Annons

Phase One + Mamiya = Sant

Produkter
(logga in för att koppla)
Robin Gyllander skrev:
Ville göra en tråd för för denna artikel.
Verkar spännande men jag tvivlar på att digitala mf kommer att nå humana priser.

Om tillverkarna av bakstycken till största delen använder sensorer från Dalsa och Kodak kommer nog priserna ligga högt. Leaf och Sinar har ett likartat konsept som Phase One och Mamiya och dem la sig på samma prisnivå som hasselblad har på sin H3D II med 39 MP bakstycken med sina högupplösta bakstycken + kamerahus.

Vi har väl alla (nåja nästan alla) önskningar åt bättre materiella ting, antar jag. Just nu använder jag en D300 (Volvo) och skulle med nöd o näppe kunna byta upp mej till en D3 (Merca). Men innan jag börjar drömma om en "Rolls" så vill jag nog i första hand köpa några grymma gluggar (fälgar) till min moderata D300 (Volvo).

Kul är att drömma dock!

/K

Vad är det som gör MF så djävla dyrt? Gluggarna e ju rätt ok prissatta.

Robin Gyllander skrev:
Vad är det som gör MF så djävla dyrt? Gluggarna e ju rätt ok prissatta.

Det är digitalabakstyckena som kostar, husen får man i det närmaste med på "köpet". Det är som jag svarade tidigare i tråden, det är i princip bara två tillverkare av sensorer till MF bakstycken därav prisnivån. Det krävs nog att det dycker upp fler tillverkare som både gör sensorer och som gör bakstycken om priserna skall sjunka, eller att försäljningsvolymen ökar betydligt på existerande märken.

Små volymer, höga tillverknings/utvecklingskostnader och dålig konkurrens leder till höga priser.

Jag är nyfiken på vad p20+ varianten kommer att ligga på. Den skall visst vara "bättre" prisatt än de dyrare varianterna.
Om priset är bra och bruset är under kontroll så är det minsann inressant. Skall bli kul att se.

christian_r skrev:
Jag är nyfiken på vad p20+ varianten kommer att ligga på. Den skall visst vara "bättre" prisatt än de dyrare varianterna.
Om priset är bra och bruset är under kontroll så är det minsann inressant. Skall bli kul att se.

Scandinavian ligger på 110 000 SEK med momsen inräknad, det är ett rätt så hyfsatt pris, dock är det "bara" 16 MP upplösning, räcker antagligen kanska långt.

Kanske dags att damma av min 25 år gamla fina Mamiya 645. Man kan allstå hänga på ett bakstycke på den?

Är det olika maskning i de olika kamerorna för sensorn e ju olika stor i kamerorna?

iBoat skrev:
Kanske dags att damma av min 25 år gamla fina Mamiya 645. Man kan allstå hänga på ett bakstycke på den?
Jag vill också ha ett bakstycke på min 645 PRO TL.
Men det går inte eftersom PhaseOne säger att man måste ha kontakt med slutaren i optiken, detta har tydligen lösts på något sätt för i senare modell med autofokus går det.

ANNONS