Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Photoshop 7 Bibeln?

Produkter
(logga in för att koppla)

SmurfMolly

Aktiv medlem
Hej i höstrusket! (iaf i Gävle!)

Jag har kommit över Photoshop 7,0 och vill ju naturligtvis kunna få ut så mkt som möjligt av programmet... Kan lite grann men det är inte så mkt.
Av vad jag har hittat i forumet tidigare om boken "Photoshop 7 Bibeln" så verkar åsikterna väldigt splittrade rörande den här boken... Är den nått att ha? Den är ju ganska dyr så.. inget man vill köpa i onödan. Vet att det finns en massa sidor på nätet om PS men jag tycker det är lättare att ha en bok att slå i...
Finns det kanske andra alternativ till den här boken?

//Malin

Jag har den men tycker att den är svår att slå i, kan bero på att man egentligen ska vara mer avancerad än vad jag är för att ha utbyte av den.

Nån med mer erfarenhet kan säkert bidra med mer om boken.

Larsa

Ny version av Photoshop!

Två dagar efter att Photoshop CS (alltså version 8) lanserades, jobbigt.

Som tur är kostar inte uppgraderingen allt för mycket. Jag rekomenderar dock de som använder mer än bara Photoshop att kolla på uppgraderingen till hela Creative Suite, Photoshop, Illustrator, InDesign, GoLive och Acrobat för en bråkdel av ordinarie priset.

http://www.dustin.se/default.asp?ORIGIN=Shopping/ProductDetail.asp?PID=5010057826

Själv har jag uppgraderat från 3.0 via 5.5 och nu till CS Suite, skall bli spännande att installera.

SmurfMolly skrev:
Jaja.. 7 är bättre än 5,5 iaf.. ;)
Tråden handlade om boken, har du nån erfarenhet av den Niklas?

//Malin

Nej, tyvärr. Jag hör till de som använder webben istället, eftersom jag jobbar från olika platser så ligger boken garanterat på fel plats när man behöver den.

"Photoshop 7 Bibeln"

Malin!

Själv så har jag "Lär dig Photoshop på 24 timmar"
och den har jag lärt mig massor av. Lånade den först på biblioteket men har nu köpt den.
Grunder samt mycket specialgrejer står i den. Köp den i stället. Jag tror den kostade ca 250 kr på nätet.

Jag läste igenom den först och började praktisera den sen.
// Janne

jag har "Photoshop 7 bibeln", köpte den för 449kr och ångrar mitt köp!

Den tar mest upp en massa olika effekter...och den visar bara vad som händer när man kör en viss effekt...tycker det är riktigt dåligt med förklaringar. Det är en massa exempelbilder med text under typ "Så här ser det ut med xxx på 50%" och "och så här ser det ut med xxx på 75%"...nej usch, rekommenderar den absolut inte!

TACK!

Tack för era svar! Som jag skrev handlar det om mycket pengar och nu känns det solklart! Det blir ingen photoshop bibel! Ska kolla runt efter nått annat.. det är ju grunderna man vill åt inte alla specialeffekter.. sånt kan man ju prova sig fram till...

"lär dig photoshop på 24 timmar" verkar intressant.. får kika närmare på den!

//MAlin

SmurfMolly skrev:
Hej i höstrusket! (iaf i Gävle!)

Jag har kommit över Photoshop 7,0 och vill ju naturligtvis kunna få ut så mkt som möjligt av programmet... Kan lite grann men det är inte så mkt.
Av vad jag har hittat i forumet tidigare om boken "Photoshop 7 Bibeln" så verkar åsikterna väldigt splittrade rörande den här boken... Är den nått att ha? Den är ju ganska dyr så.. inget man vill köpa i onödan. Vet att det finns en massa sidor på nätet om PS men jag tycker det är lättare att ha en bok att slå i...
Finns det kanske andra alternativ till den här boken?

//Malin

Jag gillar boken. Men försök låna den på ett bibliotek, så att du får skaffa dig en egen uppfattning... Som du säger så går juuppfattningarna isär...

mvh Janne

Helt enig med Walle, inte speciellt imponerad av boken.

Roine

Walle skrev:
jag har "Photoshop 7 bibeln", köpte den för 449kr och ångrar mitt köp!

Den tar mest upp en massa olika effekter...och den visar bara vad som händer när man kör en viss effekt...tycker det är riktigt dåligt med förklaringar. Det är en massa exempelbilder med text under typ "Så här ser det ut med xxx på 50%" och "och så här ser det ut med xxx på 75%"...nej usch, rekommenderar den absolut inte!

Jag har hoppat lite mellan PS-versionerna (köper bara när jag kan få bra pris till firman) men jag har en bok om PS 5 som jag tycker duger även till PS 7 som jag har nu.
Grundfunktionerna är ju de samma och så letar jag på nätets olika PS-skolor när jag ska göra något särskilt. Så hittar du någon vettig bok billigt som är för en äldre version så kan det vara ett bra köp det oxå.

real world adobe photoshop 7

jag håller på att läsa en bok som heter real world adobe photoshop 7, och hittills är den mycket bra (har kommit en fjärdedel in i boken ungefär). den ärtänkt för fotografer, inte så mycket effekter alltså. gå till www.bokagent.com och kolla upp den (jag köpte den från amazon i england där den kostade lite drygt hälften av vad den kostar i sverige). ISBN: 0321115600

/fredrik

Om man kan ganska mycket i photoshop, så är boken bra som referensbok. Själv använder jag den när jag behöver kolla upp saker jag glömt. Är man nybörjare, är boken sämre. Då finns det betydligt bättre, men dyrare böcker. Jag lärde mig photoshop genom att låna böcker, läsa på nätet och genom andra som jobbar med photoshop.Det intressanta är, att oavsett hur du lär dig photoshop, kommer du efter ett tag använda det efter egen stil. Så som jag använder photoshop, kanske inte mina kompisar använder, trotts det kan vi uppnå samma resultat. Photoshop är stort, man måste lära sig hela tiden.

Training videos

För alla som har en sjysst bredbandsuppkoppling och lite kunskaper i DC++ (nedladdningsverktyg) så finns det 7st cd skivor med interaktivaträningsvideor för photoshop 7. Har hört att dessa ska vara RIKTGT bra!

Har nu varit i ett par olika bokhandlar... Kikat på "lär dig Photoshop på 24 timmar" (249kr) och en som hette "photoshop, allt i en bok" (319kr) Till den senare medföljde en cd-skiva med övningsuppgifter... Den senare boken verkar uppbyggd mer som lärobok med övningsuppgifter och frågor..

Nån som har erfarenhet av photoshop, allt i en bok?

/Malin

Total Training!

Köp CD eller DVD-utgåvan av Total Training for Photoshop 7 av samma författare istället!
Mycket bra och rolig underhållning/utbildning! Karln (Deke) kan ju mer om Photoshop än Adobe själva...

Kan rekommendera en bok som heter The Photoshop Book For Digital Photographers. Som titeln avslöjar så handlar det om just Photoshop för fotografer. Författaren heter Scott Kelby.

Jag har en bok som heter "Adobe Photoshop Studio Techniques" och den går igenom allt från grunder till rätt avancerade effekter och förklarar hur det mesta funkar.Min bok gäller version 6.0 men jag har inte haft några problem att använda den med v7.0. Boken kostade 818:- vilket är rätt saftigt, men det är en väldigt bra bok.

Jag hade vissa kunskaper i photoshop när jag köpte boken och använder den mest att slå i och för att läsa in mig på verktyg när jag glömt hur de fungerar. Kanske för hög nivå för dig, men helt klart värt att titta på.

/h

OJojoj...det verkar finnas lika många böcker om photoshop som det finns användare... *yr*

Jag har på nått sätt fastnat för Photoshop - Allt i en bok ändå... den är på svenska, vilket är ett plus...

*funderar vidare*

En absolut-måste-ha-bok är Martin Evenings "Photoshop 7.0 for Photographers" med ISBN: 0240516907. Kolla in och njut!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar