Annons

Perseiderna

Produkter
(logga in för att koppla)

Rommel

Avslutat medlemskap
Glöm inte det årliga meteorregnet Perseiderna. Titta på Nordöst mot stjärntecknet Perseus inatt. Det kommer kunna bli 100 stjärnfall per timme.

/Stefan

Alltid spännande!

Men trist att det verkar bli mulet över stora delar av Sverige, om jag hörde väderrapporten rätt.
.

Ja, trist! Verkar som det ska vara lite regn där jag är med 40% molnighet. Man får helt enkelt chansa lite ;)

Vad gäller för inställningar om man ska kunna fotografera något? Lång slutartid, stor bländare, låg iso? Rekommenderad brännvidd? Är kortare att föredra?

Jag testade alldeles nyss med den FÖRSTA länken, och det funkade normalt för mig.

Jag har bara ett gammalt slött härke till laptop med det gamla Windows XP med Servicepack 3, och Internet Explorer 8, där jag med jämna mellanrum får varningar om att den är för gammal och att jag ska uppgradera.

Vad använder du för browser?
.

Jag testade alldeles nyss med den FÖRSTA länken, och det funkade normalt för mig.

Jag har bara ett gammalt slött härke till laptop med det gamla Windows XP med Servicepack 3, och Internet Explorer 8, där jag med jämna mellanrum får varningar om att den är för gammal och att jag ska uppgradera.

Vad använder du för browser?
.

Märkligt. Har nu testat i telefonen (Android CM10.1 webbläsare) och Chrome (Windows 8) i datorn. Har tyvärr inte XP i den här datorn och min andra dator ligger nerpackad "på ett bra ställe".

Edit: Fungerade inte med IE10 heller.

Edit 2: AHA! Om man lägger till blogg efter http:// så fungerar det! Alltså fungerar http://blog.starcircleacademy.com/startrails/ i Chrome.

Såg några stycken. Trots att jag bor utanför staden lyckades grannarna ha igång så mycket lampor att det inte blev några vettiga bilder. Kanske försöker igen inatt när junior vaknar och ska ha mat och grannarna förhoppningsvis släckt.

Nice. Så du körde star trailsmetoden.

Ja, men varje exponering är 30 sekunder. Utan att räkna enligt exempel på sidan så rörde sig stjärnorna inte så mycket under den tiden. Jag bor ju i stan, så det blir nog inte bättre än så där. Det här var lite nerbländat också eftersom skärpan inte riktigt är bra vidöppet. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar