Utan att närmare känna till den närmare, säger jag att den är lika vädertålig som K3, K1 och KP (damm och regn). Däremot är jag övertygad att KP är lite mer robust byggd. Jag har haft en del plastiga kameror genom åren och dom brukar tåla en del. En robust kamera är bra om man klättrar i berg. Jag har inte riktig koll, men gissar att K70 är avsedd att funka med 50.000 bilder och KP 100.000 bilder.
Bilderna blir ~identiska som med KPs, men bättre än K3 i svagt ljus.
Bilderna blir inte bättre än fotografen eller objektivet.
Vädertätning är bra i kanske 5-10år, sen tror jag en översyn är nyttig. Vädertätning är också beroende av att alla gummitätningar över kontakter är ordentligt intryckta och det är bra att använda plastskyddet på blixtfattningen.
Adapter finns till M42 gängade objektiv, 60 tal till början av 70 talet , sen blev det så kallade K objektiv till början av 80 talet och A objektiv till slutet av 80 talet. Alla med manuell fokus. Sen kom autofokusobjektiven i tur och ordning F, FA, DA och DFA.
Du kan använda alla på K70 och KP. En liten varning för SDM objektiven, dom som tillverkades för ca 5 år sen och bakåt har ofta problem med just autofokusmotorn (som sitter i objektivet), men dom är vädertätade.
PÅ F, FA och limited objektiven styrs autofokusen mekaniskt från kameran och det är utan problem, men låter en del.