Annons

Pentaxtest Kamera & Bild

Produkter
(logga in för att koppla)

Bostromi

Aktiv medlem
Jag prenumerererar på Kamera & Bild, är ganska nöjd med tidningen.Att en gång i månaden få något OK läsvärt i papper är trevligt.
Jag är också Pentax-användare, mest gammalt jox so Spotmatic F, K2, SuperA och sånt men åsså en *istDL.

Kamera & Bilds senaste nummer innehåller ett mycket intressant test(?) av K20D och jag som Pentax-entusiast hoppar naturligtvis högt. Man är ju inte bortskämd med snabba tester direkt.
Men detta måste ha halkat in i tidningen i samma ögonblick som pressläggningen, alternativt något senare...
Det kan väl inte vara normal standard för artiklar i K%´&B?
Faktaruta????? Nikon D60!!
Konkurrrenterna: Pentax K20 D konkurrerea med sig själv???
Så klarar Pentax och Sony bruset: obegripligt

Jag förstår att det kan gå snett ibland men någon måste väl ändå läsa korrektur år 2008?
Jag läser inte photoshop-fixarartiklar och är glad för det om damma tok drabbar dessa artiklar i tidningen.

Ja, de har verkligen blandat ihop saker.

Vilka rutor kan man lita på, för många verkar vara fel. Hur vet man vad vilken kamera ISO test bilderna är tagna med, då annat är fel.

Den fick ju inte så jättebra betyg.

Jag skulle vilja jämföra ISO med D300 och 40D och inte A350.

Och säga att konkurrenten är till Pentax K20D är Pentax K20D och Nikon D60, känns ganska fel.

Kände likadant efter att läst testet igår. Att peka ut konkurrenten D60 till K20 kändes konstigt. Pris och pixlar är inte alla överens. Som pentaxian kanske man hade hoppats på mer.

Pentax test ?

Jag kan bara hålla med vad som tidigare sagts i tråden, när jag läste artikelln som kallades Pentax K20D var jag som ett frågetecken och undrade vad var det här.

det märks när gloggare får idetorka,då tar man till de små obetydliga sakerna.
"
Vredet sitter där det sitter därför att säljarna i fotobutiken enkelt ska kunna demonstrera att kameran har bildstabilisering och vilken effekt funktionen har"

Slarvigt presenterat test. Kan väl dock tycka det är lite rimligt att jämföra med A350 i brustestet då båda har 14 MP på samma storlek.

K&B tester får man ta för vad dom är men jag tycker ändå det generellt är bra läsning. Lite mer av en användarrapport snarare än en detaljerad test. T.ex så påstås att autofokusen på k20d är långsam men det finns inga jämförande tester som pekar på några siffror. Och i vissa tester är det väldigt mycket fokus på vissa saker såsom exponeringsautomatik (som alltid K&B hyllar Nikon för) men som överhuvudtaget ej kommenteras i andra tester.

En reflektion: den självklara fördelen med inbyggd bildstabilisering nämndes ingenting om. Börjar på att bli old news nu att prata om bildstabilisering??

ibbe76 skrev:
det märks när gloggare får idetorka,då tar man till de små obetydliga sakerna.
"
Vredet sitter där det sitter därför att säljarna i fotobutiken enkelt ska kunna demonstrera att kameran har bildstabilisering och vilken effekt funktionen har"

Jag tror också marknads-hype är orsaken till alla bildstabiliseringsknappar iofs. I särklass minst använda knappen på min k10d!

När den är på stativ (då det hävdas att SR försämrar resultatet även om jag inte riktigt inser orsaken till det) så ställer man in självutlösning och då har jag för mig att kameran automatiskt inaktiverar SR (eller har jag drömt att det är så?)

Bostromi skrev:
Jag förstår att det kan gå snett ibland men någon måste väl ändå läsa korrektur år 2008?

Bostromi skrev:
...i K%´&B?

Bostromi skrev:
...Konkurrrenterna: Pentax K20 D konkurrerea med sig själv???

Bostromi skrev:
...det om damma tok drabbar dessa artiklar i tidningen.

Helt klart är korrekturläsning bra att genomföra när man skriver texter ;p

Re: Re: Pentaxtest Kamera & Bild

Jeppe skrev:
Helt klart är korrekturläsning bra att genomföra när man skriver texter ;p

Hehe, jo jo men jag tror att många med mig tycker att man kan ställa lite större krav på texter som skrivs i en tidning som kostar pengar, än de som folk bjussar på gratis i internetforum. :)

Helt rätt att det blev fel

Jo, Pentaxtestet gjordes under stor tidspress och med nytt folk inblandade.

Rubriken på faktarutan är fel.

Hela konkurrentrutan är fel. Rimliga kameror att jämföra med är A350 och Canon 40D.

Brustestet borde ha fått en bildtext.

Det är sällsynt att det blir så här fel och jag ber om ursäkt.

Mvh

Magnus Fröderberg
Kamera & Bild

Re: Helt rätt att det blev fel

froderberg skrev:
Jo, Pentaxtestet gjordes under stor tidspress och med nytt folk inblandade. ....

Hela konkurrentrutan är fel. Rimliga kameror att jämföra med är A350 och Canon 40D.

Brustestet borde ha fått en bildtext.

Det är sällsynt att det blir så här fel och jag ber om ursäkt.

Mvh
Magnus Fröderberg
Kamera & Bild
Konkurrentrutan hamnade fel, den skulle väl vara på Sonytestet eller?

Det är nog en tendens idag att slarva, kamera fabrikanterna har bråttom att få ut kamerorna och K&B har oxå bråttom... Foto har missat i sina objektivtester oxå(när man tittar på nästa objektivs MTF-kurvor ser man efter ett tag att det är samma bild...).

Det är skönt med K&Bs lite eftertänksamma stil. Men det jag saknar i testerna(även dom andra tidningarna) är att när det kritiseras på någon ny funktion så kanske tidningen kan upplysa om det går att åtgärda i en ny firmware(någon på tidningen bör veta). Firmware brukar ju dyka upp efter ett tag...även om man inte kan vara säker på att den grejen åtgärdas...

Hoppas på bättring mm.....

TAV läget...

... är väldigt konstigt beskrivet.. Det fungerar ju om inte jag är ute och reser så som...
Fotogragen väljer Bländare Och Tid och kameran väljer automatiskt ISO utefter vad man har satt dess limit till...

Tjipp

Citat k&b: TEST: PENTAX K20D
Passar perfekt för entuasisten, men är inte något för familjen eller yrkesfotografen. Citat slut.

Hur kan man säga att det inte passar yrkesfotografen om man testar i jpeg?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar