Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Photoshop billigt, till vrakpris

Produkter
(logga in för att koppla)
Visst, tonen kan vara lite vass ibland på forumet, inget snack om det.

Men i det här fallet?…tja…frågan gäller huruvida köpet är lagligt eller inte. TS benämner det som ”troligen inte handlar om en helt laglig försäljning” samt ”mitt halvskumma köp”. Vidare ”rekommenderas för de som tycker hacken på nedladdningssajterna är för krångliga”.

Tycker att frågan redan där är mer eller mindre besvarad av TS själv: Ja- det handlar om piratmjukvara.

Ser inte PS CS4 EXT som det handlar om men väl PS CS5 EXT på siten – det också för 99,95 USD. Det är 10 gånger mindre än den engelska downloaded och ungefär 20 gånger mindre än vad det kostar i svensk butik. Visst kan man göra fynd på nätet men inte av den kalibern.

Om inte annat: googla SoftBuy eller Offerapps?! Krävs inte mycket tid eller detektivarbete.

Jag var osäker på om det var laglig försäljning eller inte. det är jag fortfarande då ingen med säkerhet kunnat påvisa något annat. Ställde frågan ursprungligen för att kanske någon visste. Sen tycker i alla fall inte jag det gör något att skriva öppet om något som de allra flesta gör. Dvs olaglig eller diskutabel filhämtning från nätet. Skulle gissa att över hälften av de som inte sysslar med det, inte gör det för att de inte vet hur man gör. Alternativt har vänner o bekanta som gör det åt dem. Tycker också det är löjligt av dig att klanka ner på mitt ordval och göra dig lustig över det, tror de flesta förstår precis vad jag menade.

Du har själv funderat på huruvida det är en piratkopia, och sedan verkar du ha konstaterat att så är fallet men rekommenderar det ändå till andra då det är "problemfritt".

Jag har själv inga större synpunkter på det, men jag tycker heller inte att det är konstigt att det finns de som reagerar negativt. Det får du väl räkna med?

Om jag satt i fikarummet på jobbet och berättade om något olagligt jag gjort som jag tyckte var helt ok så skulle jag inte gapa av förvåning om nån sa åt mig att de tycker att det är fel.

Antar att vi tolkar saker olika, på samma sätt som att man kan ha olika toleransnivåer. För egen del tycker jag inte sarkasm, oprovocerat hör hemma på forum. vare sig det kan uppfattas mer eller mindre grovt. Finns helt enkelt ingen anledning, som jag ser det. det tillför sällan/aldrig något positivt i debatten.

Där håller jag med dig till fullo. I allt. Jag uppfattade ett par kamratliga blinkningar jag personligen tycker skiljer sig från ren sarkasm som är mer illasinnad. Nåväl, nu drar jag mig tillbaka till ärtsoppan med en förhoppning om att du kommer få stor glädje av ditt nya program.

Trevlig kväll

Du har själv funderat på huruvida det är en piratkopia, och sedan verkar du ha konstaterat att så är fallet men rekommenderar det ändå till andra då det är "problemfritt".

Jag har själv inga större synpunkter på det, men jag tycker heller inte att det är konstigt att det finns de som reagerar negativt. Det får du väl räkna med?

Om jag satt i fikarummet på jobbet och berättade om något olagligt jag gjort som jag tyckte var helt ok så skulle jag inte gapa av förvåning om nån sa åt mig att de tycker att det är fel.

Helt säker är jag fortfarande inte. Men visst är det troligt. Inte skäms jag för att tipsa andra om det kan vara till hjälp för dem. Även om det skulle kunna innebära mindre vinst för Adobe.

Där håller jag med dig till fullo. I allt. Jag uppfattade ett par kamratliga blinkningar jag personligen tycker skiljer sig från ren sarkasm som är mer illasinnad. Nåväl, nu drar jag mig tillbaka till ärtsoppan med en förhoppning om att du kommer få stor glädje av ditt nya program.

Trevlig kväll
Tack, det skall jag göra och trevlig kväll på dig också.

Det finns ju faktiskt program som säljs helt lagligt till väldigt låga priser. Ta t.ex. de reor som Appstore och Market har ibland. Såg senast häromdagen att man i Samsung Apps kunde köpa en app för 1 kr och ordinarie pris låg på 71 kr. 1/71 av priset, lagligt dessutom. Då känns ju inte en tjugondel så orimligt lågt egentligen. Vad vet jag, det skulle ju kunna vara en kampanj :) Alla vet ju givetvis inte vad Photoshop kostar i Sverige. Gör man då en sökning för att ta reda på det och råkar hamna på offersapps sajt, ja då är det inte konstigt om man stannar kvar där och handlar. Sajten ser ju dessutom väldigt proffsig ut, åtminstone i mina ögon.

I övrigt håller jag med Paul om att sarkasm inte hör hemma i forum. Det skapar så himla lätt en massa missförstånd och irritation, helt i onödan.

Om det nu är OEM-programvara - ganska troligt är väl att det snarare är piratkopior - så har säljaren begått ett avtalsbrott mot Adobe då OEM bara får säljas tillsammans med andra produkter, vanligen hårdvara. Huruvida det då är olagligt att köpa från någon som begått avtalsbrott vet jag inte, det kanske någon juridiskt kunnig person kan säga.

Hej och välkommen tillbaka.
Visst är det som du misstänker någon form av piratvariant men du har köpt och betalat för ett objekt på vinst och förlust. Programmet kunde ju visat sig vara totalt odugligt och då hade du blivit blåst på 7-800.-.
Tycker inte du behöver ha dåligt samvete. Asien kryllar ju av kopior under olika namn (även originalnamn) och vad jag förstår handlas det därifrån utan några moraliska betänkligheter.
Frågan om Elements contra CS 4 fattar jag inte, känner ArneB verkligen inte till skillanderna? Om så är fallt rekommenderar jag en Googling.

Jag var osäker på om det var laglig försäljning eller inte. det är jag fortfarande då ingen med säkerhet kunnat påvisa något annat..

Det första svaret i tråden skrev jag och jag berättade ju för dig att du har köpt piratprogramvaror med en licens lika giltig som om du hade laddat hem dem från ThePirateBay. Men om du vill så kan jag kontakta Adobe i morgon med alla uppgifter, inklusive dina personuppgifter och så slår vi vad om huruvida det är en äkta licens eller inte. Vad ska vi slå vad om? Föreslå ett belopp och hur vi säkerställer betalningen (Internetgirot?) så är jag på.

Det första svaret i tråden skrev jag och jag berättade ju för dig att du har köpt piratprogramvaror med en licens lika giltig som om du hade laddat hem dem från ThePirateBay. Men om du vill så kan jag kontakta Adobe i morgon med alla uppgifter, inklusive dina personuppgifter och så slår vi vad om huruvida det är en äkta licens eller inte. Vad ska vi slå vad om? Föreslå ett belopp och hur vi säkerställer betalningen (Internetgirot?) så är jag på.

Kan någon matcha detta lågvattenmärke?

Kan någon matcha detta lågvattenmärke?

Mmmm... den kan bli tuff..

Men vad sägs om det här:

"Frågan om Elements contra CS 4 fattar jag inte, känner ArneB verkligen inte till skillanderna? Om så är fallt rekommenderar jag en Googling."?

Eller...

"Vad gäller Elements vs CS så tycker jag det är en rätt halvkul formulering. Får jag tycka att CS är bättre än Elements eller är det också konstigt och dumt? Med Elements följde det med en organiserare som jag tycker var betydligt tråkigare än bridge. sen så kunde jag inte hitta ett sätt att tona ex gaussisk oskärpa lika smidigt o snabbt som i CS4 Inga färgfilet som i CS4. Färre inställningar i ACR som följde med. jag är tvungen att jobba i 8 bitar i Elements om jag vill att alla reglage skall fungera. Fulare och för mig omständigare gränssnitt. Kanske du Arne inte tycker att någon behöver mer än Elements 10".

Båda syftande på en väldigt oskyldig fråga i en tråd där upphovsmannen dessutom skrivit detta:
"Tycker det är rätt typiskt för forum. När man ställer en fråga är det alktid en elker flera som skall svara med undertoner av, det där borde du väl fatta, eller göra sig lustiga över sånt som är självklarheter för dem. Vore det självklart för mig så hade jag inte startat tråden".

Jag säger inte att de matchar helt riktigt, men det kan kanske vara en idé att bemöta andra med samma förståelse och tålamod som man vill bli bemött själv. Bara en tanke liksom...

Oj, oj ärtsoppan tog slut alldeles för fort känner jag.

Nja oskyldig fråga? ArneB´s tidigare inlägg tyder på att han inte är helt okunnig om CS och därmed även torde vara medveten om de redigeringsprogram som finns på marknaden.
Har ingen ärtsoppa men skall försöka med stekt strömming.

Mmmm... den kan bli tuff..

Men vad sägs om det här:

"Frågan om Elements contra CS 4 fattar jag inte, känner ArneB verkligen inte till skillanderna? Om så är fallt rekommenderar jag en Googling."?

Eller...

"Vad gäller Elements vs CS så tycker jag det är en rätt halvkul formulering. Får jag tycka att CS är bättre än Elements eller är det också konstigt och dumt? Med Elements följde det med en organiserare som jag tycker var betydligt tråkigare än bridge. sen så kunde jag inte hitta ett sätt att tona ex gaussisk oskärpa lika smidigt o snabbt som i CS4 Inga färgfilet som i CS4. Färre inställningar i ACR som följde med. jag är tvungen att jobba i 8 bitar i Elements om jag vill att alla reglage skall fungera. Fulare och för mig omständigare gränssnitt. Kanske du Arne inte tycker att någon behöver mer än Elements 10".

Båda syftande på en väldigt oskyldig fråga i en tråd där upphovsmannen dessutom skrivit detta:
"Tycker det är rätt typiskt för forum. När man ställer en fråga är det alktid en elker flera som nskall svara med undertoner av, det där borde du väl fatta, eller göra sig lustiga över sånt som är självklarheter för dem. Vore det självklart för mig så hade jag inte startat tråden".

Jag säger inte att de matchar helt riktigt, men det kan kanske vara en idé att bemöta andra med samma förståelse och tålamod som man vill bli bemött själv. Bara en tanke liksom...

Oj, oj ärtsoppan tog slut alldeles för fort känner jag.
Nu skrev ju jag det där utifrån en annan uppfattning än den du har, och precis som du skrev till mig inte heller har en aning om. Jag tror inte Arne frågade för att han var nyfiken på att veta vilka skillnader jag upplevde mellan programmen, lika lite som jag faktiskt tror att Arne anser Elements 10 vara likvärdigt CS4. Jag tror att frågan var ställd i ifrågasättande ton där det menas att jag borde vara nöjd med Elements. Därav min något beska ton.

Det är ju uppenbart att TS mycket väl insåg att det inte är en "legitim" version av CS4.

Allt annat är ju bara skuggridåer, han kan ju inte ens hävda "god tro" längre.

Lite utdrag
men slarvat bort installationsprogrammet till CS4
kan ju hända iofs, men har du inte kvar serienummer?

Är det möjligen frågan om affärsmässig hackningar av dyra program som säljs vidare till vrakpris.
Ja om den tanken inte slog dig innan du tankade ner en programvara från en site där du inte kan hitta någon som helst information om var bolaget finns eller kontaktuppgifter och att priset var en bråkdel av vad Adobe, Microsoft, VMware, mm mm vill ha för samma applikationer så blir jag orolig.

Är det jag gjort olagligt?
Ja det är olagligt att ladda ner piratkopior av filmer, mjukvara mm enligt Svensk lag oavsett om du betalar för den eller inte.

Varför inte söka till en fotoutbildning och köpa en full studentversion för ca 2000sek istället för att befrämja brottslig verksamhet?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar