Zewrak
Aktiv medlem
madsochmarja skrev:
Hur kan man säga att det inte passar yrkesfotografen om man testar i jpeg?
Ingen som testar kameror, på nätet eller i tidningar tar sig tid att läsa en instruktionsböckerna verkar det som. Personligen förstår jag inte alls hur man kan göra tester i jpeg, med automatiska program eller automatisk vitbalans till exempel.
Snart kommer det stå i tester att "Nikon D300 är betydligt sämre än Canon 300D, för det verkar inte finnas något Porträtt program på Nikons kamera."
Tycker det är fantastiskt att som jag såg i en annan test av K20D att Sony A350 presterade bättre än K20D vad gäller vitbalans. Men som kommentar står det "K20D's resultat skulle vara troligen vara bättre om man ställde in vitbalansen manuellt.". Inte nog med att de inte ställer in dem likadant, de skriver "troligen", istället för att testa.
Jag har helt slutat köpa tidningar, för de innehåller inget annat än tvivelaktiga produkttester från de som annonserar i deras tidningar och de är inte kapabla att använda utrustningen de testar.
Personligen tycker jag att om man testar olika kameror ska man göra det med samma objektiv på alla, samma ISO inställningar, samma vitbalans, samma tider, samma bländare och all brusreducering, skärpa etc avslaget och framför allt, ska de testa i RAW och applicera samma efterbehandling på alla bilder.
Hur de presterar i jpeg och med automatiska varianter, ska vara sekondära kommentarer. Nu är det precis tvärsom, "Funkar skit, men om man gör rätt är det kanske bra."