Annons

Pentax Z-1p

Produkter
(logga in för att koppla)

didg

Medlem
Är det någon som har erfarenhet av Pentax Z-1p? Är det en bra kamera med med moderna mått mätt? Är det värt att köpa en begagnad i bra skick om man kan få den till samma pris som en ny MZ-7?

Jag vill ha en Pentax för jag har massa gamla objektiv om jag vill använda.

Bättre förr

Jag har haft en Z1 sen -93 och kan säga att det är en riktigt bra kamera. Många finesser om man gillar det, s.k. skräddarsydda funktioner, bracketing i hela eller halva eller tredjedels steg med eller utan m.l.kompensering. Min kamera är välanvänd och enda felet jag haft är tryckplattan som repade filmen, en enkel grej. Z1 P har nästan allt det jag saknar på Z1:an - lite snabbare motor 4 bps, inbyggda blixten lyser ut 28 mot tidigare 35 mm och kan köras på andra ridån, samt spegeluppfällning som inte är vanligt i denna prisklassen. Det finns ett grepp att sätta undertill vilket ger just bättre grepp, dock saknas höjdavtryckare på detta vilket är det enda i övrigt att önska för min del. Z1:an var på sin tid high-tech med mycket snabb AF och med tanke på vad du ger för en ny P-modell idag (ca 6500?) så finns det inget annat märke som erbjuder så mycket kamera för pengarna. Det enda som MZ-7 kan bättre är autofocusen som möjligtvis är snabbare men åxå en bredare och säkrare sensor. I övrigt säger jag att Z1 P är en systemkamera och MZ 7 är en kompaktkamera. Om autofocusen är det enda viktiga i din fotografering köp en MZ 7.......

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar