Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Photoshop - prestandatest

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
svendus skrev:
I många år har det funnits nyare teknik, men den används inte. Nästan inga program är skrivna för 64 bitars operativ system.

Det går fint att köra 32 bitars program i ett 64 bitars system, Det största problem är att många installations filer till drivrutiner och äldre program av någon konstig anledning är 16 bitars som inte kan köras i ett 64 bitars system

Många företag går i övrigt tillbaka till äldre versioner Windows igen efter att ha kört VISTA ett tag :~)

Det var ju inte riktigt det som var problemet har, utan att man inte far ut max nar man inte har 64 bitars applikationer, t.ex sa har du minnesbegransningar pa <4GB.
 
svendus skrev:
I

Det går fint att köra 32 bitars program i ett 64 bitars system,


Hej

Visst funkar det. Det är år 2007 snart 2008. 64 bitars teknik har funnits länge. Sitter mer Vista 64, visst funkar det men jag har inte ett enda riktigt 64 bitars program till det. Jag tror inte det blir så opimalt att köra gamla 32 bitars program som inte är skrivna för 64 bitars miljö.

Om inte Microsoft klantat till det med släppningen av Vista 32, skulle vi år 2007 ha massvis tillgång till program för endast Vista i 64 bitars mljö.

Mvh

Omar
 
Omar skrev:
Om inte Microsoft klantat till det med släppningen av Vista 32, skulle vi år 2007 ha massvis tillgång till program för endast Vista i 64 bitars mljö.

Windows Vista och Windows Server 2008 blir Microsofts sista operativsystem för 32 bit-processorer

På den årliga WinHEC, Windows Hardware Engineering Conference,berättade Microsoft att Windows Vista och Windows Server 2008 blir Microsofts sista operativsystem med stöd för 32 bit-processorer. Efter 2008 kommer Microsoft helt koncentrera sig på 64 bit-operativsystem och program vilket kommer att kräva en 64 bit-processor som AMD Athlon64 eller Intel Core2 Duo.
Bill Laing på Microsoft säger:
"[We are] in the middle of a transition to 64-bit computing. Post-2008, we will transition to 64-bit. Many Microsoft products are becoming 64-bit only today, because they're realizing the benefits of 64-bit computing."
Då den första 64 bit-processorn - MIPS R4000 - kom redan 1991 har det tagit väldigt lång tid för industrin att få ut 64 bit-hårdvara och mjukvara till den stora massan av vanliga hemanvändare. Men med tanke på Microsofts dominans på operativsystemmarknaden för hemanvändare, i kombination med all x86-baserad hårdvara med 64 bit-stöd, så där blir väl ändring på detta nu.
 
Hej

Jag är ju ingen programerare, men Microsoft som skapat Vista 64, har själv släppt ett office år 2007 som inte fullt ut funkar med Vista 64.

Verkar vara lite svårigheter med 64 bitars program och drivrutiner.

Mvh

Omar
 
svendus skrev:
Windows Vista och Windows Server 2008 blir Microsofts sista operativsystem för 32 bit-processorer

På den årliga WinHEC, Windows Hardware Engineering Conference,berättade Microsoft att Windows Vista och Windows Server 2008 blir Microsofts sista operativsystem med stöd för 32 bit-processorer. Efter 2008 kommer Microsoft helt koncentrera sig på 64 bit-operativsystem och program vilket kommer att kräva en 64 bit-processor som AMD Athlon64 eller Intel Core2 Duo.
Bill Laing på Microsoft säger:
"[We are] in the middle of a transition to 64-bit computing. Post-2008, we will transition to 64-bit. Many Microsoft products are becoming 64-bit only today, because they're realizing the benefits of 64-bit computing."
Då den första 64 bit-processorn - MIPS R4000 - kom redan 1991 har det tagit väldigt lång tid för industrin att få ut 64 bit-hårdvara och mjukvara till den stora massan av vanliga hemanvändare. Men med tanke på Microsofts dominans på operativsystemmarknaden för hemanvändare, i kombination med all x86-baserad hårdvara med 64 bit-stöd, så där blir väl ändring på detta nu.

Har det funnits någon större anledning att tidigare försöka prångla ut 64-bit till vanliga användare? 64-bit är inte nödvändigtvis snabbare (om man inte behöver tex 64-bits aritmetik) och kan dessutom medföra större minnesbehov. Under större delen av 90-talet var 1 Gb minne en ren dröm, så inga normala företag eller hemanvändare skulle ha nytta av en processor som klarade mer än 4 gb, och så var det också en bit in på 2000-talet. Fortfarande i dagsläget skulle jag tippa att det är väldigt FÅ applikationer, *bortsett* möjligen inom områden som bildbehandling och liknande, som verkligen behöver kunna adressera så mycket minne. Vissa windowsversioner och linux har stöd för PAE (vilket iofs inte hjälper en enskild applikation som behöver mer minne).
Fanns det inte 64-bitars arkitekturer även innan MIPS4000 (eg IBM hade väl 64-bitars-arkitekturer redan under 60-talet)?

/erik
 
Omar skrev:
Hej

Visst funkar det. Det är år 2007 snart 2008. 64 bitars teknik har funnits länge. Sitter mer Vista 64, visst funkar det men jag har inte ett enda riktigt 64 bitars program till det. Jag tror inte det blir så opimalt att köra gamla 32 bitars program som inte är skrivna för 64 bitars miljö.

...
Mvh

Omar

Internet explorer och Windows Explorer då? IE7 x64 är dubbelt (!) så snabb som IE7 x32. Uppstart och rendering av sidor...den flyger.
 
iSolen.se skrev:
Internet explorer och Windows Explorer då? IE7 x64 är dubbelt (!) så snabb som IE7 x32. Uppstart och rendering av sidor...den flyger.

Eftersom jag inte har koden till IE7 kan jag naturligtvis inte svara på anledningen till detta (och skulle nog inte klara av att göra det ÄVEN om jag hade källkoden :) ).
Men, det finns FLERA förändringar än 64-bit mellan 32-bits- och 64-bits-"lägena" i intels processorer. Tex så har antalet allmänna register i processorn fördubblats (det är i dessa register som många beräkningar etc sker -> snabbare), antalet SSE-register har fördubblats, en NX-bit har tillkommit (om de försökte ha något som löste motsvarande i mjukvara tidigare så medför det också en uppsnabbning etc etc). Man kan sålunda inte alls dra slutsatsen att det är just "64-bitarsegenskapen" som gör att IE7-64 är snabbare än IE7-32. Dessutom ska man inte glömma att ms kan ha varit tvingade att skriva om en del kod till IE7-64 och då kanske har skrivit koden bättre, att de ansträngt sig mer med IE7-64 för att de vill att vi ska gö över till 64-bit etc. Tänk också på att IE7-32 var den första nya versionen av IE på ganska länge, och som sådan kan man förvänta sig att den kanske inte var helt optimerad...

/ep
 
Detta är inte fallet i Osx10.5 Leopard

Leopard ger 64-bitars kraft i ett enda operativsystem. Nu är 64-bitars bearbetning helt genomförd i Cocoa-ramverket, liksom grafik, skript och UNIX-basen i Mac. Och eftersom du får full prestanda och kompatibilitet i dina 32-bitars program och drivrutiner behöver du inte uppgradera allt i systemet bara för att du vill köra ett enda 64-bitars program.

Överbrygga generationsgapet.
Nu när hela operativsystemet är gjort för 64-bitars bearbetning kan du dra full nytta av Xeon-kretsen i Mac Pro och Xserve. Du får mer bearbetningskraft i klockfrekvenser upp till 3,0 GHz, utan att begränsa dina program till kommandoradstillämpningar

Kompatibla drivrutiner.
Eftersom Leopard är universellt utformad behöver du inte en hel uppsättning nya drivrutiner eller enheter. Nya 64-bitars program fungerar bra med dina gamla skrivare, lagringsenheter och PCI-kort. Bättre upp - om du uppgraderar till nya 64-bitars drivrutiner kommer dina 32-bitars program också att kunna dra nytta av den högre hastigheten.

64-bitars ramverk.
Utöver de POSIX- och matematikbibliotek som finns i Tiger ger Leopard möjlighet för utvecklarna att bygga hela 64-bitarsprogram med ramverken för Cocoa, Quartz, OpenGL och X11. Du kan även använda 64-bitars Java till kraftfulla Intel-processorer. Och 64-bitars- och 32-bitarsversionerna av biblioteken bygger på exakt samma kodbas, vilket säkerställer en konsekvent upplevelse för både utvecklare och användare.
 
För hastighetsskillnader mellan 32-bit och 64-bit på intel kan man kolla tex:
http://64-bit-computers.com/windows-vista-32-bit-vs-64-bit-benchmark.html
Det finns säkert massor med andra ställen som har information. Speciellt vissa av kommentarerna är intressanta.

En annan sak som man bör tänka på är att tex Photoshop FORTFARANDE är 32-bit, även på tex OS X Leopard. Photoshop kan därför inte hantera mer än 4gb minne (se tex http://www.adobe.com/support/products/pdfs/leopardsupport.pdf)
Dessutom uppstår tydligen kompatibilitetsproblem även på OS X-sidan vad gäller program, bla adobes program, och os x nu mer totala övergång till 64-bit (nej, trots all hype så har inte os x varit helt 64-bit tidigare). Adobe och apple verkar dock ha sett till att övergången ska ske så smidigt som möjligt. Se tex ovanstående länk.

Det kan också vara värdefullt att läsa:
http://arstechnica.com/reviews/os/mac-os-x-10-5.ars/6

Så visst finns det problem även för OS X, även om de inte alls är lika uttalade som för vista64.

/erik
 
Adobes Scott Byer, förklarar varför PS CS3 inte gjordes i en 64-bitarsversion här

bl.a. om
- vilka fördelar en 32-bitars applikation har av att köra på ett 64-bitars operativsystem.
och
- varför vi inte skall förvänta oss ett lika stort prestandalyft vid övergången 32->64-bitars applikation, som vi en gång fick när man gick från 16->32 bitar.

Denna TechNote beskriver bl.a. hur Photoshop (32-bitars) kan ha nytta av både 3..4.. och t.o.m. 6GB RAM i ett 64-bitars Windowssystem.
 
Vi önskar alla på fotosidan en God jul och ett Gott nytt år

I Linux har vi kört 64 bitars system i många år
Se en Skärmvideo med Ubuntu Gutsy Gibbon 7.10
och ladda ner en gratis julklapp
en 64 bitars version av Ubuntu Gutsy Gibbon
Här kan du testa din Intel eller Amd processor med 64 bitars program :)
 

Bilagor

  • 7.10.jpg
    7.10.jpg
    22.7 KB · Visningar: 631
Senast ändrad:
Det verkar vara så, efter att ha läst en svensk mac-tidning, att det enbart är MacPro (och möjligen någon av iMacarna) som har stöd för mer än 4GB internminne, och dessutom att övriga macar har precis samma problem som win xp med att det enbart är något mer än 3 GB går att använda även om 4 gb ram är installerat.

Orsaken till det senare undrar jag dock över. Har hårvaran i dessa macar enbart stöd för 4GB så att det inte går att lägga upp minnesadresser för skärmkort etc högre?
I xp och vista 32 beror det problemet på 32 bits arkitekturen och att ms inte vågat använda pae - skärmkort etc måste få minnesadresser inom de 4 gb (och ms vågande inte använda PAE som det funnits stöd för hos intelprocessorer sedan länge).
Det kan väl dock inte rimligen vara samma orsak till problemen hos os x eftersom det är 64 bitar.

Någon som mer exakt vet orsaken till ovanstående, dvs att macarna (bortsett pro och någon imac) inte kan nyttja mer än drygt 3GB även om 4gb är installerat? (Mot bakgrund av att det går på MacPro så borde det vara hårdvaruorsakat.)

/erik
 
vad det gäller min mac book pro 2.33Ghz så är det en begränsning i minneskontrollen, detta ändrades med nya mac book pro med " Santa Rosa" och snabbare busshastighet 800mhz.
dvs de nya bärbara maccarna klarar 4gb men inte min äldre dvs generationen före, den klarar 3GB
Mikael
 
macrobild skrev:
vad det gäller min mac book pro 2.33Ghz så är det en begränsning i minneskontrollen, detta ändrades med nya mac book pro med " Santa Rosa" och snabbare busshastighet 800mhz.
dvs de nya bärbara maccarna klarar 4gb men inte min äldre dvs generationen före, den klarar 3GB
Mikael

Precis. Hårdvarubegränsning var den enda rimliga orsaken. Det är dock svårt att hitta någon information om detta på apples hemsida, vilket är en smula irriterande då apple tar hutlöst betalt för minne (om nu någon får för sig att köpa minne från dem).

Jag förutsätter här att du med "klarar 3gb" avser att man även om man installerar 4 gb endast kan nyttja drygt 3 gb.

/erik
 
71,0 sek notebook med 4gb ram, 1,86ghz duocore
photoshop CS3 trodde jag skulle få bättre resultat men kör ju 32bitars vista buisness edition så kanske inte kan räkna med mer..
 
Här är mitt resultat och spec.

52719930uj4.jpg
 
44,2 på en bärbar Zepto 6615WD Core2Duo

Adobe Photoshop Version: 10.0.1 (10.0.1x20071012 [20071012.r.1644 09:30:00 cutoff; r branch])
Operating System: Windows XP
Version: 5.1 Service Pack 2
System architecture: Intel CPU Family:6, Model:15, Stepping:6 with MMX, SSE Integer, SSE FP, SSE2
Physical processor count: 2
Processor speed: 2166 MHz
Built-in memory: 2046 MB
Free memory: 1360 MB
Memory available to Photoshop: 1705 MB
Memory used by Photoshop: 55 %
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.