ANNONS
Annons

Photoshop - prestandatest

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
11.1 sekund med:
2x ATI4890x2
i7 920 CPU
2x Corsair p256 SSD i raid0
16 gig pc12800 (1600mhz)
Photoshop CS5

Uppdatera till
2x GTX460 , nu tar det 2.7 sekunder

@ Möller,
Med photoshop CS5 gör GPU:n väldigt mycket då du kan välja att photoshop skall rendera allt med GPU kärnan istället för CPU.
Bytte som sagt GPU och nu tar det 2.7 sekund istället för tidigare 11.1 :)

jag kan inte heller hitta posten du refererar till efter att ha kollat igenom hela tråden, vilken sida och vem är det som postat den? om du menar att jag skall undvika tiden det tar att klicka in "inställningarna" för filtret så är detta redan fixat. och du, tack för välkomnandet!

Senast ändrad:
Med photoshop CS5 gör GPU:n väldigt mycket då du kan välja att photoshop skall rendera allt med GPU kärnan istället för CPU.
2,7 sek låter ju helt fantastiskt!

Även CS4 använder GPU:n och där får jag kortare tid på 7,7 sek, jämfört med CS5 som tar 8,2 sek med i7 920 @2,66. Därför reagerade jag på dina 11 sek och trodde att du kanske startade testet fel.

Själv kör jag ett gammalt GTS250 grafikkort och det skulle vara kul om du vid tillfälle ville koppla ur ett av dina GTX460 och berätta hur lång tid du får då.

Hej och välkommen Patrick. Jag tycker det verkar interessant att du får så stor skillnad mellan 4890 och 460. Ett 4890 är ju inget dåligt kort. Hållar på och sättar ihop en burk och försökte läsa på innan hur mycket skillnad det gjorde. Enligt Adobe själv skall inga filter vara accelererade:

http://kb2.adobe.com/cps/405/kb405745.html

Ej heller skall det finnas fördelar att hämta i Lightroom3/ACR6 enligt Adobe. Har också försökt läsa i forums och inte hittat några hårda fakta om att det skulle vara någon fördel, förrän nu. På den bakgrunden valde jag att slänga i ett billigt fläktlöst gt210, med tanken att det var så pass billigt att jag kan byta upp senare när det ger fler fördelar utan större förlust.

Skulle du kunne stänga av GPU acceleration och köra testet igen på enbart din CPU? Oklockat bör du få runt 8 sekunder.

Så har jag bygd ihop nya datorn till frugan. En i7 870 med windows 7 64 bit och CS4. Minnene är några billiga Crucial 1333/CL9. Jag kommer vilja köra den på stock frekvens, men gjorde ett litet eksperiment. All turbo etc. var påslaget som standard. Även om 870 nominellt har 2.93 GHz, så körs den i praktiken alltid på 3.19 GHz pga. turbon.

Skorpan tiderna blev:

BCLK 133, 2.93/3.19 GHz, 8.5s, temperatur < 60 grader
BCLK 150, 3.3/3.6 GHz, 7.6s, temperatur < 64 grader
BLCK 160, 3.52/3.84 GHz, 6.7s, temperatur < 70 grader

Temperaturen är mätt under lightroom export av ett stort antal filer. Standard spänningar användes och jag har installerat en Scythe Ninja luftkylare. På grund av temperatur ökningen, och att jag i övrigt inte känner någon större skillnad på systemet kör jag den på stock frekvens.

Det vart lite av ett framsteg från en P4:a!

Thorsten

Uppdatera till
2x GTX460 , nu tar det 2.7 sekunder

@ Möller,

jag kan inte heller hitta posten du refererar till efter att ha kollat igenom hela tråden, vilken sida och vem är det som postat den? om du menar att jag skall undvika tiden det tar att klicka in "inställningarna" för filtret så är detta redan fixat. och du, tack för välkomnandet!

Hejsan.
En snabb fråga: Vilket moderkort använder du?

8,8 sekunder

Windows 7 x64
Intel i7 -950
6 GB RAM
Photoshop CS5

Tycker att tiden borde vara kortare med den bestyckningen.

Vilken skön nördtråd :)
Jag biter i betet och klockar in på 3,2 sekunder med följande system:
Mac Pro 12-core (2x2,66 Ghz 6-core Intel Xeon)
32GB RAM
SSD-hårddisk (Apples "egen")
ATI Radeon 5870.
CS5, med inställning Cacheminne för plattstorlek: 1024K och 6 Cachenivåer.

// mvh Petter

11,2 sekunder

i5 760 @ stock
corsair DDR3 1600mhz (tydligen @ 1330mzh)??
ati 4650 gpu
OCZ Vertex ssd

Ska byta från intel standardkylare i morgon och kika på vad minnena har för sig och sen klocka lite.
Lite skillnad mot min förra rig,

21.9 sek

intel c2d 8400
8gb DDR2 800mhz
ati 4650
vanlig sata2 disk

Ja, standard kör Intel med baseclock (BCLK) på 133 MHz. Den frekvensen styr 'alla' enheter. Minnene kör i 10 gånger det (multiplier 10), processorn en annan beroende på model. På mitt moderkort kan man sätta minnes multipliern till olika värden och därför styra minneshastigheten. Om du byter till en bättre kylare kan du kanske öka BCLK i stället. Men kolla alla temperaturer under last, så det inte blir för hett i lådan.

Köpte ett gt 240, 1gb ddr5, helt passivt och noctuas stora kylare med 2 fläktar.
Nu är lådan typ helt ljudlös, allt är svalt.

Ska testa prestandan igen med nya you och se...

Tack för info ang minneshastigheten.

7.6 sekunder

Adobe Photoshop version: 12.0 (12.0x20100407 [20100407.r.1103 2010/04/07:14:00:00 cutoff; r branch]) x64
Operativsystem: Windows 7 64 bitar
Version: 6.1
Systemarkitektur: Intel Datorfamilj:6, Modell:10, Version:5 med MMX, SSE-heltal, SSE FP, SSE2, SSE3, SSE4.1, SSE4.2
Antal fysiska processorer: 8
Processorhastighet: 3073 MHz
Inbyggt minne: 12279 MB
Ledigt minne: 9578 MB
Minne tillgängligt för Photoshop: 10941 MB
Minne som används av Photoshop: 60 %
Plattstorlek för bild: 128K
Bildcache-nivåer: 4
OpenGL: Aktiverad.
Ritningsläge för OpenGL: Avancerat
Tillåt normalt OpenGL-läge: Sant.
Tillåt avancerat OpenGL-läge: Sant.
Minnesdump från OpenGL: Ej upptäckt.
Tillåt gamla GPU-verktyg för OpenGL: Ej upptäckt.
Grafikkortsleverantör: NVIDIA Corporation
Grafikkortsrenderare: GeForce GTX 470/PCI/SSE2
Nästan ingen skillnad på avancerad ritningsläge 7,6 -7,4 Sek

Bilagor

• 76.png
    76.png
    68.1 KB · Visningar: 688
Senast ändrad:
Nej, det tror jag inte det ska. Under detta test kör alla kärnor, och då klockar snål-i7:an ner sig till lägsta hastigheten. Det stämmer rätt bra att den går ungefär hälften så snabbt som en desktop variant.

Vilken skön nördtråd :)
Jag biter i betet och klockar in på 3,2 sekunder med följande system:
Mac Pro 12-core (2x2,66 Ghz 6-core Intel Xeon)
32GB RAM
SSD-hårddisk (Apples "egen")
ATI Radeon 5870.
CS5, med inställning Cacheminne för plattstorlek: 1024K och 6 Cachenivåer.

// mvh Petter

Intressant

Jag rundar ner mot 3.1 sekunder med följande

Mac Pro 12-core (2x2.93Mhz)
6GB RAM (har beställt 24GB så får se sen om det gör någon skillnad)
1TB HDD (standard nyinstallerad)
Nvidia Quadro 4000
CS5 (provade samma inställningar men fick ingen skillnad mot defaultläget)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar