Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Photoshop - Neural Filters - Colorize

Produkter
(logga in för att koppla)

knobloch

Aktiv medlem
Jag kanske sparkar in öppna dörrar här, men använder vanligtvis endast Lightroom när jag redigerar. Har dock Photoshop på köpet i och med att jag kör hela den här prenumerationsgrejen via Adobe Creative Cloud, använder det dock väldigt sällan.

Idag har jag reprofotat drygt 60 st gamla bilder för en fotobok, och testade lite på skoj att färglägga gamla svartvita bilder med Photoshops Neural Filter, alltså funktionen som heter Colorize.

Det var ändå ganska imponerande, med tanke på hur snabbt det gick dessutom. Lite konstigt val av bakgrundsfärg där på porträttsbilden kanske, och tröjan fick lite konstiga nyanser, men sånt kan man ju alltid redigera i efterhand.


Sen vet jag inte om detta är något som jag kommer att använda direkt. Man får ju lite fake news-känsla av det hela, men fortfarande är det ganska imponerande att det fungerar så pass bra som det gör. Eller hur? Nån som använt detta?
 
Intressant! Jag har inte lagt märke till den funktionen förrän jag läste ditt inlägg, jag blev nyfiken och provade. Ganska fantastiskt egentligen. Jag fick dämpa mättnaden och öka cyan för att få någorlunda hudtoner, men det blev överraskande bra tycker jag. Det funkar inte hundraprocentigt, ibland blir smärre ytor inte färglagda. Jag gissar att det här filtret kommer att utvecklas framöver.

Jag som inte begriper så mycket om algoritmer och sådant undrar ju hur i hela friden det är möjligt att automatisera detta i datorn? Jag provade på gamla svartvita foton från 30- och 40-talet, resultatet blev mycket trovärdigt beträffande till exempel kläder. Magiskt!

Någon insatt som kan förklara på enkelt språk hur det funkar?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.