Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Pentax TTL och Canon TTL i samma blixt.
- Trådstartare Zewrak
- Start datum
Allemyr
Aktiv medlem
ETTL blixtar osv tror jag blir riktigt svårt å konvertera, till o med pirattillverkarna har ju ibland svårt att göra grejer som fungerar trots att det bara ska passa till ett märke. Tror inte 5D skiljer sig på ngt annat sätt än en 350D eller EOS 1D så tyvärr tror jag det kan blir ganska svårt att hitta ngn adapter...
Hehe har du sneglat in på 5D med Calle Zeiss objektiv för övrigt?
Hare gott
Hare gott
FotoZ
Aktiv medlem
Inte TTL nej eftersom Pentax och Canon använder helt olika kommunikationsprotokoll för den elektriska överföringen, och talar vi moderna blixtar så har ju Pentax sin P-TTL och Canon sin E-TTL och de är rätt olika även om grundprincipen är densamma. De styr blixtkontakterna på olika sätt också. Har inte sett någon adapter som kompenserar för skillnaderna i den elektriska informationen dem emellan.
Däremot, om du skippar idén om TTL-blixt så finns det ju blixtar med den klassiska "programmed auto blixt", alltså den äldre standarden före TTL. Där har blixten en ljuskänslig cell som mäter ljuset i rummet. Fungerar i läge programautomatik även på nyaste digitalkamerorna från Pentax.
Tycker en sån här gammal klassisk blixt borde fungera på Canon med.
Däremot, om du skippar idén om TTL-blixt så finns det ju blixtar med den klassiska "programmed auto blixt", alltså den äldre standarden före TTL. Där har blixten en ljuskänslig cell som mäter ljuset i rummet. Fungerar i läge programautomatik även på nyaste digitalkamerorna från Pentax.
Tycker en sån här gammal klassisk blixt borde fungera på Canon med.
Visst finns det lösningar. Metz 54 MZ-4i ska fungera med både Canon och Petax, men med olika SCA-adaptrar.
http://www.metz.de/en/photo-electronics/sca-adapter.html
Zewrak
Aktiv medlem
Allemyr skrev:
Hare gott
Mja. Mina objektiv funkar finfint på 5D. Har hela tiden tänkt ha en Canon 5D som andrakamera. Spotmatic för film, 5D för stativarbete, K10D för gatufoto . Har bara M42 för tillfället så det skulle bli finemang.
Däremot funderar jag på att bygga ett litet Mellanformat system. Och då är det inte helt orimligt att det hoppar in en Zeiss i lineupen. Men just nu känns det avlägset.
Zewrak
Aktiv medlem
froderberg skrev:
Visst finns det lösningar. Metz 54 MZ-4i ska fungera med både Canon och Petax, men med olika SCA-adaptrar.
Jo det har jag tittat på förr men det verkar inte som de nya Metz blixtrarna har SCA? Eller har jag helt fel då? Lånade en Metz förut med Nikon SCA. Kanske ska kolla upp det igen då.
Annars får jag väl köra manuellt . Eller som Mabo säger, en klassiker med egen ljusmätning.
Mabo, har du någon du föreslår/rekommenderar på rak arm?
Bofoto2
Aktiv medlem
Nej, det har dom inte, 48an och 58an är "dedikerade" och har P-TTL eller E_TTL osv och kallas för systemblixtar, dom andra kallas SCA-blixtar, där blixten är identisk, men den behöver adapter.
SCA 3002 har du möjlighet att uppdatera och den funkar även med gamla blixtar som är SCA300 kompatibla(som min Braun 370 från sent 70-tal). Men då blir det nog ingen P_TTL...
Följ länken och fyll i uppgifterna så säger den att med K10D och exemplet Mecablitz 54 MZ-4 funkar:
Flash readiness on camera = kameran läser blixten?
Correct exposure light on camera = korrekt blixtljus för kameran
Automatic flash sync speed = ställer synktid på kameran
2nd curtain sync = synk på andra ridån
Power zoom control = justerar blixtens zoom automatiskt
AF measuring beam = blixten ger hjälpljus till blixten
Flash range indication = skala på blixten visar längsta möjliga avstånd som du får korrekt exponering.
Wake-up function = blixten "vaknar"(efter att gått över i viloläge) när du trycker halvvägs på utlösaren på kameran
Men P-TTL? (kanske har dom glömt skriva det?)
Fyller du i uppgifterna med Canon 5D och samma blixt, så står det bla:
E-TTL flash control for digital Canon
SCA 3002 har du möjlighet att uppdatera och den funkar även med gamla blixtar som är SCA300 kompatibla(som min Braun 370 från sent 70-tal). Men då blir det nog ingen P_TTL...
Följ länken och fyll i uppgifterna så säger den att med K10D och exemplet Mecablitz 54 MZ-4 funkar:
Flash readiness on camera = kameran läser blixten?
Correct exposure light on camera = korrekt blixtljus för kameran
Automatic flash sync speed = ställer synktid på kameran
2nd curtain sync = synk på andra ridån
Power zoom control = justerar blixtens zoom automatiskt
AF measuring beam = blixten ger hjälpljus till blixten
Flash range indication = skala på blixten visar längsta möjliga avstånd som du får korrekt exponering.
Wake-up function = blixten "vaknar"(efter att gått över i viloläge) när du trycker halvvägs på utlösaren på kameran
Men P-TTL? (kanske har dom glömt skriva det?)
Fyller du i uppgifterna med Canon 5D och samma blixt, så står det bla:
E-TTL flash control for digital Canon