Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Photoshop - prestandatest

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jo, jag är övertygad om att det blir en väsentlig skjuts på övriga aktiviteter om man byter till SSD diskar. Vad jag har läst mig till skiljer läs- och skrivhastigheten mellan olika märken rätt väsentligt, så man måste tydligen välja rätt SSD disk.

Jag har också en Raptor-disk och den får snurra tills W7 SP1 släpps. Det är för jobbigt att installera om allting igen, så nästa service pack blir ett bra tillfälle att byta upp sig till SSD.

Jo det är bara Intel som gäller, skillnaden är flera gångers fart.

Stör mig dock på att prestandan går ner över tiden. Måste ta reda på varför det är så och vad man kan göra åt det.
 
Jo, jag är övertygad om att det blir en väsentlig skjuts på övriga aktiviteter om man byter till SSD diskar. Vad jag har läst mig till skiljer läs- och skrivhastigheten mellan olika märken rätt väsentligt, så man måste tydligen välja rätt SSD disk.

Jag har också en Raptor-disk och den får snurra tills W7 SP1 släpps. Det är för jobbigt att installera om allting igen, så nästa service pack blir ett bra tillfälle att byta upp sig till SSD.

Ja det är skillnad på egenskaper mellan olika SSD diskar så man får forska lite, jag valde Intel då den verkar bäst som systemdisk. Den har inte så höga siffror på stora läs och skriv operationer som vissa andra men är däremot snabb på att accessa småfiler snabbt.

Jag installerade inte om datorn utan lyckades klona över systempartitionen med en gratisprogramvara som heter DriveImage XML. Fick sedan göra en startreparation på den nya med windows disken och aktivera om licensen. sedan funkade allt som förut men snabbare.
 
Jo det är bara Intel som gäller, skillnaden är flera gångers fart.

Stör mig dock på att prestandan går ner över tiden. Måste ta reda på varför det är så och vad man kan göra åt det.

Det gällar att få tag på en med stöd för TRIM, samt använda ett operativ system som också stöder det. Sedan är inte alla heller lika beroende av att ha det stödet. Exempel finns i en artikel om de allra billigaste diskarna på anandtech: http://www.anandtech.com/show/3756/2010-value-ssd-100-roundup-kingston-and-ocz-take-on-intel

Sedan är det inte korrekt att Intel är prästanda kungarna, det finns snabbare diskar. Däremot hänger deras modeller bra med i pris/prästanda förhållande samt är kantade med relativt få problem, vilket nog är ännu viktigare. Själv skulle jag tveklöst köpa deras 80 GB ssd i dagsläget.
 
Mitt resultat

Fick 6.3 sek.

Windos 7 64 bits
Photoshop CS5 64 bits
Processor: AMD X6 1055T
Minne: 8GB
Upplösning 1920x1080

Inget avstängt, utan antivirus och diverse websidor låg uppe i bakgrunden...


Innan jag uppdaterade BIOS låg jag på dryga 7 sek.
 
Det gällar att få tag på en med stöd för TRIM, samt använda ett operativ system som också stöder det. Sedan är inte alla heller lika beroende av att ha det stödet. Exempel finns i en artikel om de allra billigaste diskarna på anandtech: http://www.anandtech.com/show/3756/2010-value-ssd-100-roundup-kingston-and-ocz-take-on-intel

Sedan är det inte korrekt att Intel är prästanda kungarna, det finns snabbare diskar. Däremot hänger deras modeller bra med i pris/prästanda förhållande samt är kantade med relativt få problem, vilket nog är ännu viktigare. Själv skulle jag tveklöst köpa deras 80 GB ssd i dagsläget.

Har MacOS stöd för det?

Mvh.
Anders
 
Kan någon testa med denna konfigurationen?
Ja, jag vet att diskarna inte har någon betydelse
men det blir ett intressant pris 143,000 ink.moms

Jerry
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2010-08-09 kl. 14.59.55.png
    Skärmavbild 2010-08-09 kl. 14.59.55.png
    17.1 KB · Visningar: 406
9 sek

AMD Phenom2 X6 1055T
Corsair XMS3 4GB DDR3
XFX Radeon HD5850 1GB
640GB Western Digital Black 64MB SATA III
 
9.0 sekunder med en i5-750 överklockad till 3.2 GHz, 4 GB minne, OS X 10.6.4, Photoshop CS5

Samma maskin med Windows 7 klarar det på 7.7 sekunder!
 
Ja, Turbo är på, så den kan som mest gå upp i 24x160 MHz beroende på hur många kärnor som används.
 
11.1 sekund med:
2x ATI4890x2
i7 920 CPU
2x Corsair p256 SSD i raid0
16 gig pc12800 (1600mhz)
Photoshop CS5
Om du får drygt 11 sek med i7 920 gör du fel. Läs tidigare inlägg hur man startar filtret utan tidsförlust. Dina grafikkort och SSD-diskar har ingen betydelse för testet, mycket minne kan däremot ge sämre resultat. Välkommen till Fotosidan.
 
Jag kör med Intel core i7 930 med 6GB ram. Windows 7 64 med PS CS5 64-bit. Jag har testat lite olika överklockning och fått följande resultat:
@2800Mhz (standard): 7,8s
@3360Mhz: 6,5s
@3801Mhz: 5,7s
@3990Mhz: 5,5s
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.