Kamerans fokuspunkter är klart större än markeringarna i sökaren och om något snappas upp av fokuspunkten, även om det ligger i utkanten av fokuspunkten, så fokuserar den ju på det.
Detta märks tydligast när man tar makro och man vill fokusera på blommans mitt, då blir blommans blad - om kanten om mitten - skarpa istället för mitten. Detta därför att fokuspunkten även täcker blombladen omkring mitten. Så då fokuserar jag manuellt istället.
Jag har inte hunnit testa objektivet på min K10D än (därför att jag är borta och jobbar nu och jag tog bara med mig min *ist DS), men på min *ist DS är fokuset exemplariskt (om man kommer ihåg ovanstående).
Jag tog några porträtt och fick en del oskarpa bilder, men det berodde på att barnet ifråga stod och gungade fram och tillbaka så när fokuset var låst så hade hon gungat sig ur skärpan och jag tog på f/2,8 så skärpedjupet täckte inte henns rörelser.
Inget problem med CA trots skarpt solljus.
Det jag märker rent spontant, utan nogrannare jämförelser, det är att bilderna med DA 35:an är klart skarpare och står ut mer än bilderna från det 28-105 f/3.2-4.5 som jag brukar ha som standardobjektiv på min *ist DS. (och jag brukar ju hylla 28-105:an...).
Så jag tycker DA 35 är fantastiskt bra så här långt.