Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Photo for dummies! Vad ska jag köpa nu när det är dags att byta?

Produkter
(logga in för att koppla)
Oj oj... Nu håller jag på och vrider och rattar och det enda som piper är micron som signalerar att bullarna är klara! Nä men allvarligt, jag kan vrida och få till hyffsat fokus på mitt motiv nu. (en herr Nilsson nalle på en illskär fleecefilt) Men jag hör inget pip, är det nåt som är fel då?

Jag är inte säker på att din kamera har det (men skulle tro det) att när man trycker ner avtrycket halvvägs så ger den ifrån sig ett pip när den anser att AF är rätt. Men för att få det så måste man ha pip-ljudet aktiverat och att AF inställningen står i AF-A eller AF-S, jobbigt nu va :)

Tycker du ska prova med lite mindre bländaröppningar också (större tal som f/8), bländare med större tal ger ett större skärpedjup och är lite mer förlåtande
 
Jag är inte säker på att din kamera har det (men skulle tro det) att när man trycker ner avtrycket halvvägs så ger den ifrån sig ett pip när den anser att AF är rätt. Men för att få det så måste man ha pip-ljudet aktiverat och att AF inställningen står i AF-A eller AF-S, jobbigt nu va :)

Tycker du ska prova med lite mindre bländaröppningar också (större tal som f/8), bländare med större tal ger ett större skärpedjup och är lite mer förlåtande

Meen... Hm, ja alltså i vanliga fall piper den ju halvvägs ner men inte nu vid manuell. Å vart ändrar man den där af- inställningen? Ok då provar jag med det där du menar... :) (vart ändrar man det då?)
Och när du ändå är i farten... Den där vrid knappen bakom avtryckaren, vad är den bra för? Den sitter som på baksidan.
 
Vad jag menar är att om du gör precis som du brukar, trycker ner av trycket till halvvägs och riktar in en AF punkt på det du vill sätta skärpan, när kameran har satt skärpan så hörs det ett pip.
Från detta läge så kan du nu manuellt justera fokus genom att vrida på avståndsringen, när man gör detta så hörs det inget pip utan du får se i sökaren när det är som bäst skärpa.

Du kan ju testfotografera genom att ta en bild när kameran ställt fokus och sedan justerar du och tar en ny bild, så kan du ju jämföra dessa
 
Det ska komma ett litet pip när den har ställt skärpan, och dessutom ska en liten grön lampa tändas strax under nedre högra hörnet av sökarbilden. Om den tänds ska det vara skarpt i någon av de tre punkterna.

När man ställer in skärpan manuellt kan man hålla ett öga på den lilla lampan i hörnet också, för den tänds när det är skarpt i mittpunkten.
 
Ledsen att göra er besvikna grabbar men jag fattar fortfarande inget, har varit ute nu och provat utan nämnvärt resultat. Jag har kommit fram till följande: Pipet hörs bara vid AF-A inställningen i A läget men då kan man inte justera med ringen. Allt jag gör i manuellt läge görs utan några pip och dessutom har jag inte sett till nån grön lampa, visste inte ens att det skulle finnas en.
 
Ledsen att göra er besvikna grabbar men jag fattar fortfarande inget, har varit ute nu och provat utan nämnvärt resultat. Jag har kommit fram till följande: Pipet hörs bara vid AF-A inställningen i A läget men då kan man inte justera med ringen. Allt jag gör i manuellt läge görs utan några pip och dessutom har jag inte sett till nån grön lampa, visste inte ens att det skulle finnas en.

Kanske mitt fel, ditt objektiv kanske inte har slirkoppling. Det finns en skjutbar omkopplare på objektivet om det där enbart står A - M och inte A/M så sätter du objektivet i M läge, då ska du kunna justera manuellt med den yttersta delen. För jämförelse så gör du som tidigare tar en bild när kameran säger pip i A`F läge, slå sedan om brytaren på objektiven och ställ in avståndet manuellt och jämför bilderna. Du ska använda samma bländare i denna test
 
Kanske mitt fel, ditt objektiv kanske inte har slirkoppling. Det finns en skjutbar omkopplare på objektivet om det där enbart står A - M och inte A/M så sätter du objektivet i M läge, då ska du kunna justera manuellt med den yttersta delen. För jämförelse så gör du som tidigare tar en bild när kameran säger pip i A`F läge, slå sedan om brytaren på objektiven och ställ in avståndet manuellt och jämför bilderna. Du ska använda samma bländare i denna test

Sorry, jag blir bara mer och mer förvirrad. Gjorde precis så och bilderna ser likadana ut. Den med manuell fokus är inte riktigt lika skarp.
 
prova att sätta kameran i läge A (så att du väljer bländare och kameran tiden) Välj bländare 8, bäst att du gör detta på dan när det är ljust ute. Detta för att testa om du får bättre skärpa om man väljer en mindre bländaröppning (större tal)
 
prova att sätta kameran i läge A (så att du väljer bländare och kameran tiden) Välj bländare 8, bäst att du gör detta på dan när det är ljust ute. Detta för att testa om du får bättre skärpa om man väljer en mindre bländaröppning (större tal)

Ok, men jag vet fortfarande inte hur man väljer bländare.

Och tack så hemskt mycket för all hjälp och all tid som ni alla lägger ner på mig. Jag är kanske ett hopplöst fall innan det är färdigt! Jag kommer lära mig byta adapterplatta mellan volvo b20 motorn som ska i min mans volkswagon 1600 innan jag lär mig vad brännvidd betyder!
 
Tror inte du kommer vidare om du inte laddar ner en manual från Nikon, det finns en hel del inställningar man behöver göra med en kamera och det är viktigt att förstå bländare, tid och ISO för att kunna utvecklas som fotograf.

Det är bara att logga in på Nikon i deras support och välja manual och din kamera, så har du den i pdf.

I princip är det som följande:

på din ratt har du följande
- Auto här sköter sig kameran själv
- P, här sköter sig också kameran själv, men du kan med tumhjulet påverka din tid och bländare genom att skruva på tumhjulet, testa och stanna när den visar bländare 8 som exempel. Använd gärna P och inte Auto läge
- A, här väljer du själv bländare med tumhjulet, vrider du till tex 8, tiden väljer kameran
- S, här väljer du tiden med tumhjulet, använder du vid tex dina motorbilder där du ställer den på en kortare tid

Bländare anger öppningen som är i objektivet, hur mycket ljus som kan komma in genom öppningen. Tiden är hur länge ljuset ska träffa sensorn, så dessa två tillsammans kommer att ge mängden ljus. Man kan förstärka denna effekt med att öka ISO talet (ger ett ökat brus pga förstärkningseffekten)

Men ladda nu ner manualen
 
Tror inte du kommer vidare om du inte laddar ner en manual från Nikon, det finns en hel del inställningar man behöver göra med en kamera och det är viktigt att förstå bländare, tid och ISO för att kunna utvecklas som fotograf.

Det är bara att logga in på Nikon i deras support och välja manual och din kamera, så har du den i pdf.

I princip är det som följande:

på din ratt har du följande
- Auto här sköter sig kameran själv
- P, här sköter sig också kameran själv, men du kan med tumhjulet påverka din tid och bländare genom att skruva på tumhjulet, testa och stanna när den visar bländare 8 som exempel. Använd gärna P och inte Auto läge
- A, här väljer du själv bländare med tumhjulet, vrider du till tex 8, tiden väljer kameran
- S, här väljer du tiden med tumhjulet, använder du vid tex dina motorbilder där du ställer den på en kortare tid

Bländare anger öppningen som är i objektivet, hur mycket ljus som kan komma in genom öppningen. Tiden är hur länge ljuset ska träffa sensorn, så dessa två tillsammans kommer att ge mängden ljus. Man kan förstärka denna effekt med att öka ISO talet (ger ett ökat brus pga förstärkningseffekten)

Men ladda nu ner manualen

Tack så jättemycket för all hjälp. Jag vet att jag läste om det här när jag kollade igenom manualen för tre år sen men det dels fasrnade det inte och sen låter det likadant i mina outbildade öron. Men jag laddade ner manualen igårkväll så jag ska ge mig i kast med det så snart jag finner tid till att sitta still mer än fyra minuter. Sen kollade jag lite på den här fotoskolan som nån tipsade om så det ska jag också göra. Vad gäller att korten blir suddiga ska jag nog ta med den in till stan så får någon förstå-sig-påare titta på den ordentligt. Kan tro att OM det är nåt riktigt fel på den så hjälper det inte att jag lär mig om den ändå gör som den vill?

Kan inte nog tacka för all hjälp. Känner att jag kanske törs ta tag i detta om jag vet att det finns så trevliga och hjälpsamma människor som är villiga att dela med sig om man skulle behöva Tack!
 
Jag har en nikon D40 ... Har haft kameran i 3 år och det är taget massor med bilder. ... en sisådär 1500-2000 kort i månaden.

En undran till alla experter här på Fotosidan.

Hur länge håller en D40?
Hur länge håller ett objektiv?

3 år med 2000 bilder per månad blir ju drygt 70 tusen exponeringar. Kan fokusmotorn på objektiven ge upp efter så många exponeringar?
 
Senast ändrad:
Ja, om nu det stämmer. Är det inte en 50.000 på de enklare Nikon och 150.000 på D300 och bättre för kameran? fast de håller oftast mycket mer än så.

Sedan kan man ju tycka att det är lite sent att lära sig kameran efter 70.000 exponeringar, men hon kanske fotar så att en av hundra blir bra så därför så många :)

Kom att tänka på att så gör jag själv ;-), det blir nog en 30.000 exponeringar per år och jag sparar 3000 för visning
 
Hm, jo jag kan svara för mig själv.

För det första: så på motortävlingar (varann helg maj-september) går det ca 1000-1500 bilder på en helg, men eftersom ingen, inte ens min man orkar se så många så raderas de flesta. (=de flesta där han inte leder eller vinner) Kanske inte kameran tar dåliga kort, speciellt inte utomhus och det har funkat riktigt bra att ta på rörliga motiv. Tills nu. (sparar alla kort en gång i månaden och lägger en kopia i bankfack, det brukar vara ca 500 som sparas så bara det borde i runda slängar bli 18,000)

Andra: Mycket möjligt att "hon" borde ha lärt sig före 70,000 exponeringar men som det kanske framgår har jag absolut ingen att fråga, ingen jag känner knäpper kort mer än med en engångskamera på Kolmården! Har massor med gånger blippat och grejat med kameran, knäppt, blippat lite till för att se vad som ändrats o.s.v Men som det också kanske framgått så hittar jag inte igen allt på den här, tex efterfrågas en lampa och efter ett dygns letande infinner den sig fortfarande inte! Hur mycket jag än vrider och grejar så ändras inget i monitorfönstret. Men hipp som happ ändras några siffror och jag vet inte varför.

Tredje: Om man inte är en inbiten fotograf utan är nöjd med de kort som blir tagna i auto-läget eftersträvar man inte perfektion. Det finns massor med människor som bara äger en liten, sketen, billig, kompaktkamera och är nöjd med de 25 semesterbilderna, varav de flesta är på en husvagn i skugga på en sunkig camping. Sen hur många som köpt en systemkamera bara för att och aldrig använder andra objektiv eller annat än autoläget kan vi bara gissa oss till.

För det fjärde: Trots att jag med hjälpande ord härifrån och med kameran i handen och manualen framför inte får till det alls kanske det är nåt riktigt fel? Jag har sålunda bestämt att ta upp min barndomshobby, flugbindning och slänga kameran i kanalen!
 
Jo du Linda !

Man kan undra hur många som har en systemkamera och som bara använder autoläget,förmodligen fler än man tror men det är väl som att svära i kyrkan antar jag att endast nämna detta.
 
Fortsätt du att fotografera, fiske kan du säkert göra det också.

Manualen kan nog vara ett bra stöd, men det viktigaste är att testa, se vad som händer. Om man vågar lämna Auto för att testa så är P nästa steg, i vilket du själv kan styra om du vill förhållandet bländare/tid

Det är inte så svårt, jag beskrev en gång bilden som ett badkar. Tiden att fylla det är tiden och det man använder att fylla med är bländaren. Använder man en större bländare (hink) f/4 så går det åt kortare tid att fylla badkaret än om man använder en bländare (typ mugg) f/22

Vet man sedan att det är bra att ha kort tid när något är i rörelse

Vill man öka sitt skärpedjup så använder man mindre öppning gärna mellan 5.6 -16 för där är det oftast bäst skärpa.

Om man önskar få en del i bilden att framträda så önskar man fokus enbart på denna del, så ska man välja störst öppningen typ f/4

Lycka till
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar