Annons

Pentaxfärger

Produkter
(logga in för att koppla)

JKS

Aktiv medlem
Gokväll!

Jag har grunnat ganska länge över min K20:s färgåtergivning. Det är främst de gröna färgerna som har en gul nyans och jag tycker inte att nyanserna återges rätt. Någon som har liknande erfarenhet?

Bifogar två bilder tagna i Raw konverterade i Camera raw utan någon bearbetning.

Bild 1 (iso 200, 50mm, bl 4, Da 16-50) I ffa lövverket ses de gula nyanserna.
Bild 2 (iso 400, 250 mm, bl 4, Da 60-250) Havet närmast horisonten är dels rejält kornigt dels gulaktig nyans.

All input mottages med glädje!

/j

Bilagor

• styris.jpg
    styris.jpg
    17.5 KB · Visningar: 387
  • Båt-i-dimma.jpg
    Båt-i-dimma.jpg
    4.3 KB · Visningar: 383
Svårt att säga något med så små bilder. Lägg upp några större någonstans... Men, trots små bilder så ser jag inga gula nyanser som inte känns naturliga. Kan det vara ett fall av en icke kalibrerad skärm?

Jag tycker det ser bra ut, men det är ju förstås subjektivt.

I vilket fall tycker jag inte du bara ska acceptera hur din raw-framkallare bestämt sig för att framkalla dina färger. Om du har en kalibrerad skärm - testa att göra en profil som passar din smak och strunta i Adobe. Det är ju hela grejen med raw; att du applicerar din och ingen annans tolkning av vad som är "rätt".

Tycker
Jimmy

Gokväll!

Jag har grunnat ganska länge över min K20:s färgåtergivning. Det är främst de gröna färgerna som har en gul nyans och jag tycker inte att nyanserna återges rätt. Någon som har liknande erfarenhet?

Bifogar två bilder tagna i Raw konverterade i Camera raw utan någon bearbetning.

Bild 1 (iso 200, 50mm, bl 4, Da 16-50) I ffa lövverket ses de gula nyanserna.
Bild 2 (iso 400, 250 mm, bl 4, Da 60-250) Havet närmast horisonten är dels rejält kornigt dels gulaktig nyans.

All input mottages med glädje!

/j

kalibrera skärmen

Skärmen är endast kalibrerad i windows 7. Har inbillat mig att detta skulle räcka... är det annars huey som gäller??

Bifogar delar av bilderna för säkerhetskull.

/j

Bilagor

• gräs.jpg
    gräs.jpg
    18.4 KB · Visningar: 239
  • hav.jpg
    hav.jpg
    7.6 KB · Visningar: 239
Vilken ACR använder du? Jag kör DNG och använder den inbäddade profilen när jag "framkallar" i LR 3 (ACR 6.3), det ger ett bra resultat tycker jag

/Mats

När du använder PEF och ACR så har du ett antal olika profiler att välja mellan, det skiljer en del mellan profilerna. Prova med DNG och att använda den inbäddade profilen

/Mats

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar