Annons

Pentax TC med AF, tänker jag rätt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kustbo

Aktiv medlem
Nu när Pentax äntligen har kommit ut med en 1,4X TC med AF så väcks åter mina planer på att få mera brännvidd utan att behöva ruinera mig helt, men som alltid när det gäller användning av TC så finns vissa hakar.

Har främst tänkt använda den ihop med mitt Sigma 400mm f5,6 http://www.pentaxforums.com/userreviews/sigma-400mm-f5-6-apo.html och jag vet att en 1,4X TC stjäl ett f steg så då blir den en f8, där brukar smärtgränsen gå för bibehållen AF?!

Har sett på olika TC att det står att om f talet blir högre än 8 så funkar inte AF men hur är det om f talet är just 8 som i mitt fall?

Det beror såklart på flera saker men om vi håller oss till normala förhållanden för en fågelfotgraferande entusiast som jag kommer det att bli AF i de flesta lägen, jag använder en K-5 som ju tål höga ISO?
Jag är inte road av att studera bilderna på pixelnivå och störs inte det minsta av lite brus utan jag vill ha acceptabla bilder som kan printas i upp till A4 men oftast 10X15 eller 13X18.

Sekundärt vill jag använda den ihop med mitt Tamron 90mm f2,8 macro för att få till en kraftigare macro lins, här bör då AF funka då den ju får f4 vilket ju räcker bra bara den passar ihop.

Så har någon här testat denna TC med en K-5 eller K-3 ihop med ett f5,6 tele eller annat f5,6 objektiv och kan säga om AF funkar eller inte?

Alla idéer och erfarenheter mottages tacksamt.
 
Sannolikt inte, jag vet inte hur ljussvaga objektiv som fungerar med K-3 men gränsen brukar gå vid bländare 5.6 för de flesta kameramärken, vissa nyare kameror "fungerare" med bländare 8 men det brukar vara långsamt. Det borde stå i manualen under avsnitten om autofokus för din kamera. Även om det står att det fungerar så är det inte sannolikt att det fungerar bra vid bländare 8, vilket är vad du får med en 1.4 ggr TC. Sannolikt kommer det att bli väldigt långsamt.

Dessutom så förstorar telekonvertrar inte bara motivet utan även alla optiska fel hos objektivet man använder dem tillsammans med plus att de eventuellt lägger till egna vilket gör att telekonvertrar mest blir en nödlösning.
 
Fågelfotografer har aldrig tillräckligt lång brännvidd, såvida de inte är mycket duktiga. Då kan de säga - behöver du använde en teleförlängare så är du inte nära nog. Fast avancerade fågelfotografer lär sig sina objekt, bygger gömslen mm.

Generellt håller jag med om att en TC inte är särskilt rolig att använda. Autofokusen blir otillfredsställande långsam, ifall den fungerar överhuvudtaget. Den optiska kvaliteten blir sämre, även om en vissa verkar tycka att 1,4 ggr är OK. De som köpt med 2,0 ggr förlängning verkar vanligen inte så nöjda.

Dessutom är det inte säkert att en Pentax TC fungerar särskilt bra till ett Sigma-objektiv, det är i såfall bättre att använda en TC från Sigma. För att en TC ska bli bra optiskt behöver den vara konstruerad för det objektiv man sätter den på.

På Tamron 90/2,8-makroobjektivet lär det fungera ännu sämre. Alla teleförlängare jag sett (bortsett från billigt skräp) har varit konstruerade för objektiv med längre brännvidder, typ 200 mm och däröver.

Sorry to be such a party spoiler.
 
Eftersom jag inte har förlängaren kan jag bara säga att på en Sigma 400 kan AF och skärpa vara "bra" eller "dålig" utan nedbländning.
Du kan få en vink på http://www.pentaxforums.com/lensreviews/hd-pentax-da-14x-aw-rear-converter.html
Jag provade den i Tyskland med DA 200 och den funkade bra förstås.
Kolla http://www.pentaxforums.com/forums/...-af-rear-converter-1-4x-aw-any-lens-club.html
Där finns flera sidor som kan ge en del.
Peter Atterfjäll kanske är på semester men han har konvertern och Sigma 150-500, fråga.

ps. Sigma kommer nog ut med deras 150-600 i Art verisionen Pentax i vår, den kanske räcker eller 1,4an kanske funkar med den.
 
Senast ändrad:
Det vore ju kalas om Sigma kommer med en Pentax variant med 150-600 för det har ju känts lite "kymigt" att Tamronet inte finns i K fattning och jag har ingen brådska så kan vänta ett tag till.

Visst är en TC en kompromiss eller nödlösning men så länge man är medveten om det och är OK med det lite sämre resultatet så tycker jag det är OK.

Ska kika på länkarna Du skickade så tack för dem.
 
Det vore ju kalas om Sigma kommer med en Pentax variant med 150-600 för det har ju känts lite "kymigt" att Tamronet inte finns i K fattning och jag har ingen brådska så kan vänta ett tag till.

Visst är en TC en kompromiss eller nödlösning men så länge man är medveten om det och är OK med det lite sämre resultatet så tycker jag det är OK.

Ska kika på länkarna Du skickade så tack för dem.

Försök att htta något sätt att testa kombinationen innan du köper. Risken är att du får lika bra resultat genom att helt enkelt beskära bilderna, i vart fall om du utgår från K-3:ans högupplösande sensor.
 
Autofokus fungerar utmärkt!

Jag har Pentax FA*400mm F5.6 och jag har testat den med den nya AF-convertern. Jag har några testbilder som jag kan skicka om du vill. Min fotohandlare hade den hemma för demo så jag gick runt lite i stan och tog bilder. Autofokus fungerade bra och jag tycker minsann att den levererar. Hade inget stativ så jag fick förlita mig på K-3:ans bildstabilisering. Med tanke på dessa förutsättningar så är jag inte annat än imponerad.
 
Det vore ju kalas om Sigma kommer med en Pentax variant med 150-600 för det har ju känts lite "kymigt" att Tamronet inte finns i K fattning och jag har ingen brådska så kan vänta ett tag till.

Visst är en TC en kompromiss eller nödlösning men så länge man är medveten om det och är OK med det lite sämre resultatet så tycker jag det är OK.

Ska kika på länkarna Du skickade så tack för dem.

Jag skrev fel ovan, 150-600 kommer i S (sport) och Con variant. S är nog ganska ointressant för dom flesta pga nästan 2,9 Kg. Så den är nog mest till för sportarenor och knappast med Pentax fattning trots den här annonsen:
http://www.pentaxforums.com/forums/...5-6-3-dg-os-hsm-s-pentax-sigma-advert-002.jpg

Con däremot som troligen kommer i vår hamnar nog bortåt 2 kg, enligt länken inte för Pentax:
http://www.sigma-photo.co.jp/english/new/new_topic.php?id=453
Den lär nog funka att gå omkring med och jag håller en slant på att den kommer med Pentax fattning senare.
Test på Sport varianten;
http://www.lenstip.com/417.1-Lens_review-Sigma_S_150-600_mm_f_5-6.3_DG_OS_HSM_Introduction.html
 
Jag har tyvärr inget optiskt bra objektiv med F 5.6 som jag kan testa på. Däremot gjorde jag ju en test med dubbla 1.4x på mitt DA 300/4, vilket ju också ger F8. Fokusen långsam och osäker, men den låste till slut, och jag skulle säga 50% var korrekt fokuserade. Men det blir en nödlösning. På F 5.6 är fokusen blixtsnabb.
 
Jag har tyvärr inget optiskt bra objektiv med F 5.6 som jag kan testa på. Däremot gjorde jag ju en test med dubbla 1.4x på mitt DA 300/4, vilket ju också ger F8. Fokusen långsam och osäker, men den låste till slut, och jag skulle säga 50% var korrekt fokuserade. Men det blir en nödlösning. På F 5.6 är fokusen blixtsnabb.

Jo lite nödlösning och jag ska försöka få låna en TC och testa innan jag bestämmer mig sedan är jag lite fundersam på om den passar rent fysiskt på mitt tele med så inte glasen går mot varandra, men av bilderna ser det ut som att det borde funka.

Levererar min kombo 50% korrekt fokuserade bilder med AF så är iaf jag nöjd och när ljuset är som sämst så är det ju MF som gäller ändå och det är OK.
 
Jo lite nödlösning och jag ska försöka få låna en TC och testa innan jag bestämmer mig sedan är jag lite fundersam på om den passar rent fysiskt på mitt tele med så inte glasen går mot varandra, men av bilderna ser det ut som att det borde funka.

Levererar min kombo 50% korrekt fokuserade bilder med AF så är iaf jag nöjd och när ljuset är som sämst så är det ju MF som gäller ändå och det är OK.

När jag testade dubbla 1.4x så var det bra belysning och det tog oftast sekunder för AF att låsa...
1.4x+1.4x+300/4 = 600/8 Så här års tror jag inte det finns en chans att den låser.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.