ”burken”.

Hårddisken är på 10000 rpm.
Bussar och sånt, finns det något att göra där, (hur)?

Ny processor? Eller överklocka den gammla kan nog göra en del.
 
Fred H skrev:
...Ser man resultaten med olika processorer framgår det tydligt att inte minnet, inte hårddiskarna utan mestadels CPUn bestämmer hastigheten...
Så här ser det ut när jag drar igång motsvarande process med Gimp under Linux (Fedora Core 4).
Datorn är en skapligt snabb 64-bitars AMD, dock med lite minne (512MB).
Övre kurvan är hur mycket processorn arbetar (den var uppe i 100% ett tag). Minnesanvändningen (undre kurvan) rörde sig inte...
 

Bilagor

  • prest.png
    prest.png
    3.2 KB · Visningar: 1,066
steelneck skrev:
I Gimp heter det rörelse-oskärpa-zooma, men inställningarna är inte riktigt samma. Experimenterade lite för att få till en liknande bild, hamnade då på längd 32, detta tog 40 sekunder mot 120 sekunder för PS under wine.
24s på 3,4GHz Intel EMT64 med 1GB RAM.
 
Minnet betyder inte särskilt mycket här och det är ren processorkraft som gäller.
Samma sak gäller för konvertering av Rawfiler i CS2.

När jag jämförde PC och nya Mac Quad så fick jag i princip samma tidsåtgång på detta test och att konvertera 5st 1DsM2 filer i ACR till PS.

Skillnaden mot en P4 3,4 Ghz HT blev extrem men så är nog HT ingen lyckad processorkonfiguration om man vill ha speed i liknande operationer.

Macens 18 sekunder mot ca 2 minuter talar ju sitt tydliga språk.

Jerry
 
Jerry Gladh skrev:
Minnet betyder inte särskilt mycket här och det är ren processorkraft som gäller.
Samma sak gäller för konvertering av Rawfiler i CS2.

När jag jämförde PC och nya Mac Quad så fick jag i princip samma tidsåtgång på detta test och att konvertera 5st 1DsM2 filer i ACR till PS.

Skillnaden mot en P4 3,4 Ghz HT blev extrem men så är nog HT ingen lyckad processorkonfiguration om man vill ha speed i liknande operationer.

Macens 18 sekunder mot ca 2 minuter talar ju sitt tydliga språk.

Jerry

Hej


Gratulerar till macen, ett bra köp.


Jag undrar lite hur du kunde få så relativt dålig tid med din PC med denna blurtest.

Själv har jag en Pentium 4 3.0 GHZ prescott och fick tiden 73 sek och du fick ca 120 sek på en snabbare processor P4 3,4 Ghz HT. Du kanske hade en massa program igång?

Hälsningar

Omar Brännström
 
Hej,

min AMD x2 3800+ med 1024MB PC3200 CL2 minne var klar efter 51,3s

min Laptop, Intel Centrino 1,5GHz med 512MB behövde hela 140,2s

båda gånger använde jag PS CS, dvs inte CS2 versionen...
 
Omar skrev:
Hej


Gratulerar till macen, ett bra köp.


Jag undrar lite hur du kunde få så relativt dålig tid med din PC med denna blurtest.

Själv har jag en Pentium 4 3.0 GHZ prescott och fick tiden 73 sek och du fick ca 120 sek på en snabbare processor P4 3,4 Ghz HT. Du kanske hade en massa program igång?

Hälsningar

Omar Brännström

Tror det beror på ett par saker. Att köra Hyperthread försämrar nog prestandan när man gör en sak i ett program. Naturligtvis blir det Bridge, ACR och PS öppet samtidigt, vilket väl är den naturliga arbetmiljön för rawkonvertering. Helt klart försämras även processorns kapacitet när man har 2 grafikkort i burken.

Fördel Mac här när man kan använda ett dualkort och ändå kalibrera båda skärmarna. Köra med 2 skärmar verkar heller inte påverka hastigheten.

Omstarter av Win PS är också ett itrriterande moment då programmet verkar samla på sig en massa även om man stänger ner alla pågående arbete.

Oavsett, extremt nöjd med Quad och Mac OS när det gäller arbetsstation. Fungerar också ypperligt mot Win-server när det gäller fil -och skrivardelning.

Såg att Dell hade börjat sälja sin Precision med dubbla Xeon med dubbla kärnor.Den tilsammans med Win 64 och en massa ram lär nog flytta på sig men priset blir groteskt.

Har också börjat testa lite i Aperture som verkar väldigt lovande när det gäller tidsaspekten i arbetsflödet. Får väl se om det funkar lika bra
mot skrivare och annan output.

Jerry
 
Testade på ett kontor (hos en kund).

289 sekunder. Med 90% tilldelat.
218 sekunder. Med 50% tilldelat.
 

Bilagor

  • namnlöst-2.gif
    namnlöst-2.gif
    8.2 KB · Visningar: 874
Senast ändrad:
Hej

När jag körde blur på bilden i denna test så jobbar min P4 3.0 GHZ hyperthreading på 100% enligt aktivitetshanteraren och kurvurna går lika högt i de båda fönsterna i cpu-användningshistorik, hyperthreading fungerar? .

Men när jag öppnar tex 300 Canon 1D Mark2 RAW bilder i Bridge så håller den på att tugga länge och processorn går inte på fullkraft, bara på ca 50% i aktivitetshanteraren. I vänstra fönstret går kurvan nästan i taket medan den högra går bara på kanske 15%. Här verkar inte hyperthreading vara så effektiv. Att den inte går i 100% och bara i 50% är väl troligen att hyperthreading inte funkar till fullo med öppning av RAW bilder i Bridge. Egentligen har man processorkraft men programmet (PS, Bridge) är inte skrivit för det eller kan dra nytta av hyperthreading.

Någon som vet mer?


Hälsningar

Omar Brännström
 
En process är ett program som kör. I varje process kan en eller flera trådar köra samtidigt. Trådar är lättviktsprocesser som till skillnad från riktiga processer delar på t ex minne. Om programmet kan skrivas som två oberoende trådar kommer man att kunna maximera utnyttjandet av de båda processorerna, men trådar måste ibland kommunicera med varandra och en tråd kan få vänta på en annan så programmet löper inte automatiskt dubbelt så snabbt.

Som jag förstår det måste programmet vara skrivet med trådar för att processorn ska kunna utnyttja hyperthreading. Photoshop har antagligen många filter skrivna i trådad form, men andra program så som Excel eller Word är nog inte det. Att göra om en RAW-bild är kanske svårt att parallellisera, eller så har Adobe inte skrivit koden så.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.