Annons

Photoshop CS och cropping

Produkter
(logga in för att koppla)

piller91

Medlem
Hej!

Vet inte om det här tagits upp tidigare men jag kunde inte hitta något iaf..

D är så att jag ska framkalla ett antal 10x15 bilder och nu undrar jag om det är bäst att croppa dom till 10,2 x 15,2 med crop verktyget eller bara låta dom vara som dom är??

Om jag croppar dom till 10x15 så ädras ju upplösningen antingen mer eller så mindre än 300 som jag har på mina bilder. Fast det borde ju inte bli sämre kvalitet vid framkallning även fast det ökat pixlarna när dom bara är 10x15 eller???

Och låter jag det bara vara som det är så blir det ju en liten del av bilden som kommer klippas bort.. inte mycket i och för sig men ändå.

Och en till sak.. När jag sparar dem i CS vilken kvalitet ska jag använda då? vilken brukar ni använda vid framkallning av 10x15??

Hoppas jag inte tjorvat till det för mycket :)
Och att någon kan hjälpa mig..

Tacksam för alla svar!

piller91 skrev:
Och låter jag det bara vara som det är så blir det ju en liten del av bilden som kommer klippas bort.. inte mycket i och för sig men ändå.
Är det bilder tagna med digitalkamera med samma bildformat som bildskärmen (4:3)? Det bör gå att välja vid uppladdningen till labbet ifall bilden ska beskäras eller inte. Du behöver inte göra något själv alltså.

När jag sparar dem i CS vilken kvalitet ska jag använda då?
Om du har bilderna som JPEG redan tycker jag du ska skicka in dem som de är. Om du är tvungen att spara om bilden räcker JPEG-kvalitet 10 av 12, lägre går också beroende på hur stor bilden är (dvs. pixeldimensionerna).

Hoppas jag inte tjorvat till det för mycket :)
Jo, det var ganska tjorvigt...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar