lukin
Aktiv medlem
LeadHead skrev:
Jag kan hålla med dig om att filstorleken inte är något stort problem lagringsmässigt men däremot kan ju arbetsminnena utgöra ett problem...
Samma sak gäller förmodligen där. Se bara på datorernas utveckling.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
LeadHead skrev:
Jag kan hålla med dig om att filstorleken inte är något stort problem lagringsmässigt men däremot kan ju arbetsminnena utgöra ett problem...
lukin skrev:
Filstorleken kommer aldrig bli ett problem. Enligt Moore's law så kommer kapaciteten fördubblas och priset halveras på 18 månader.
Jag e konsult och är obelagd Från 1 Sept. Är jag ledig åker så vill jag åka. Chansen är mer än 0% att jag kan...Jeppe skrev:
Jovisst.. jag kan nog ordna en minipuss för 7 personer... hotell? sova? skojar du?.....
Själv är jag ledig de första dagarna (25-27) och jobbar resten av dagarna... men kniper det och många är intresserade att åka på helgen så kan jag nog ta ledigt.
Ingen annan ??
80 Mil till Köln från Skåne ungefär...
Hotellpriser.. från 800:- för ett dubbelrum (undra hur många man kan va i ett dubbelrum)
Exakt. Vem behöver 12 Megapixlar? Inte jag iallafall. Jag har sett meterstora utskrifter som ser helt otroliga ut med 6 megapixlar.berga skrev:
Det är möjligt, men hur många gör bilder större än A3? För detta räcker 6Mpixlar. För normal användning, max A4 är 6Mpixlar mer än väl. Därför finns det inget rationellt skäll för att göra CCD/CMOS med fler pixlar än så.
Sedan finns det marknadsföringsaspekten, blir tillverkarna fångade i Mpixlar fällan måste de göra fler pixlar på bekostnad av kvaliten på andra delar av kamerorna. Det som kan tala mot detta är att Canons och Nikons toppmodeller har färre Mpixlar än många billigare kameror. Detta kan skicka en signal till marknaden att det inte endast är Mpixlar som räknas.
berga skrev:
Canon har en bra CMOS-krets på 3k där de tjänat in större delen av utvecklingskostnadneran, varför inte en Canon D-300 för cirka 15 000 kronor? Baserat på EOS-300 huset.
Nikon FM har väl varit med ett bra tag?ols skrev:
förresten en fråga finns det nån annan kameratillverkare som kört samma model sen 1984 och sålt den med samma reultat ???
lukin skrev:
Min erfarenhet från data branscen säger att det nog snarare är troligt att den kameran isåfall kommer få samma CMOS som D60, men att upplösningen spärras mjukvarumässigt i kameran för att placera produkten i ett annat marknadssegment.
Det är betydligt billigare att tillverka fler av en sak än att ha flera parallella produktioner när gäller hårdvara.
I dagsläget tillverkas speciella sensorer för 2,3,4,5 etc.Mpix. Det går nog inte särskilt bra att anpassa en 3Mpix sensor till en 2Mpix kamera.berga skrev:
Det som kan krångla till det är att CMOS/CCD är analoga kretsar som fungerar lite annorlunda än en CPU. Begränsningen kommer i allafall vara hårdvarumässigt i A/D omvandlaren. Med detta slipper man också hack som ger 6Mpixlar i en billigare kamera.
Jag har dock svårt att se att man kan halvera upplösningen på CMOS:en utan att försämra bildkvalitet mer än så. Hur fungerar det egentligen med kompaktkamerorna, är det samma CCD?
Jeppe skrev:
Är inte det lite motsägelsefiullt, då CMOS/CCD inte är i 24x36 storlek pga av kostnaden.
flutte skrev:
Men; åtgången av chisel-wafer ökar betydligt mycket mer än brännviddsförlängningens 1.6. Varje sensor skulle kosta ungefär 3 gånger så mycket i ren materialkostnad.
Det är inte så mycket råvaran som kostar. Men processerna är byggda för en viss storlek på bricka (brickorna är runda) och att göra dessa brickor större betyder att alla maskiner behöver bytas. Dessutom räknar man med en viss felprocent per ytenhet och om ytan för ett enskilt chip på brickan är stor ökar sannolikheten för fel avsevärt. Om man får plats med säg 50 processorer på en bricka och 5 är defekta är det trist men ändå inte extremt. Får man plats med 4 CCDer och en är defekt är det en större kostnadspost.LeadHead skrev:
Ok. Visste inte att kisel var en så pass stor kostnadspost...?