Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Photoshop - prestandatest

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Samma erfaring här Ps Cs3 är tydligen inte en 64 bitars Application
Men datorn blev u-troligt mycket piggare efter
de 2 timmar uppgraderingen tog
se skilnarden på en 32 och en 64 bitars aplikation på denna länk

Re: Re: Hårdvara

t-quick skrev:
Under 8sek, tror jag inte på.
Kör en q6600 9x400 3.6
minnet i ca 1000mhz 4-4-4-12
2x hd2900pro i crossfire
2x74gb raptor.
vista 64

fick 30sek.

startar ni om datorn efter varje test?
mitt andra test utan omstart fick jag 14sek

30 sekunder? Det låter fel.

Du ska alltid köra testet två gånger. CS2 hade en bugg som inkluderade tiden i dialogrutan. CS3 kanske har det likadant.

Starta om ska du inte göra.

Om du vill krama ur de sista % så kan du stoppa massa servisar och antivirus etc men det spelar inte så stor roll.

Re: Re: Re: Hårdvara

iSolen.se skrev:
30 sekunder? Det låter fel.

Du ska alltid köra testet två gånger. CS2 hade en bugg som inkluderade tiden i dialogrutan. CS3 kanske har det likadant.

Starta om ska du inte göra.

Om du vill krama ur de sista % så kan du stoppa massa servisar och antivirus etc men det spelar inte så stor roll.

Kör du testen 2 ggr ligger beräkningar kvar i minnet.Andra gången går snabbare på min dator.
Mikael

Ooops...6,5 sek på ny Mac Pro 3Ghz, Cs3 och Leopard.

Dock om man kör "senaste filter"
annars blir det 10-12 sek.

Verkar också som om alla kärnorna jobbar under testet.

Tycker fortfarande att min "gamla" G5 Quad 2,5 och Tiger gör bra ifrån sig med 18 sek Cs2 och 22 sek Cs3

Jerry

När det gäller möjligheter:

Någon av er som vet hur man konverterar valfri färgbild till s/v i Photoshop (ver 7)?

4,9 sek = XP snabbare på Intel MAC

Ett mycket överraskande resultat.

Jag har installerat XP Pro med SP2 på min MacPro och detta via Bootcamp i Leopard.

4,9 - 5,0 sekunder ligger skorpantestet på med XP

5,8 ligger samma test och samma maskin men då bootad med nya Leopard.

Jag hade faktiskt inte förväntat mig att det skulle snurra på så mycket snabbare med XP.

Leopard borde i mitt tycke ge ett bättre resultat än XP.

Någon som kan förklara hur det kommer sig?

Leopard = 64 bitars OS
XP = 32 bitars OS

Trodde Photoshop CS3 var optimerad för 64 bitars?

Bilagor

• untitled-50.jpg
    untitled-50.jpg
    82.1 KB · Visningar: 499
Din Startup, 31,43, 26,2(5 Free Primary Plug-ins folder: C:\Program Additional Plug-ins folder: not set.
I leopard har du helt säkert
en hel del i Program mappen och i Pluggin mappen i din ps 3
På din färska 32 bitars Xp
har du enbart Ms Paint och PS C3 installerad på datorn.Lägg på ett virusprogram typ F-secure eller Norton på Xp installationen och kör testet igen :)

Senast ändrad:
Re: 4,9 sek = XP snabbare på Intel MAC

irri skrev:
Ett mycket överraskande resultat.

Jag har installerat XP Pro med SP2 på min MacPro och detta via Bootcamp i Leopard.

4,9 - 5,0 sekunder ligger skorpantestet på med XP

5,8 ligger samma test och samma maskin men då bootad med nya Leopard.

Jag hade faktiskt inte förväntat mig att det skulle snurra på så mycket snabbare med XP.

Leopard borde i mitt tycke ge ett bättre resultat än XP.

Någon som kan förklara hur det kommer sig?

Leopard = 64 bitars OS
XP = 32 bitars OS

Trodde Photoshop CS3 var optimerad för 64 bitars?

Antalet bitar som ett program använder behöver inte alls påverka hastigheten för operationerna. Det finns inte något som säkert säger att 32-bitars-operationer skulle vara långsammare än 64-bitars dito, om man, naturligtvis, inte använder tal som är större än 32 bitar då det borde gå snabbare med 64-bitars. Dvs 64-bitars aritmetik borde i allmänhet vara snabbare på en 64-bitars processor än på en 32-bitars dito. I övrigt anger antalet bitar ofta information som tex adressbussens bredd och innebär sålunda hur minne ska kunna adresseras.

Hur som helst, det finns inte någon naturlag som anger att ett 64-bitarsprogram är snabbare än ett 32-bitars dito, speciellt inte om huvudsakligen 32-bitars aritmetik används. Jag *har för mig* att intels 64-bitarskapabla processorer t.o.m. tidigare var optimerade för 32-bitars operationer i den betydelsen att 32-bitarsoperationerna var snabbare än motsvarande 64-bitars operationer (här kan jag dock vara helt ute och resa).

Se tex:
http://en.wikipedia.org/wiki/64-bit

/erik

Photoshop CS3 är inte helt optimerad för Leopard. Jag tror att Adobe ska släppa uppdatering innan året slut. Då kanske blir det tvärtom i prestanda test.

damir skrev:
Photoshop CS3 är inte helt optimerad för Leopard. Jag tror att Adobe ska släppa uppdatering innan året slut. Då kanske blir det tvärtom i prestanda test.

PhotoShop CS3 är helt kompatibel med leopard
Learn about Adobe's plans for Creative Suite 3 on Mac OS X Leopard.
(PDF, 105k)

Men en 64 bitars applikation kan hantera tonvis av minne där en 32 bitars skal och må ha hårddisken till hjälp
testet i denna tråd är ett rent processor test
som inte är i behov av minne i större utsträckning
Läs och se mera om PScs3 påAdobes sida

Senast ändrad:
32-bitarsapplikationer går normalt t o m aningen långsammare på ett 64-bitarsoperativsystem än på ett 32-bitars.

Åtminstone på XP Pro x64 mot vanliga XP Pro.

PS är 32-bitars.

Senaste uppdateringen 10.0.1 av PS3 går snabbare på mac + Leopard än tidigare, verkar mer optimerat.
Testa igen om du har både XP + Leopard i burken
Mikael

Hej

Inte för jag riktigt vet men jag tycker att Microsoft aldrig skulle släppt Vista 32 bitars.

XP fungerar väldigt bra som det är, och det Microsoft skulle släppa var enbart 64 bitars Vista som nästa steg.

Blev aldeles för rörigt att släppa 32 bitars och 64 bitars Vista, programföretagen satsade mest på 32 bitars vista och för mig med 64 bitars vista har det blivit en del problem men det mesta funkar nu, men inte optimalt.

I många år har det funnits nyare teknik, men den används inte. Nästan inga program är skrivna för 64 bitars operativ system.

Företagen har helt enkelt inte resurser för att satsa både på ett 32 bitars Vista och ett 64 bitars vista.

Mvh

Omar

I många år har det funnits nyare teknik, men den används inte. Nästan inga program är skrivna för 64 bitars operativ system.

Det går fint att köra 32 bitars program i ett 64 bitars system, Det största problem är att många installations filer till drivrutiner och äldre program av någon konstig anledning är 16 bitars som inte kan köras i ett 64 bitars system

Många företag går i övrigt tillbaka till äldre versioner Windows igen efter att ha kört VISTA ett tag :~)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar