Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax Scandinavia läggs ner

Produkter
(logga in för att koppla)

Bofoto2

Aktiv medlem
Om det är nåt ljushuvé på Hoya eller Pentax Tyskland som kommit på idén spelar ingen roll. Nu när Pentax satsar verkar beslutet korkat, speciellt som Focus Trading ska ta över. Focus Tradings hemsida om Samsung bådar inte gott.

Nåväl vi får se hur det går, kanske blir det Sony för mig så småningom ...
 
Tror inte det spelar mig nån roll egentligen men det är ju lite tråkigt...

Varför inte Samsung då? Det lär ju inte bli en sämre kamera än pentax iom deras samarbete? Pentax kanske går upp i Samsung till slut eller om Hoya säljer dit? Pentax har för mycket fans, produkter och gott rykte för att någon vettig firma skulle kasta bort det.

Objektiven passar ju med.
 
Det är en omorganisation som skedde redan i våras.
Pentax Uppsala är numera en filial till Tyskland.

Kjelle
 
Hmm.... Man kanske skall gå å köpa sig lite nya Pentax-prylar nu då. För att visa sitt stöd och bidra liiiite till kassan. ;)
 
Och som jag skrev på "PentaxForums", om Pentax är dumma nog att presentera en DX Kamera(24X36mm) på Photokina så kanske det blir Sony i framtiden för min del.

Detta fattar inte jag. DX-format? Är det FF? Vad är t.ex K10D? Vill man inte ha 24*36mm? Varför byter du till Sony då?
 
24x36mm är FF (dvs, ungefär samma format som den gamla analoga småbildsfilmen). DX eller Aps-C sensorn är 15x23mm ungefär och är ungefär hälften så stor. Sen om större är bättre tvistar alla amatörer om. Proffsen kör dock på stora sensorer.
 
Och som jag skrev på "PentaxForums", om Pentax är dumma nog att presentera en DX Kamera(24X36mm) på Photokina så kanske det blir Sony i framtiden för min del.

Dumma nog? Fattar inte hur du tänker? Bara för att de gör en sån kamera, som du inte behöver köpa, så byter du märke?

Hur resonerar du nu? Vad har jag inte fattat :)?
 
Detta fattar inte jag. DX-format? Är det FF? Vad är t.ex K10D? Vill man inte ha 24*36mm? Varför byter du till Sony då?
Jo jag skriver "FX" ibland, alltså "FF" vilket betyder full format, och av vad? Jo småbildsfilm(35mm, 135 format eller 24X36mm), men det finns oxå andra format av film, så jag tycker att "FX" är ett bättre namn.

K10D har det så kallade APS formatet(ca 16X23mm).

Det är inte omöjligt att Pentax presenterar en "DX" kamera på Photokina eftersom det har varit mycket tjat på bla PentaxForums om att Pentax måste komma med FX eller FF. Att det är dumt för Pentax finns det flera skäl till:
1. Pentax är liten jämfört med Canon och Nikon, och att ge sig in på en liten marknad redan för dom(FX)... som "dom" oxå redan har "mutat in" ...
2. Pentax saknar ju objektiv för FX oxå, om inte kameran ska sakna skakreducering förstås, då finns ju gamla gluggar.
3. Ska Pentax utveckla objektiv för en FX kamera med skakreducering kanske det tar 4 år innan det finns "tillräckligt" många objektiv. Vid det laget har Hoya gått i konkurs för länge sen om inte Samsung vill betala miljarder för utvecklingen av objektiven? Eller står Samsung för objektiven genom gamla Schneider konstruktioner och tillverkade av Cosina?
4. Pentax har en tradition med 645 och 67 kameror, som fortfarande tillverkas och objektiv finns oxå, det är en digital Pentax 645a som dom kan ha framgång med( alltså ett format på ca 36X48mm jämfört med ca 44X56mm som filmrutan har i 645an). Alltså ett format större än FX(eller FF) där konkurrenterna är Mamiya och Hasselblad(vem har råd med Hasselblad?).

Ska Pentax/Hoya/Samsung satsa på "allt" dvs APS, FX, 645, 67(senare?), kompaktkameror och objektiv till allihopa samt kanske nåt mera?
Och samtidigt lägga ner tex Pentax Scandinavia?

Ja, då blir det antagligen Sony eller nåt annat för mig.
 
Hmm.... Man kanske skall gå å köpa sig lite nya Pentax-prylar nu då. För att visa sitt stöd och bidra liiiite till kassan. ;)


Det är flera stora kameramärken som använder focus trading till att sälja sina saker i sverige så detta blir bara bra,man handla gärna ändå :)
 
fast det är nog inte deras jobb att hålla på med marknasdsföra.
det kommer åf och pentax sköta varförsig.
 
Dumma nog? Fattar inte hur du tänker? Bara för att de gör en sån kamera, som du inte behöver köpa, så byter du märke?

Hur resonerar du nu? Vad har jag inte fattat :)?
Vi säger att du kör Volvo, och på Volvoforumen tjatas det om att dom måste komma med många modeller. Sagt och gjort, Volvo kommer med 100 olika bilmodeller(V10, V20, V30 osv). Är du beredd att köpa en Volvo då, att vara med att bekosta dom 100 tals miljarder $ som Volvo måste låna upp för utvecklingskostnaderna? Eller tror du att Volvo säljer lika många bilar av varje modell som hitills?
 
fast det är nog inte deras jobb att hålla på med marknasdsföra.
det kommer åf och pentax sköta varförsig.
Samsungs information finns för Svenskar bara från Focus Trading och på utländska. Pentax nyhetsbrev tex slutade komma till mig för ett bra tag sen. Att mejla Pentax blir väl på Engelska i fortsättningen osv. Kanske blir till att mejla Samsung.de istället nästa år, det måste väl bli en skaplig inbesparing att lägga ner Pentax försäljningsagaenturer och använda Samsungs i stället(hoppsan verkstan försvann)...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.