Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax-objektiv för sportfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

abstruse

Aktiv medlem
Fridens Pentax-fränder!

Mitt nästa objektiv kommer nog bli ett tele av någon form och jag har senaste tiden haft ögonen på: Pentax SMC-DA* 50-135/2,8 ED (IF) SDM.

Vad som ska fotas är förutom sedvanliga familjefoton utomhus med barn som springer i ljusets hastighet sannolikt även motor- och travsport. I de senare fallen går det som bekant undan och ljusförhållandena kommer stundtals vara dåliga, men fördelen är att jag oftast kommer veta var och när "objekten" kommer, så fotona kommer ges viss tid för planering. Avståndet jag företrädelsevis kommer fota på, när det gäller nämnda typer av "action-foto" kommer ligga på cirka 10-20 m.

De tester jag läst av objektivet ifråga har genomgående varit positivt övervägande, men det finns också frågetecken. På Pentax egna forum är alla lyriska över objektivet, frånsett på två punkter.

* En del har haft problem med SDM-motorn, frågan är bara hur vanligt detta är, att man får problem? Någon som haft kontakt med servicecenter eller liknande som har ett hum om hur stor risken är att drabbas? (På forum är ju vanligt att problem förstoras, det är ju oftast dem som har haft problem, som skriker högst.)

* AF verkar för en del vara något i slöaste laget. Men, samtidigt verkar de som är missnöjda sitta på äldre Pentax-modeller, såsom K10, K20 etc. Samtidigt, många med nämnda objektiv verkar nöjda med AF:en, när objektivet suttit på den snabbare K-5:an (som jag själv har). Frågan är, är AF tillräckligt snabbt, för den sortens foto jag ämnar skjuta.

Ser fram emot tips och råd i frågan.

(Avslutningsvis, jag har kikat på fasta 200 och 300, men de är nog lite för långa för mina ändamål.)

Senast ändrad:
SDM problemen verkar det ju som de fixat i det tysta från och med i början på detta året:
http://www.pentaxforums.com/forums/pentax-news-rumors/199282-end-sdm-autofocus-failure.html
Så länge du inte köper ett begagnat ska det väl vara lugnt.

Andra alternativ är ju Tamrons eller Sigmas 70-200/2,8.
Men kan ju bli lite tight inomhus för porträtt ;)
Antar att du kollat igenom dina gamla kort och kommit fram till vilka brännvidder du ligger på som vanligast på de typer av kort du ämnar att ta?

SDM problemen verkar det ju som de fixat i det tysta från och med i början på detta året:
http://www.pentaxforums.com/forums/pentax-news-rumors/199282-end-sdm-autofocus-failure.html
Så länge du inte köper ett begagnat ska det väl vara lugnt.

Andra alternativ är ju Tamrons eller Sigmas 70-200/2,8.
Men kan ju bli lite tight inomhus för porträtt ;)
Antar att du kollat igenom dina gamla kort och kommit fram till vilka brännvidder du ligger på som vanligast på de typer av kort du ämnar att ta?

Hej Martin. Tack för ditt svar. Länken gällande SDM var nyttig.

Emellertid, resterande spörsmål var inte huruvida det är rätt brännvidd eller ej, utan om AF:en är tillräckligt snabb på nämda objektiv.

Att jag är nyfiken på nämnda objektiv, är för att jag saknar ett objektiv med "längre brännvidder", sålunda svårt att gå igenom befintliga foton då det inte finns några med "rätt" brännvidd.

Men, ånyo, mitt inlägg söker inte svar på brännvidder, utan huruvida AF:n i nämnda objektiv är tillräckligt snabb eller ej.

Jag har både 50-135 och Sigmas 70-200/2,8 utan inbyggd fokusmotor.

Sigman är snabbare (märkbart) och pentaxen har bättre IQ. Sigman med inbyggd fokusmotor vet jag inte hur den är.

//Lars

Samma sak här, mitt Sigma 70-200 2.8 är helt klart snabbare än min brors 50-135 men så längsam är den inte. Precis som vissa skriver är det som ett litet lagg innan 50-135 motorn börjar jobba, som om den behöver ladda upp sig, så även om fokusen rör sig rätt snabbt tar det en liten extra stund från avtryckningen. För trav och liknande ser jag dock inga större problem men mitt Sigma är snabbare och mer lämpad.

Jag har objektivet och jag fotograferar bl a amerikansk fotboll med det från sidlinjen. Jag har aldrig upplevt autofocus som långsam. Jag brukar för-fokucera ibland och jag alternerar mellan AF-S och AF-C. Mitt objektiv har varit inne två gånger för fix av SDM. Första gången bytte de aldrig motorn tror jag. Det gick på garantin bägge gångerna (den var faktiskt äldre än 2 år när jag lämnade in den men min lokala handlare är grym!).

Har haft DA* 60-250 och den är också mycket bra för sportfoto. Ett mycket bra zoomområde på den. Fotograferade från läktare och det blev mycket bra.

Rätt Jörgen!
Förfokusera är ett utmärkt sätt att snabba upp fokusen. Då behöver bara kameran göra en finjustering vilket går fort. Jag har aldrig testat på sport men väl på flygande fågel med AF-S och det funkar väldigt bra när man lärt sig tekniken.

//Lars

Stort tack för alla svar. Summa summarum, objektivet är inte snabbast i världen, men tycks vara fullgott för de användningsområden jag har, att döma av vad ni skriver.

Dessutom är ju Pentaxen vädertätad till skillnad från flera av tredjepartarna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar