Annons

personuppgiftslagen, hur gör ni?

Produkter
(logga in för att koppla)

lottath

Aktiv medlem
Det finns ju en hel del trådar om detta, men det är så "luddigt"
Jag har tänkt att skaffa en hemsida och lägga ut bilder, "harmlösa bilder" från lekparken, gatufoto, evanemang och liknande.
men då bryter jag kanske mot PUL?

Hur gör ni andra som har hemsidor? Lägger ni ut sådana bilder? Är det OK?
Det är ju svårt att fråga alla som syns på bilden om man får lägga ut den.

Vad jag har fattat som när jag läst andra inlägg om detta så verkar ingen riktigt veta vad som är bestämt om denna lag. Självklart skulle jag inte lägga ut kränkande bilder. Min fråga är: Hur gör ni?

Nu brukar jag vanligtvis ha tillstånd av de jag fotar att lägga ut bilderna på därför avsedda platser på nätet, men det händer ibland att man, som du säkert märkt, förlorar ganska mycket av bilden på att fråga först.

Jag brukar helt enkelt räkna med att min bild uppnår s.k verksstatus. ;)

Skämt åsido, det är en ständig balansgång.

Kan man identifiera den avbildade personen? Vanligtvis, ja.
Bör personen inte synas på bild? Det har vi ju normalt ingen aning om.
Kan bilden väcka anstöt hos den avbildade? Vanligtvis nej, hoppas jag.

En liten checklista. ;o)

Matnyttig information, samt fullständig lagtext finns att läsa på http://www.pul.nu

Det är jättesvårt

att följa lagen när man inte riktigt vet vad den betyder. Jag har tänkt att ta foton typ- "barn leker i sandlådan"
Om jag lägger ut detta på hemsidan, utan att fråga. Räcker det då att ta bort det om någon blir sur? eller kan de åtala mig?

Jag vill ta bilder utan att de som fotas är medvetna om det, det blir oftast bättre då.

Är det någon av er som fått "skit" för att någon (normal, harmlös) bild lagts ut? Skulle ni bli sura om jag tog en (snygg) bild på er eller ert barn och la ut?

Re: Det är jättesvårt

lottath skrev:
Jag har tänkt att ta foton typ- "barn leker i sandlådan"
Om jag lägger ut detta på hemsidan, utan att fråga. Räcker det då att ta bort det om någon blir sur? eller kan de åtala mig?

Ja, det borde räcka, MEN de kan polisanmäla dig för det om de vaknat på fel sida.
Det är ju inte så hett om de lever under skyddad identitet, till exempel...

Skulle ni bli sura om jag tog en (snygg) bild på er eller ert barn och la ut?
För egen del så skulle det nog bero lite på... Om jag har VAB'at och är ute i lekparken är det kanske inte så poppis, hehe. ;)
Men annars ser jag nog inga problem med det.

Om det verkligen är, såvitt du kan bedöma, harmlösa bilder som inte kränker någon så kör på. Även om den nya propositionen kanske inte är antagen är är det ju tydlig hur man ser på det

http://www.datainspektionen.se/nyhetsarkiv/nyheter/2006/mars/2006-03-24.shtml

Behandling av personuppgifter i ostrukturerat material, t.ex. löpande text och enstaka ljud- och bildupptagningar, ska undantas från de flesta av personuppgiftslagens detaljerade hanteringsregler. Sådan behandling ska vara tilllåten utan andra restriktioner än att den registrerades personliga integritet inte får kränkas.

lottath skrev:
att följa lagen när man inte riktigt vet vad den betyder. Jag har tänkt att ta foton typ- "barn leker i sandlådan"

Datainspektionen skriver att bilder på barn och ungdomar betraktas som särskilt integritetskänsliga så det bör du nog att lägga ut om du inte har föräldrarnas tillåtelse. Tänk på att barn kan leva under skyddad identitet som du kan röja med ditt foto.

ja det är sant.

Det skulle ju vara fruktansvärt om man råkade visa upp ett barn som lever skyddat. ´När man tar såna bilder så är det ju inte så svårt att fråga de som är med barnet de brukar ju inte vara så långt bort. Det är värre om man tar kort på folksamlingar, man får väl försöka att inte ta för närgågna bilder, kanske, så att det inte går att känna igen, men det blir ju inte lika roliga bilder då,,,fast sitter man längst fram på en barnkonsert till exempel, då får man väl nästan väga in att det finns en risk att man kommer med på en bild, eller?.

lottath skrev:

Jag vill ta bilder utan att de som fotas är medvetna om det, det blir oftast bättre då.

Är det någon av er som fått "skit" för att någon (normal, harmlös) bild lagts ut? Skulle ni bli sura om jag tog en (snygg) bild på er eller ert barn och la ut?

Kan man inte ta bilden och fråga efteråt? Om man inte får tillstånd är det bara att låta bli att publicera den? Man har väl fortfarande (om jag förstått saken) rätt att ta bilden om än inte publicera den.

Fördelen att fråga efteråt är ju dessutom att då kan det fotograferade objektet dessutom se hur bilden blev (förutsatt digitalkamera förstås).

//Patrik

ANNONS