Annons

Photoshop med fel färg.

Produkter
(logga in för att koppla)

Purusam

Aktiv medlem
Tjena jag har köpt denna skärm http://www.samsung.com/hk_en/consume...e=series-5-led

Har dock ett problem som ni kanske kan hjälpa mig med.

När jag redigerar bilder i photoshop så är bilder i en nyans, med sedan när jag sparar bilen i jpg format så blir bilden mörkare än vad jag ser den i photoshop. (svärtan som ändras)

Alltså det är inte samma ljusstyrka när jag arbetar med bilden i photoshop jämfört med när jag sparat samma bild i jpg format. (bilden blir mörkare när jag sparar den i jpg format.)

Det blir drygt och hålla med bildredigering på detta sätt, någon som har lösning ?

ytterligare information:

*Jag kör skärmen med hdmi kabel.
* jag kör med srgb europe General purpose 3

fattar inte vad problemet är. please help :)

fattar inte vad problemet är. please help :)

Problemet beror på att din skärm inte stämmer överens med sRGB-standarden, vilket de flesta skärmar inte gör. Om du då exporterar en bild utan en färgprofil då är det ju i många program bara om skärmen råkar ha samma omfång som sRGB som du kommer se samma färg. Ingen annan kommer se samma färg som du, eftersom de har skärmar med annat färgomfång och annat gamma.

Att välja Monitor RGB gör bara att du stänger av Photoshops färghantering och får programmet att fungera lika dåligt som de flesta andra program gör. Se till att ha en väl kalibrerad skärm och använd ett program som kan tolka en arbetsfärgrymd och en skärmprofil och strunta i hur bilderna ser ut i dina andra program.

Om du sedan ska publicera en bild på webben, konvertera till sRGB, men det är mycket få som kommer se din bild exakt på samma sätt som du.

Fick svar ifrån Samsung, att jag kunde ha fel färgprofil o Datorn

Har testat litegrann nu och det var mycket inställningar man kunde ändra i windows 7.

kontrollpanelen --- sök på färghanteraren gå in på avancerat när kan man välja massa saker och lägga till fler profiler.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar