Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Photoshop CS och RAW-filer från KM d5d

Produkter
(logga in för att koppla)

Joost

Medlem
Jag försöker öppna RAW-filerna från min D5D i Photoshop CS, men det går inte. Jag har varit på Abode hemsida för att ladda ner uppdateringar, men det funkar ändå inte. Finns det någon som vet hur man gör eller gör jag något fel? Jag hade en A1 förut och med de RAW-filerna funkade det bra med hjälp av plug-in från Adobe. Vilken version ska man ladda ner för att få det att funka med D5D också? Jag tro har jag har försökt med nästan alla.
Finns det nån som kan hjälpa mig?
Tack på förhand!

Till CS kan du inte ha en nyare Camera Raw än 2.4. För att få stöd för din kamera måste du ha CS 2.

Vill du använda Camera Raw för din råkonvertering måste du gå via DNG.

Det ska finnas en tråd här på fotosidan om någon som hex-ändrade camera-raw pluginen från 7d till 5d och fick det att funka på det sättet.

HenrikHansen skrev:
Det ska finnas en tråd här på fotosidan om någon som hex-ändrade camera-raw pluginen från 7d till 5d och fick det att funka på det sättet.

Tack för svaren och vet du var den tråden finns?
Måste man verkligen ha CS2 för att kunna använda RAW-filer, det låter ju tråkigt och framförallt dyrt.
Som tur är finns det RAW-shooter att tillgå, programmet som följde med cameran var inte så mycket att hänga i julgranen tyvärr.

Jag har nu laddat ner DNG konvertern, men den hittar inte RAW-filerna från 5d ändå. I manualen står kameran inte med heller i listan av filer som går att konventera. Har jag gjort nåt fel eller finns det nån annat man kan göra?
Tacksam för alla svar jag fått.

DNG Converter 3.3 bör kunna ta alla filformat som Camera Raw 3.3 tar. Och 5D finns ju med listan.

Du har inte råkat ladda hem en äldre version än 3.3?

Tack för svaret, Arne. Rawshooter hade jag redan laddat ner och det funkar bra.
Jag håller nu på med att få det att funka i photoshop CS också.
Jim, jag tittade på din lista, men den gäller för Photoshop CS2 och den har jag inte. DNG konvertern funkar inte för raw filer från 5d. Den står inte heller i listan när man läser handledningen som följer med DNG-konvertern.

Joost skrev:
Jim, jag tittade på din lista, men den gäller för Photoshop CS2 och den har jag inte. DNG konvertern funkar inte för raw filer från 5d. Den står inte heller i listan när man läser handledningen som följer med DNG-konvertern.
Men det är den DNG Converter som jag länkar till du måste ha. Har du en äldre DNG Converter funkar det inte.

DNG Converter bryr sig inte om vilken Photoshopversion du har.

Jag har DNG convertern 3.2 och konverterar mina D5D RAW filer med den. Sen öppnar jag dom i CS.
Funkar kanon, det borde det göra för dig också?

Tack, Jim! Jag missförstod det tidigare svaret du gav. Nu har jag laddat ner det och det funkar! Tack för att du tog dig tid att svara på mina inlägg så snabbt!
Hälsningar,
Joost.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar