Annons

Pentaxtest Kamera & Bild

Produkter
(logga in för att koppla)
Vet inte om det fnys åt jpg men ibland i testerna skrivs det just om jpg men, som nämnts tidigare, RAW filens egenskaper blir en fotnot.

Har ingen erfarenhet av dagspress fotografering men frågan om någon systemkamera idag inte presterar tillräklig jpg kvalitet för att det ska fungera i tryck/webb. Någon med den erfarenheten kan ju ta upp den frågan, skulle vara kul att veta.

Har slutat läsa de svenska fototidningarna, förutom Tidningen Foto, för jag tycker deras tester är ganska dåliga enligt min mening, särskilt den som nämnts tidigare i denna diskution.

Det är inte helt okomplicerat att testa med råformat.

När vi testade Nikon D3 så visade sig kameran ge bättre jpg-filer än råfiler konverterade i Adobe CS3. Därmot blev bildfilerna väldigt bra med Nikon Capture NX.

Vissa tillverkare gör bra råkonverterare, andra skickar pliktskyldigast med ett program. Då blir det att vi testat programmet mer än kameran.

Eller ska vi testa med ett fristående program? Då blir problemet att de fristående tillverkarna sällan hunnit ut med nya versioner som stödjer de nya kamerorna vi testar.

froderberg skrev:

När vi testade Nikon D3 så visade sig kameran ge bättre jpg-filer än råfiler konverterade i Adobe CS3. Därmot blev bildfilerna väldigt bra med Nikon Capture NX.

Vissa tillverkare gör bra råkonverterare, andra skickar pliktskyldigast med ett program. Då blir det att vi testat programmet mer än kameran.

Eller ska vi testa med ett fristående program? Då blir problemet att de fristående tillverkarna sällan hunnit ut med nya versioner som stödjer de nya kamerorna vi testar.

Bättre i vilket hänseende då?

Mindre synligt brus? Färgåtergivning? Upplösning?
vad?

froderberg skrev:

Man testar i raw och skriver som en kommentar att JPG konverteraren i kameran och medföljande program var mycket bra. Jag antar att de flesta som köper DSLR kameror i K10D, D300, 40D vill välja själv vilken mjukvara de använder för framkallning, så de är väl mer intresserade av vad de får för råmaterial än vad de får för färdigframkallade bilder?

Tycker det är udda att man väljer att testa med det som är "bäst" för just den kameran. Gjordes K10D/K20D testerna i raw då? Eftersom de är bättre i raw?

EDIT: Hittade något jag pratade om tidigare
http://www.anandtech.com/digitalcameras/showdoc.aspx?i=3274&p=6

Under ISO testen, läs vad det står och försök förstå hur människan är funtad.

Senast ändrad:
den kommer väl ut den 8? ska gå ner till kioken å flukta lite,kanske kan det bli ett köp....

macrobild skrev:
Vad menar du?

(jag hade för mig att den var engelsk eftersom jag har träffat folk från england som arbetar för den på Fotokina)
Tidningen har iaf hyggliga tester.

Jag har bara köpt ett nummer av popphoto, och den var amerikansk. Samtliga annonser i tidningen kommer från företag som agerar på nordamerikanska marknaden, alla priser är i dollar etc.

Länken du skickade har även den priser i dollar etc.

Det är mycket möjligt att det finns en brittisk popphoto också, det känner jag inte till.

Hursomhelst; hade du inte beställt en K20D? Vad tycker du?

Jag är inte alls säker på att den är engelsk , dvs tidningen efter att ha kollat,de nummer jag har köpt var på 80talet och i London med priser i pund som jag minns det.
Det finns flera som jag känner som jobbar för tidningen, personer man träffar år efter år på fotokina. Bla Anders Uschold utför tester för tidningen.

Nej jag har inte beställt en d20d men jag har tillgång till en sådan när jag önskar

Stor omfattande test här av k20d
små enskilda pixlar, mindre dynamiskt omfång,dålig AF + lite andra påpekanden
can't turn NR off on long exposures
poor AF (no improvement over K10D, worse than Sony's entry level A200)
poor dynamic range
random hotpixels
high noise on long exposure

http://optyczne.pl/69.1-Test_aparatu-Pentax_K20D_Wstęp.html

Kan man inte Polska så går det att översätta textmassan till engelska här

http://www.poltran.com/

Senast ändrad:
macrobild skrev:
Stor omfattande test här av k20d

Ett test som har sågats ner med fotknölarna av både kunniga och erfarna K20D användare. Problemet i testet tycks vara objektiven och de bländare som användes.

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1036&message=27536358

När ett test som jämför K20D och K10D får ett resultat som inte överensstämmer med flertalet användares egna jämförelser mellan K20D och K10D, så är det för mig uppenbarligen något fel någonstans.

Jag struntar i deras upplösningsjämförelse,här har andra fått bra resultat med nya kameran men jag skall av eget intresse kolla hur dynamiska omfånget och brus är i k20d med tanke på de små enskilda pixlarna.

macrobild skrev:
poor AF (no improvement over K10D, worse than Sony's entry level A200)

Nu tror jag personligen inte att det finns så mycket värde i det påståendet med tanke på att testet utfördes med ett Sigma objektiv, och som de flesta av oss vet så är Sigma kända för "reverse engineering" - vilket alltså innebär att Sigma inte har köpt licens för objektivfattningen, utan de har försökt komma på hur objektivfattningen fungerar ändå. Testet bör alltså läsas i den kontexten. Det är inget test av K20D - det är ett test av hur en K20D beter sig med ett exemplar av ett visst Sigma objektiv (i detta fall Sigma 30 f/1,4).

Även i tidningen Digitalfoto så kan ju inte testaren inte läst manualen och trasslat insig på Fn knappen.
man behöver inte använda fn för att ändra Iso,
tex vid manuelt läge bara trycka OK+och ändra iso med främre hjulet.vid andra priolägen som Tv/TV så finns ju iso direkt vid hjulet och
vilket hjul man vill ha man ändra själv genom menyn. kan det bli lättare?

ibbe76 skrev:
Även i tidningen Digitalfoto...
Det är väl mycket det som är problemet idag. Tidningarna har oftast så bråttom att få ut testerna så det finns inte tid att testa produkterna, dessutom så finns det inget utrymme i tidningarna för djupgående tester, och de få sidor som finns till förfogande ska fyllas till 2/3 med bilder.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar