Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Photokina, vad tror ni kommer?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har ingen aning men fick en tanke i morse när jag blödrade i en fotokatalog.

Canon har en bra CMOS-krets på 3k där de tjänat in större delen av utvecklingskostnadneran, varför inte en Canon D-300 för cirka 15 000 kronor? Baserat på EOS-300 huset.

En D300 låter inte helt osannorlikt. Troligen inte i år, men säkert nästa år, när tillverkningen av D60 börjar flyta på (om den gör det, vill säga).

/Fredrik

En studioversion av Canon Eos 1d lär vara på G liksom nya ljusstarka telegluggar med DO-teknik. Kanske också en ny ljusstark standardzoom (ev med IS).

froderberg skrev:
En studioversion av Canon Eos 1d lär vara på G liksom nya ljusstarka telegluggar med DO-teknik. Kanske också en ny ljusstark standardzoom (ev med IS).
ett 50-200/2.8L IS/DO vore inte fel...men Diffraktionslinser är inte direkt billiga :=)

Taiga skrev:
Det låter som om man kan slänga vanlig film eller ?

Nejdå...Låg och läste ett gammalt nummer av FOTO och på ledarsidan stod något i form av:

Ibland kommer man till en punkt i utvecklingen där det inte är lönsamt att tillverka snabbare/ljusstarkare/mera pixlar osv. för det är dels 1: för dyrt, 2: det säljer inte, 3: medför ingen direkt kvalitétsförbättring.

Samma sak med vanliga analoga kameror, det finns inget bohov för snabbare slutartider än 1/8000 sek. Inte heller har de riktigt ljusstarka objektiven såsom 1.2 och 1.0 slagit igenom, varför ?

Folk har ingen nytta av dem, då fotografers behov täcks redan vid 1.4-1,8. Samma sak kommer att ske inom den digitala världen. Man kan öka storleken på upplösningen till en viss gräns, sen blir det svårhanterligt med filstorlek och man har inget behov av att få fram bilder i den storleksordning som en kamera med en massa MP ger.

Detta kommer att i slutändan resultera i att vanliga silverbilder blir mer exklusiva än de digitala kopiorna.

Så nej..tror nog att filme lever kvar ett bra tag till.

/Jeppe

Filstorleken kommer aldrig bli ett problem. Enligt Moore's law så kommer kapaciteten fördubblas och priset halveras på 18 månader.

Jag kan hålla med dig om att filstorleken inte är något stort problem lagringsmässigt men däremot kan ju arbetsminnena utgöra ett problem...

sipamoid skrev:
Jag har hört rykten att Olympus kommer med en digital systemkamera lika liten som en tumme, utan brännviddsförlängning och 100 milj megapixel.
Tar 800 bilder i sekunden och har en "focustracking" som klarar av en rymdfärja(48.000km/h) på 7.5 meters avstånd !
Möjlighet att lagra 1.000 000.000 bilder!
Den lär även ha en inbyggd blixt med ledtal 1100.
Pris omkring 85.000:-.Och då ingår en optik en zoom 16-600mm f/1.4.(Med inbyggd bildstabilisator).

Är detta sant ?

; -)

jepp det är sant...

nej men att dom har nått på gång är nog troligt med tanke på att som slutat tillverka sina gamla trokänare nu.....

förresten en fråga finns det nån annan kameratillverkare som kört samma model sen 1984 och sålt den med samma reultat ???

så chansen finns nog att det blir nått i stil med din dröm kanske inte riktigt men nästan i alla fall.

Jeppe skrev:

Är inte det lite motsägelsefiullt, då CMOS/CCD inte är i 24x36 storlek pga av kostnaden.
Jovisst. Det kommer >troligtvis< aldrig gå att tillverka en fungerande sensor i storlek 24x36mm så billigt att du eller jag har råd att köpa den. Detta faktum har många väldigt svårt att begripa...

Jag har en liten digital Ixus som jag gillar. Jag skulle vilja se en mer avancerad variant, typ en G2 i ixus-format.

Linmajon skrev:
Det blir väldigt spännande. Hoppas Minolta+Pentax kontrar med nya digitalhus.
En ide' är att drar iväg dit med ett gäng från fotosidan. Nu är det kanske i senaste laget met tanke på hotell, ledighet mm. (jag kanske inte kan) men visst vore det väl kul? Jag har ingen likasinnad att åka med om jag skulle vilja.

Jovisst.. jag kan nog ordna en minipuss för 7 personer... hotell? sova? skojar du?.....

Själv är jag ledig de första dagarna (25-27) och jobbar resten av dagarna... men kniper det och många är intresserade att åka på helgen så kan jag nog ta ledigt.

Ingen annan ??

80 Mil till Köln från Skåne ungefär...

Hotellpriser.. från 800:- för ett dubbelrum (undra hur många man kan va i ett dubbelrum) :)

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar