Annons

Pentax MX

Produkter
(logga in för att koppla)

AndersPS

Aktiv medlem
Hej!

Har fått låna en Pentax MX av pappa i väntan på att kunna köpa en digital sytemare.
Eftersom den är gammal och jag inte fotat så mycket så undrar jag en sak:

Tar kameran hänsyn till slutartiden när den mäter ljuset och man måste blända upp eller ner? Vet inte om någon förstod, men det är inte lätt att förklara.
T ex. om man vrider slutartiden till 1/125 då får man ju ha lite större blädare, eller? men reagerar kameran om man då vrider den till 1/250, säger den till att man måste ha en ännu större bländare?

Låter krångligt, men är tacksam för svar. Man kan ju inte kolla på bilderna i förväg.

///Anders S
 
Manuell

MX är helt manuell. Du har dock ljusmätare i den. Till höger i sökaren. Om du stöller en viss tid och vrider bländarringen på objektivet så ser du en prick som rör sig upp coh ner. Den skall stå mit för den gröna fasta pricken. Lite osäker på om det är färgad prick för "rätt" inställing. I varje fall så är det ganska tydligt när den som rör sig är på "rätt" ställe. DÅ har du rätt exponering.

Du måste naturligtvis ha tid och bländerkombination som ligger så nära det "rätta" att pricken rör sig. annars får du öka eller minska känsligheten ("ISO")
 
Nej det är en manuell kamera, ändrar du slutartiden
från 1/125s till 1/250 så får du öppna bländaren
från tex 5,6 till 4 för samma ljusinsläpp.
Du har ljusmätaren som talar om vad kameran anser
är rätt exponering med inbyggda centrumvägda mätningen.
ME är en tidsautomatikkamera, den ändrar du bländaren
med och kameran ställer tiden, tyvärr så köpte jag
ME en gång i tiden i stället för MX.
 
Pappa har en ME också, men liksom du(Bofoto2) så gillade han inte riktigt den kameran heller. Så han tyckte att jag skulle ta MX:en vilket jag gjorde.
Pappa förklarade att det skulle vara grönt, men inte om den ändrade sig efter det att man hade ändrat slutartiden, men nu har jag fått två bra svar och det var snabbt, tackar för detta.

///Anders S

En till fråga som jag glömde fråga innan jag skickade inlägget.

Har köpt en blixt som inte pappa hade och den heter AF 200S och undrar om den är kompatibel med MX:en. Han som jag köpte den av hade ägt en fotobutik och sa att det fungerade utmärkt. Fick med en manual, och där stod det att man skulle ha den på 1/60, eller som det är på kameran 60x. Är det inte risk för skakoskärpa när slutaren är långsamare. Tänkte närmast på om man kan fota inomhus utan skakoskärpa? Undrar också om den ändrar styrkan i autoläget rött eller grönt?
 
Senast ändrad:
He he.. börjar bli "grundkursen i fotografering".. :)

Anledningen till att du måste a 1/60-del eller längre vid blixtfoto är att slutaren måste vara helt öppen när blixten avfyras. På kortare tider är slutaren aldrig helt öppen, utan den korta exponeringstiden ges av att slutaren löper framför negativet med en "spalt" som är öppen. Dvs negativet exponeras aldrig helt för det infallande ljuset utan endast en del i taget. Då kommer blixten (som lyser i typiskt 1/800 dels sekund) bara att lysa upp den delen av negativet som är öppen under ljust den korta tiden.

Därmed har jag ockspå svarat på frågan om varför det inte blir skakningsoskärpa.... är du med?? ;)

Blixten lyser alltså under en mycket kort tid och den övriga tiden påverkar ej negativet för det är ju lite ljus.. för du använder blixt!!

Om du däremot använde blixten för upplättning så kommer det naturliga ljuset att också bidra till exponeringen och du får ett vackert blandljus, men som du riktigt själv tänker - så finns risk för att bilden blir oskarp från det ljus som faller in under hela öppningstiden 1/60-dels sekund,
 
Senast ändrad:
M-serien av kameror och objektiv stödjer inte automatisk bländare, det kom i och med KA-fattningen och A-serien av objektiv och kameror, finns även hos P-serien av kameror.

AF200SA är en s k programmerad autoblixt som framtogs för A-serien av kameror och objektiv, den fungerar alltså i läge programautomatik med dessa kameror. Då MX saknar programautomatik får man använda blixten i helmanuellt läge. MX har ett X på slutarratten som är läget för blixtsync. Med moderna kameror så kan man ställa in "slowsync blixt", men det fanns inte på den tiden då MX konstruerades. Det är alltså bara en slutartid som gäller för blixten, och det är den som indikeras av X på slutarreglaget.

Sen får man räkna fram bländare utifrån blixtens ledtal och valt ISO-värde (filmens känslighet) samt avstånd till motivet.

ME är en halvautomatisk kamera, med slutartidsautomatik. Alltså, kameran väljer själv slutartiden baserad på vald bländare. Detta kan justeras med exponeringskompensation. Kameran saknar alltså ett manuellt läge.
 
Om det nu finns en del ljus i ett rum men att det inte räcker till att få en bra bild. Jag menar då upplättningsljus:) ska man fortfarande ha kameran på 1/60? eller kan man ha slutartiden högre och om ljuset från blixten hinner "fastna" på filmen. Just nu har jag Fujifilm Superia 200. Ska jag ha högre iso på filmen, iso 400, när jag ska fota inne? eller blir det för grynigt då?


///Anders S
 
Om det nu finns en del ljus i ett rum men att det inte räcker till att få en bra bild. Jag menar då upplättningsljus:) ska man fortfarande ha kameran på 1/60? eller kan man ha slutartiden högre och om ljuset från blixten hinner "fastna" på filmen. Just nu har jag Fujifilm Superia 200. Ska jag ha högre iso på filmen, iso 400, när jag ska fota inne? eller blir det för grynigt då?
///Anders S

Visst, om ljuset inte räcker så kan du använda
1/30s eller 1/15s och lätta upp med blixten.

1/60s är kortaste tiden som slutaren är helt öppen.
På 1/125s och kortare tider börjar andraridån att
stänga innan förstaridån har nått fullt öppet.
Så att lätta upp tex en bild utomhus som behöver
frysas med tex 1/250s går inte. Då får du frysa med
blixten istället och underexponera med kameran.

Lite grynigare blir det förstås, men behöver du
högre iso så kör filmen så, men det ska va hela filmen.
Och så får du säga till att dom pressar i framkallningen.
 
ISO 400 blir inte särskilt grynigt på film, det kan man lugnt använda tycker jag.
Det är på ISO 800 som bruset, jag menar kornigheten, ökar.
 
Visst, om ljuset inte räcker så kan du använda
1/30s eller 1/15s och lätta upp med blixten.

Men blir det inte risk för rörelseoskärpa med längre slutartid eller blir samma effekt som det blir när man har 1/60?
Vad menar du med att de ska "pressa" när det ska framkalla?




Lite offtopic:

Kanske det är jobbigt med en massa frågor, men jag är nybörjare och villig att lära mig av mer erfarna än jag. Kanske är dumt att öva och bli bättre med en analog än en digital, men tror att man har nytta utav det sedan när man köper digitalt. Tänker förvisso fortsätta med analogt även när jag har köpt en digital. Är det en dum tanke?


///Anders S
 
Tycker det låter konstigt att lära sig på analogt. Med analogt tar man en film i veckan (högt räknat). Digitalt tar man lätt flera 100 bilder om dagen. Vilket tror du man lär sig mest av?

lm
 
Tycker det låter konstigt att lära sig på analogt. Med analogt tar man en film i veckan (högt räknat). Digitalt tar man lätt flera 100 bilder om dagen. Vilket tror du man lär sig mest av?

lm


Jag tror resonemanget går ut på att man med helmanuellt analogt tvingar dig själv att tänka efter före varje bild, om man inte har väldigt god ekonomi. Medan man med en digital förvisso kan ta många fler bilder och får snabb respons på det man gjort, men responsen är av mindre värde då man inte har en förväntan* att jämföra resultatet med. Kort sagt man lär sig inte proportionellt med mängden bilder utan mängden tankeverksamhet som gått åt i processen.

*Förväntan i meningen att man skapar sig en bild av hur man tror det kommer att bli genom resonemanget före man tar bilden.


Man kan garanterat lära sig lika bra oberoende av mediet men eftersom vi inte är miljonärer hela bunten tänker man efter mer om det kostar mer.
 
Jag tror resonemanget går ut på att man med helmanuellt analogt tvingar dig själv att tänka efter före varje bild, om man inte har väldigt god ekonomi. Medan man med en digital förvisso kan ta många fler bilder och får snabb respons på det man gjort, men responsen är av mindre värde då man inte har en förväntan* att jämföra resultatet med. Kort sagt man lär sig inte proportionellt med mängden bilder utan mängden tankeverksamhet som gått åt i processen.

*Förväntan i meningen att man skapar sig en bild av hur man tror det kommer att bli genom resonemanget före man tar bilden.


Man kan garanterat lära sig lika bra oberoende av mediet men eftersom vi inte är miljonärer hela bunten tänker man efter mer om det kostar mer.


Det du skriver är så jag funderar på. Det jag också menar är att man kan kanske hantera den digitala kameran mera i t ex. manuellt läge när man vet lite om hur ljuset har varit när man har använt den analoga.

Jag förstår föregående skribents tanke med. Det kostar lite mer med analogt. Man kan ju ta många fler bilder med en digital kamera och sedan sålla blande dem och hitta en som är bra.
 
Men blir det inte risk för rörelseoskärpa med längre slutartid eller blir samma effekt som det blir när man har 1/60?
Vad menar du med att de ska "pressa" när det ska framkalla?

........///Anders S

Jo, det kan vara risk för rörelseoskärpa.
En stillasittande äldre person kan man lyckas
med ner mot 1/8s om man har tur,
för ett barn i rörelse kan 1/125s bli lite oskarpt.
Innan du är van bör du hålla dig till regeln;
längsta tid med brännvidd=
50mm /1/60s, 24mm 1/25s 100mm 1/125s osv.
för att undvika oskärpa pga dina rörelser.
När du sen blir van kan det bli 1/25s för 50mm osv.

För att filmen ska bli rätt framkallad när du
underexponerar 1 steg(iso400 istället för iso200)
måste framkallningen förlängas.

Gå in på Fotosidans fotoskola;
http://www.fotosidan.se/articles.htm?_categories=120
Titta tex på Olle Bjernulfs artiklar;
tex; http://www.fotosidan.se/cldoc/3689.htm
 
Tack alla som har svarat och givit mig feedback.

Ska kolla in de länkarna som du har nämnt.

///Anders S
 
"pressad" film innebär att man använder film på ett annat ISO-tal än det egentliga för filmen, och sedan framkallar filmen enligt detta nya ISO-tal.

Exempelvis genom att ha ISO 100 film i kameran men ställa in kameran på ISO 400 och sedan framkalla på ISO 400. Då har man "pressat" filmen. När man låter labb framkalla måste man tala om för dem att man har kört filmen på ett annat ISO-tal än det nominella, för annars kommer de ju att köra filmen på sin standard ISO och då försvinner ju själva idén med pressning. :)
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar