Annons

Photoshop CS2

Produkter
(logga in för att koppla)
Å nu har jag lagt upp hur mycket som helst. Branschen var inte direkt tagen på sängen av det här släppet. Alla som "är nåt" inom Photoshop får upp allt möjligt på nätet just nu.
 
Wow! Vilka härliga nya funktioner, speciellt Adobe Bridge och förbättrad RAW-programvara. Men vad är HDR bra för?
 
HDR(i)=High dynamic range (image)

Är en bild som består av ett x antal bilder med olika exponering för att få ett så brett ton omfång som möjligt. Jag avänder hdri i 3dsmax t.e.x. för att simulera olika miljöer när jag renderar.

/Paul L.
 
Har kört 30-dagars-versionen lite snabbt (10 minuter på sin höjd) och det verkar mycket lovande.
Ska testa mer i morgon så får vi se om det är värt pengarna, men det verkar lovande. Speciellt hanteringen av raw-filer har fått sig ett lyft.
 
Hej

Var hittade du 30 dagars versionen CS2 för nedladning, hittar bara PS CS.

Lite sugen på att testa.

MVH

Omar Brännström
 
Verkar schysst

Tittade in en kille som demostrerade dom nya funktionerna i ps2 i helgen på fotomässan på Elmia. Verkade riktigt lovande
 
Omar skrev:
Hej

Var hittade du 30 dagars versionen CS2 för nedladning, hittar bara PS CS.

Lite sugen på att testa.

MVH

Omar Brännström

Kontakter. Får tyvärr inte sprida skivan innan den finns tillgänglig för nerladdning hos Adobe.
 
Frågor

Mycket nytt som jag med stor spänning längtar att prova :)

Jag har lite frågor om någon kan svara:

Stödjer Photoshop CS2 16bit per kanal, eller är det fortfarande endast 15 bitar (precis som 7.0 och CS)? Kanske tom 32-bitars läget fungerar för vanlig redigering också? Det vore kanon!

Kan man redan i RAW-konverteringen välja vilken RGB-profil som helst av de som är installerade i systemet, eller är det fortfarande enbart sRGB, AdobeRGB, ProPhoto och ColorMatch RGB? Jag vill tex kunna få ut linjär data eller använda specifika färgrymder, tex AIM RGB Pro eller BetaRGB.

Kan man välja 16-bitars värden i färgväljaren (color picker), eller är det fortfarande begränsat till 8 bitars heltal, samt enbart 0-100 för L-kanalen?

Fungerar "Lens blur" och "Extract" i 16-bitars läge?

En bonus vore om det finns fler adjustment layers att välja mellan. Exempelvis "Custom filter" och "Shadow/Highlight".
 
Re: Frågor

andewid skrev:
Mycket nytt som jag med stor spänning längtar att prova :)

Jag har lite frågor om någon kan svara:

Stödjer Photoshop CS2 16bit per kanal, eller är det fortfarande endast 15 bitar (precis som 7.0 och CS)?

Det ser ut som om det »bara« är 15 bitar. Tar du en helt vit färg och mäter upp den i 16 bitars inställningen i info-paletten, får du ett värde på 32768. Alltså 15 bitar.


Kanske tom 32-bitars läget fungerar för vanlig redigering också? Det vore kanon!

Mycket få funktioner som fungerar i 32-bitars läge. Vad jag kan se är det bara kanalblandning, fotofilter och sedan den nya funktionen Exposure. Sedan fungerar en del filter också, men ganska få.

Kan man redan i RAW-konverteringen välja vilken RGB-profil som helst av de som är installerade i systemet, eller är det fortfarande enbart sRGB, AdobeRGB, ProPhoto och ColorMatch RGB? Jag vill tex kunna få ut linjär data eller använda specifika färgrymder, tex AIM RGB Pro eller BetaRGB.

Nej, det är fortfarande bara dessa fyra färgrymder som du kan exportera i.



Kan man välja 16-bitars värden i färgväljaren (color picker), eller är det fortfarande begränsat till 8 bitars heltal, samt enbart 0-100 för L-kanalen?

Du kan välja 8, 16 eller 32 bitars visning i infopaletten, men inte i färgväljaren. L-kanalen är fortfarande bara heltal mellan 0-100 och a- och b-kanalerna är begränsade mellan ±128.


Fungerar "Lens blur" och "Extract" i 16-bitars läge?

Lens blur fungerar, men inte Extrahera.

En bonus vore om det finns fler adjustment layers att välja mellan. Exempelvis "Custom filter" och "Shadow/Highlight".

Nej, inga sådana justeringslager.

MVH/Stefan
 
Tack för svar, Stefan!

Det ser ut som om det »bara« är 15 bitar. Tar du en helt vit färg och mäter upp den i 16 bitars inställningen i info-paletten, får du ett värde på 32768. Alltså 15 bitar.
Photoshop använder "16 bit signed" vilket innebär att en bit går åt till att hålla reda på om det är ett negativt eller positivt värde, dvs -32768 till +32767. Eftersom bilddata endast använder positiva värden så försvinner hälften av de möjliga nivårerna. Ett enkelt test är att öppna en 16bit bild med photoshop och spara om den. Mät sedan med ett annat program som stödjer teckenlöst (unsigned) 16 bit läge.

Nej, det är fortfarande bara dessa fyra färgrymder som du kan exportera i.
Detta är lite synd :( Skulle underlätta arbetsflödet något.

Över lag så ser ändå CS2 ut att bli riktigt bra ändå! =)
 
Senast ändrad:
Såvida det inte är olagligt (vilket jag inte har någon aning om) så kan jag stå till tjänst med en 30-dagars version av CS2, finns alternativ i "retail" versionen som 30-dagars trial.
 
neXioz skrev:
Såvida det inte är olagligt (vilket jag inte har någon aning om) så kan jag stå till tjänst med en 30-dagars version av CS2, finns alternativ i "retail" versionen som 30-dagars trial.
Det låter ju intressant! Jag tar gärna det erbjudandet. Men om det är lagligt eller inte vet jag faktiskt inte.
 
Jag väntar själv på att trial-versionen ska komma upp på Adobes hemsida, det ståra bara: "A new CS2 version will be available soon". Så den verkar inte vara släppt till allmänheten fullt ut ännu.
 
neXioz skrev:
Såvida det inte är olagligt (vilket jag inte har någon aning om) så kan jag stå till tjänst med en 30-dagars version av CS2, finns alternativ i "retail" versionen som 30-dagars trial.

Har du fått den från Adobe utan villkor så borde det inte vara något problem.
Jag fick min (från Adobe, USA) med en uppmaning att inte sprida den innan den finns för nerladdning. Verkar som om det är olika policies (som vanligt inom stora företag...)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.