Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Permanent sensorfläck

Produkter
(logga in för att koppla)

PierreS

Aktiv medlem
Efter att ha haft 350d och 450d i ett antal år har jag nu på min 7d fått min första permanenta sensorfläck. DVS en som inte går att blåsa bort.

Vilket blir bästa lösningen. Köpa ett eget rengöringskit (vill gärna ha tips om bra sådana) eller att lämna in den för 1000 spänn.

Sökte på liknande trådar men fann inga...

Det finns väldigt delade meningar om hur man ska göra, vissa tycker att man ska spara pengarna för att det är så enkelt att fixa det själv medan andra tycker det är vansinne att försöka själv.

Själv lutar jag nog åt de som tycker att man ska lämna in kameran. En 7D är värd en hel del pengar och jag skulle inte våga pilla på sensorn i min.

Efter att ha haft 350d och 450d i ett antal år har jag nu på min 7d fått min första permanenta sensorfläck. DVS en som inte går att blåsa bort.

Vilket blir bästa lösningen. Köpa ett eget rengöringskit (vill gärna ha tips om bra sådana) eller att lämna in den för 1000 spänn.

Jag köpte ett en sådant kit, tror det heter "visibledust swab" eller liknande.

När jag köpt det på Scandinavianphoto så avrådde tjejen bakom disken mig. "Det är svårt och lätt att göra fel, det är bättre du lämnar in för rengöring", men jag tänkte så knepigt kan det väl inte vara och köpte i alla fall. Lite nervös var jag när jag skulle använda det på min relativt nya 7D men det gick galant. Normal noggrannhet så är det inga problem alls.

Jag skulle säja som så att om du funderar på om du klarar det eller ej så är du säkert tillräckligt kompetent för att göra det. Det är nog bara den totalt otekniske och ointresserade som inte klarar av det.

Det finns en lååååång trår om rengöring här på fotosidan - det var en tid sedan den var aktiv dock.

Ett argument som jag kan tänka mig för att lämna in den för rengöring är att om det är en fläck som inte är damm dvs något som är svårt eller omöjligt att få bort/rent så får du sensorn utbytt som garantiärende. Detta råkade jag ut för på min 40D. Vet dock inte hur det hade ställt sig om jag försökt rengöra själv först. Förutsatt att du har garanti kvar...

1000 spänn var väldigt dyrt tycker jag. Har kostat 360 kr de två gånger jag lämnat in min 5D för rengöring.

Det är märkesverkstäderna som tar så mkt betalt, undvik dem, låt en fotoaffär med sådan service göra det istället, kostar en tredjedel för samma jobb.

Det är verkligen inte mycket som kan gå fel om man gör rent kameran själv. Fast den som inte klarar att byta en glödlampa utan hjälp bör kanske avstå.
Vätska och swabs går löst på runt 500 kr. Det brukar vara 12 swabs i en förpackning och räcker till 10-12 ggr. Ibland måste man använda fler är en för att få det riktigt rent.
Lämnar ni till en verkstad så gör de precis samma sak fast ni får också betala en häftig arbetskostnad.
En rengöring går på 10 minuter om man gjort det några gånger.
Det tar förmodligen längre tid för verkstaden att hantera administrationen och skriva faktura än själva rengöringen.

Det är verkligen inte mycket som kan gå fel om man gör rent kameran själv. Fast den som inte klarar att byta en glödlampa utan hjälp bör kanske avstå.
Vätska och swabs går löst på runt 500 kr. Det brukar vara 12 swabs i en förpackning och räcker till 10-12 ggr. Ibland måste man använda fler är en för att få det riktigt rent.
Lämnar ni till en verkstad så gör de precis samma sak fast ni får också betala en häftig arbetskostnad.
En rengöring går på 10 minuter om man gjort det några gånger.
Det tar förmodligen längre tid för verkstaden att hantera administrationen och skriva faktura än själva rengöringen.

Då så - då gör jag det själv - är detta ett ok kit? Eller finns det bättre eller lika bra fast billigare?

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=Sensorscope

Nej köp för guds skull inte det kitet. Jag gjorde det själv för flera år sedan. Det lät som den optimala lösningen då.
Deras sensorslupp är oskarp och gjord av plast. Fungerar men inte särskilt bra.
Dammsugaren kan du slänga direkt. Den drar in mer damm än den tar bort.
Deras swabs var usla samt vätskan lämnade en filmhinna kvar på fitret.
Visibledust är ett bra märke. Jag har själv inte använt deras rengöringsvätska så den kan jag inte bedöma. Deras swabs och sensorlupp är bra samt deras statiska rengöringspensel som snurras av en liten elmotor. Fast sensorlupp klarar man sig utmärkt utan.
Som rengöringsvätska har jag i många år kört med Eclipse som fungerar klockrent.
En liten flaska räcker i åratal eftersom man bara behöver någon eller några droppar varje gång.

Senast ändrad:
Nej köp för guds skull inte det kitet. Jag gjorde det själv för flera år sedan. Det lät som den optimala lösningen då.
Deras sensorslupp är oskarp och gjord av plast. Fungerar men inte särskilt bra.
Dammsugaren kan du slänga direkt. Den drar in mer damm än den tar bort.
Deras swabs var usla samt vätskan lämnade en filmhinna kvar på fitret.
Visibledust är ett bra märke. Jag har själv inte använt deras rengöringsvätska så den kan jag inte bedöma. Deras swabs och sensorlupp är bra samt deras statiska rengöringspensel som snurras av en liten elmotor. Fast sensorlupp klarar man sig utmärkt utan.
Som rengöringsvätska har jag i många år kört med Eclipse som fungerar klockrent.
En liten flaska räcker i åratal eftersom man bara behöver någon eller några droppar varje gång.

Försökte hitta prylarna men det blev lite rörigt - du tror inte att du kan länka till återförsäljare..Eclipse är ju ett ganska välanvänt ord dessutom upptäckte jag...

Vet inte hur många såna här trådar som finns men detta lär ju vara den nyaste. Då kanske det kan vara på plats att de som är uppdaterade kan dela med sig av det senaste vad gäller sensorrengöring. Produkter, länkar mm

Senast ändrad:
Jag skall göra ett försök men det är inte helt lätt.
Ett bra men inte helt billigt verktyg är Actic Buterfly 724 från Visibledust.com. Jag köpte min för några år sedan då kostade den 700 kr nu tar Scandinavian Photo nästan 1100 kr för denna lilla plasttingest. Fast funktionen är bra men priset hutlöst.
Kom ihåg att på nya kameror kan man dra ut den silikonolja som används när man lägger ihop sensorn med aa-filtret, ramen och dess gummitätning. Då är det nödvändigt med en våtrengöring med swabs innan det är borta.

Skall man skaffa sig de billiga prykarna som man klarar sig med så skaffa följande.

1. En rocketblower eller köp en sådan gummututa som man gör ren öronen med på apoteket. Köper du från apoteket så blås många gånger innan du använder den i kameran. Det kan finnas talk från tillverkningsprocessen i den och det vill du inte ha i kameran.
2. Skaffa en liten och mjuk nylonpensel från en konstnärsaffär. Nylonhåren blir statiska om man blåser komprimerad luft igenom håren. Fungerar på liknande sätt som Arctiv butterfly men är inte lika effektiv och inte lika bekväm att använda men kostar en bråkdel. Jag använde detta själv i flera år och det fungerar tillfredsställande
3. Förr eller senare så drabbas man av fläckar som inte går att blåsa eller borsta bort. Det kan vara pollen eller små vattenpartiklar. Då är det bara våtrengöring med swabs som fungerar.
Eclipse var den första som kom och fungerar som utlovat. Egentligen är det inget annat än absolut ren metanol eventuellt med någon hemlig tillsats. Efter rengöringen lämnar den inga spår kvar. En del påstår att det går köpa ren metanol från apoteket och att det fungerar lika bra. Det har jag provat och det fungerar inte alls lika bra. Om man använder sensorloupe och tittar efter ordentligt ser man att den lämnar en hinna efter sig när metanolen dunstat. Det syns också i test bilder när man fotar på bländare 22 och ökar kontrasten. Det blir som ett dåligt putsat fönster om du förstår vad jag menar.
Visible Dust har den smartaste marknadsföringen och tar ordentligt betalt för sina produkter. Man har identifierat ett behov och tar betalt vad marknaden tål.
Eclipse kostade cirka 100 kr för en flaska. Sist jag köpte var för ett par år sedan hos YFO.
Visible dust har nu sin egen vätska eller egentligen flera. Något som är sensorrengöring och något som heter smear away. Det verkar som deras normala vätska inte tar fett fast jag har kanske fel. Jag har som sagt inte testat detta. I alla händelse kostar den 3 gånger så mycket och flaskan är en femtedel så stor. Smart marknadsföring och en rip-off.
Sedan YFO gick i graven vet jag inte var man köper Eclipse. Fast du kan kanske leka Sherlock Holmes och spåra någon svensk återförsäljare.
Företaget som producerar Eclipse heter Photographic Solutions och är lätta att hitta på nätet.
Deras Swabs är också lika bra som de från Visible Dust.
Själv har jag Eclipse kvar så jag klarar mig de närmaste åren.

1000 spänn var väldigt dyrt tycker jag. Har kostat 360 kr de två gånger jag lämnat in min 5D för rengöring.

Bra pris, jag har inga fläckar på mina (mina kamerors) sensorer just nu, men de lär väl komma, så en billig sensorrengöring är aldrig fel

Ge oss ett namn på företaget och en recension på resultatet

Hittade detta..billigare på Dustin men där ser man inte vad man köper. Med all sannolikhet samma men man vill ju inte bli överraskad. Tror luppen kan vara bra för oss som har kommit upp i 12m närgränsåldern :)

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=8148159

http://www.dustinhome.se/pd_5010166738.aspx

Håller faktiskt inte med dig om det. När man ser att man har ordentliga fläckar och inte bara damm så måste man göra rent. Swabs gör rent över hela sensorn/filtret. Det är därför det finns swabs för olika storlekar.
En metod som är effektivare och bättre visar om man har problem är att gå ut och fotografera en blå himmel med bl-. 22. Ser man inga riktigt störande prickar då så är man OK. Det går också att fota ett vitt papper med blixt men detta fungerar oftast lite sämre.
En sensorlupp är bra grej men inte värd pengarna och visar mindre än ovanstående metod. Jag äger en men använder den sällan. Ett par bilder på en blå eller jämngrå himmel går snabbare och visar mer.
Detta är verkligen ingen rocket-science.

Om jag endast ser mina fläckar mot en blå himmel med minsta bländaren hade jag struntat i dem. Om de syns när jag tar normala bilder, då hade jag funderat på en rengöring. :)

Den jag har syns i stort sett bara på ren himmel. Dock - det är den första permanenta sensorfläck som jag har sett och det på min tredje digitala systemkamera. Alla tidigare har gått att blåsa bort.

ANNONS