ANNONS
Annons

Photoshop elements - extremt dålig skärpefunktion

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin BJ

Ny medlem
Hej
Skaffade Photoshop Elements och tycker att skärpe-verktyget är väldigt dåligt - sämre än alla gratisprogram jag testat. Minsta skärpa ger massa brus. Är det så dåligt eller är det värt att lägga tid för att lära sig. Jag har inte riktigt tid med dåliga program...
Vad tycker ni om detta program? Jag använder det till raw-filer från en EOS R6.
Med vänlig hälsning, Martin

Hej
Skaffade Photoshop Elements och tycker att skärpe-verktyget är väldigt dåligt - sämre än alla gratisprogram jag testat. Minsta skärpa ger massa brus. Är det så dåligt eller är det värt att lägga tid för att lära sig. Jag har inte riktigt tid med dåliga program...
Vad tycker ni om detta program? Jag använder det till raw-filer från en EOS R6.
Har haft Ph Elements i många år men inte till RAW-filer. Det här enkla programmet anser jag lämpar sig bäst för att finputsa Jpeg-filer med. Vad gäller justering av skärpa så är det här ett väldigt trubbigt instrument (av naturliga skäl). Skall man jobba med råfiler tycker jag att det är värt att kosta på sig ett mera avancerat bildbehandlingsprogram typ Capture One (använder jag själv) eller liknande. Det finns också en del gratisprogram i omlopp på nätet som kan vara värt att titta på om varken Photoshop Elements eller plånbok räcker till.

Ok. Tack för ditt svar. Jag får använda ett mer lämpligt program helt enkelt.

Jag har Lightroom, Photoshop och Capture One. Jag har en egen inställning för importen där skärpa är avstängd, = 0. Kan sedan lägga lite skärpa i LR/C1 men för riktigt bra bilder lägger jag skärpa i Topaz Sharpen AI. I båda fallen gör jag masker så skärpningen bara jobbar där jag vill ha skärpan. Skärpa över hela bilden kan förstöra delar av bilden som är, och ska vara, i oskärpa.
I både LR och Topaz finns utmärkta automatiska maskningsalternativ typ "motiv", "ansikte" som tar en långt. Kanske för dig Elements plus en AI sharpen skulle funka? Jag använder Topaz men det finns flera andra på marknaden.
Som alltid dra spakarna så lite som möjligt. - Finns det fulare än överskärpta, öve kontrastade och överfärgmättade bilder?

Jag använder Elements 2020 och där finns möjlighet att använda redigering i Camera Raw. Fungerar även för jpeg filer. Kan vara värt att prova.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar