Annons

Perfekta partykameran?

Produkter
(logga in för att koppla)

roggelito

Medlem
Hej!
Jag är på jakt efter en ny digital kompaktkamera och behöver lite hjälp.

Megapixlar eller bildkvalitet i dagsljus är helt oväsentligt, då använder jag min D300 (eller Panasonic LX2 om jag ska spara plats), men jag vill ha en smidig liten grej att ha i bröstfickan när jag går på krogen eller så. Den bör alltså vara bra i svagt ljus så man slipper använda blixt så länge som möjligt, men ska också kunna ge hyfsade blixtbilder.

Någon som har erfarenheter att dela med sig av?
 
Megapixlar eller bildkvalitet i dagsljus är helt oväsentligt, då använder jag min D300 (eller Panasonic LX2 om jag ska spara plats), men jag vill ha en smidig liten grej att ha i bröstfickan när jag går på krogen eller så. Den bör alltså vara bra i svagt ljus så man slipper använda blixt så länge som möjligt, men ska också kunna ge hyfsade blixtbilder.

Jag tror att dessa bägge krav är svåra att kombinera, men jag hoppas att jag har fel. Tyvärr har jag egentligen inga råd att komma med, annat än att jag nyss köpte en begagnad Canon Ixus 70, som ger utmärkta bilder, i alla fall i bra ljus. Den köptes av samma anledning som du.

Per.
 
Jag skulle också vilja slå ett slag för IXUS. Jag ha en IXUS 70 och tycker att den gör väldigt bra exponeringar. Den har även lång synktid för blixt vilket jag använder nästan hela tiden. Dessutom är den pytteliten.

MEN Canon introducerade några nya kompakter för ett tag sedan som kan vara intressanta. Det som jag kommit på att jag saknar på min IXUS är bildstabilisering och vidvinkel. IXUS 70 har motsvarande 35-105mm.
 
Tricken med att kunna hantera lågljussituationer är stor sensor och ljusstark optik. I dagsläget är det väl främst Panasonics LX3 samt kommande Canon S90 som kombinerar de egenskaperna i en liten förpackning.

Nu är deras sensorer bara stora relativt andra kompakter och det vette tusan om du klarar dig utan blixt i krogmiljö. Min Fuji F31a klarar arenakonserter riktigt bra men där är det ju lite ljusare än på krogen också...
 
Senast ändrad:
Apropå situationer med dåligt ljus så introducerade Sony för ett tag sedan en ny kompakt som har en nyutvecklad Exmor-sensor och en speciell teknik för att hantera dåligt ljus. Den tar flera bilder och sammanfogar till en.

Den har 5x zoom (24-120mm) och tar 10 bilder/sek något gjort mig riiiiiktigt nyfiken. Den ska släppas i slutet av oktober.

http://www.sony.co.uk/product/dsc-w-series/dsc-wx1/tab/technicalspecs

Tittar man på sista produktbilden på sidan som länken leder till kan man tydligt se hur glad tjejen är när hon använder kameran!
 
Tack för förslag! Blir nog en Ixus, antingen 100 eller 120.

Jag instämmer med dem som tror att den kommande S90 kan vara ett bra alternativ. Den har en större sensor än 100 och 120 och dessutom 2.0 i ljusstyrka. Båda dessa faktorer bör ge en fördel vid party-foto. Dessutom har ju S90 lite bättre möjligheter till manuella inställningar.

Jag tänker definitivt ta mig en närmare titt på S90 när den kommer i butik (har idag en Ixus 980).

Största nackdelen är nog priset som kommer att vara rejält.
 
Apropå situationer med dåligt ljus så introducerade Sony för ett tag sedan en ny kompakt som har en nyutvecklad Exmor-sensor och en speciell teknik för att hantera dåligt ljus. Den tar flera bilder och sammanfogar till en.

Den har 5x zoom (24-120mm) och tar 10 bilder/sek något gjort mig riiiiiktigt nyfiken. Den ska släppas i slutet av oktober.

http://www.sony.co.uk/product/dsc-w-series/dsc-wx1/tab/technicalspecs

Tittar man på sista produktbilden på sidan som länken leder till kan man tydligt se hur glad tjejen är när hon använder kameran!

Kameran verkar redan vara i butik? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=476209

?
 
ANNONS