Annons

Pentax Super A

Produkter
(logga in för att koppla)

p.karlsson

Medlem
Är detta rätt forum?
Jag undrar..har Pentax Super A en mekanisk reservtid och mekanisk B-tid som fungerar utan batterier (som hos Pentax ME Super)?

Hälsningar
Patrik

I en broschyr jag har på denna kamera står följande umder slutare i Tekniska data:
Seiko MFC-E3 vertiklalt löpande metall -ridåslutare, automatiska och manuella inställningar. elektronstyrda tider från 15 till 1/2000 sek, 1/125 sek och B. Elektromekanisk avtryckare med avtryckarlås.

Jag skulle tolka det som om det finns 1/125 och B mekaniskt, men är inte säker.
Jag får väl läsa igenom hela broschyren och se (alltid kul med lite läsning om gamla kameror),
jag återkommer senare ,,,

Nu har jag läst hela broschyren, och ingenstans står det något om mekaniska backup-tider.
På den tiden som Super A kom var man väldigt noga med att framhäva de mekaniska alternativen, så tyvärr tror jag att den är helt beroende av batteri.
Bara för att vara säker gjorde jag denna sökning på google "pentax super program mechanical" (Super A hette Super Program i USA) och fann följande passus:
"The camera is battery dependent, if you want a mechanical back-up, the
MX is a better buy than the K1000."
Så, där har du ditt svar.

Fyller på denna tråd...

med ännu en fråga. Planerar att köpa mig en gammal hederlig Pentax och funderar bland annat på en Super A. Är det någon här som har erfarenheter och åsikter om nämnda kamera?

/Joakim

Super A har inga mekaniska tider som ME Super, nej.

Det är en bra kamera, jo. Erfarenhet av den har jag inte, men hört många goda åsikter av den.
Jag har inte sett speciellt många Super A kameror cirkulera dock, inte som ME Supern, som finns överallt.

Själv har jag en MX och är supernöjd med den.

/Henri

Det jag gillar med Super A är att den trots allt har automatik (jag är jättelat) men att den ändå är traditionellt byggd. Den har ju också bättre slutartider än MX, och exponeringskombination. Dessutom är den rätt snygg tycker jag.

Men men, MX är klart spännande. Fast de verkar också svåra att hitta. Jag har sökt som ett kräk efter begagnade dito.

/Joakim

Hehe, det är mycket lättare än man tror att ha en helmanuell kamera egentligen.
Ljuset ändras inte så mycket egentligen, så jag brukar bara ställa in en "lagom" slutartid och sen styr jag exponeringen med bländaren till den största delen.

Nåja, jo, det är inte så lätt att hitta en MX heller, ifall man inte är redo att betala lite mer.
Jag lyckades fynda en som såldes som defekt pga. att batteriluckan var fast. Men det var ingen match för den lite händiga (dvs mig ;) att laga.
500 riksdaler fick jag ge för den, och det var ett helvetes bra fynd. ;-)

Nästan lika bra som när jag köpte min kultförklarade SMC-K 28/3.5 för 350kr och ligger f.ö i klass med Canons nya tiotusenkronors L-optik. ;-)

/Henri

Ja det är ju det som är så bra med begagnade Pentaxprylar. Själv kom jag över ett svinskarpt 50mm f.2.0 för 300 spänn!

Jag får väl leta vidare.

/Joakim

Hehe, 50/2'an är inte såå bra.
Min 50/1.4 klår den med bara ena handen.
500kr fattigare blev jag även då. :-D

Nåja, nu ska man kanske inte prata så högt om hur bra prylarna är, jag vill gärna fortsätta fynda ;-)

/Henri

eatfrog skrev:
Hehe, 50/2'an är inte såå bra.
Min 50/1.4 klår den med bara ena handen.
500kr fattigare blev jag även då. :-D

Nåja, nu ska man kanske inte prata så högt om hur bra prylarna är, jag vill gärna fortsätta fynda ;-)

/Henri

Hahahahaha...jodå...det är bra. Jämför det med de flesta vanliga zoomobjektiv så förstår du vad jag menar. Men det är klart, det finns bättre. Jag får väl se om jag hittar en 1,4 jag också :)

/Joakim

Är själv ägare till en Super A sedan min "ungdom". Den har dock legat undanstoppad i bra många år nu. När jag plockade fram den senast var ju batteriet minst sagt historia och kameran var ungefär lika levande som.... ja... ingenting! Det finns uppenbarligen inga mekaniska reservfunktioner utan den är helt batteriberoende.

Mitt minne av Super A är dock gott. Har för mig att det var en trevlig kamera. Min första inkörsport till "riktig" fotografering. Kanske skulle ta och satsa på ett nytt batteri och leka lite analogt också, i dessa digitala tider.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar