** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Pentax K3D - rykte?

Produkter
(logga in för att koppla)
OK, har inte provat. man slutar aldrig att lära sig nåt nytt.

Ta mig inte på orden, har inte testat ordentligt. Tyvärr är det ju så att en hel del bra pentaxfunktioner inte är så bra dokumenterade ller marknadsförda. Så det skulle inte förvåna mig ett dugg om någon ingenjör byggt in detta i kameran, men att man glömt berätta om det. Alternativt kan det vara så enkelt som jag skrev att om man rör kameran så kommer altrig den gröna klarsignalen för SR, så den kopplas aldrig in, därför funkar det. Kanske finns det en liten japan i en skrubbnågonstans som vet, men han lär inte berätta för oss :)

SR-sensorerna mäter ju acceleration, dvs förändringar. Så om du redan panorerar när du aktiverar SR så funkar det, jämför med att SR naturligtvis funkar inne i ett flygplan trots att du rör dig med flera hundra km/h. Allt är relativt, som det heter.

Det kommer inte funka om du först aktiverar SR och sedan panorerar, då kommer SR försöka motverka din panorering. (Såvida de inte har någon odokumenterad funktion för det).

Det jag försöker säga är att om kameran försöker kompensera för större rörelser än sensorn klarar av så rör sig sensorn tills den når något av sina ytterlägen och stannar sen där. Så om slutaren fortfarande är öppen efter att sensorn nått ytterläget så kommer stabiliseringen inte vara aktiv under hela slutartiden.

Varför ska den stanna där? Men det kan vara så att är rörelserna för stora så kopplas SR ur. Nu har jag blivit sugen på att prova panorering med och utan SR, men funkar panorering och SR med K20D är det inte säkert det fungera med min K10D ...

SR-sensorerna mäter ju acceleration, dvs förändringar. Så om du redan panorerar när du aktiverar SR så funkar det, jämför med att SR naturligtvis funkar inne i ett flygplan trots att du rör dig med flera hundra km/h. Allt är relativt, som det heter.

Det kommer inte funka om du först aktiverar SR och sedan panorerar, då kommer SR försöka motverka din panorering. (Såvida de inte har någon odokumenterad funktion för det).

Det här låter vettigt, då ska det funka bättre än om SR är avstängt i horisontalplan. alltså en handhållen panoramarörelse blir inte jämn i horisontalplan så det kompenseras det för. Frågan är då varför Canon(eller om det är Nikon?) har möjligheten att stänga av SR i horisontalplan? Kanske för att förhindra att funktionen aktiveras för tidigt?

Varför ska den stanna där? Men det kan vara så att är rörelserna för stora så kopplas SR ur.
Förmodligen är det bättre att sensorn stannar än att den börjar röra sig åt "fel" håll och riskerar att förvärra skakningarna.

SR verkar inte avaktiveras automatiskt utan rör sig så länge den kan innan den når ytterläget och stannar sen där. Just panorering har jag svårt att testa eftersom det är svårt att filma sensors rörelser då. Då skulle jag behöva fixera kameran som filmar vid systemkamerans objektivfattning, men det känns lite för komplicerat för tillfället.

Jag tror det finns två anledningar till att objektiv med stabilisering har ett panoreringsläge, dels att gyrot då snabbare anpassar sig för de rörelserna och att eventuella konstigheter inte då kommer synas i sökaren.

En gammal panorering med K10. Inte kristallskarp, men det kan man inte förvänta sig med en panorering. Jag är 99% säker på att jag inste slog av SR.

Bilagor

• _IGP2205-143549.jpg
    _IGP2205-143549.jpg
    78.8 KB · Visningar: 456
Som Mikael skriver så stannar sensorn när den når ett endläga. Vid panorering torde det betyda att den stannat i ett tidigt skede av rörelsen. Man bör också tänka på att inte vänta för länge med avtrycket i andra sammanhang då det ökar risken för att stabiliseringen har upphört att fungera.

Det är ingen risk för det ( jag pratar om Pentax ). Bildsensorn ligger och vilar på botten av huset ända tills millisekundrarna innan slutaren öppnar. Först då börjar den röra sig och då börjar den givetvis i mitten, så långt från alla kanter som möjligt.

Det är ingen risk för det ( jag pratar om Pentax ). Bildsensorn ligger och vilar på botten av huset ända tills millisekundrarna innan slutaren öppnar. Först då börjar den röra sig och då börjar den givetvis i mitten, så långt från alla kanter som möjligt.

Så tror jag inte det fungerar. Vid fokusering aktiveras SR och sensorn börjar flyta. När den har hittat rätt tänds symbolen upp i sökaren. Jag talar också om Pentax system.

Det är först när slutaren öppnar som sensorn börjar röra på sig, det är lätt att testa när man använder lång slutartid. Surret från sensorn som rör sig hörs först när slutaren öppnat sig. Detta är en av de stora fördelarna med sensorstabilisering, eftersom sensorn bara behöver korrigera rörelserna som sker när slutaren är öppen så behöver den inte göra lika stora rörelser som annars skulle behövas, och är en förutsättning för att sensorstabilisering ska vara lika effektiv för alla brännvidder, kort som lång.

Att symbolen i sökaren tänds betyder att servot till sensorn har analyserar rörelserna och är beredd att börja röra sensorn.

Det är först när slutaren öppnar som sensorn börjar röra på sig, det är lätt att testa när man använder lång slutartid. Surret från sensorn som rör sig hörs först när slutaren öppnat sig. Detta är en av de stora fördelarna med sensorstabilisering, eftersom sensorn bara behöver korrigera rörelserna som sker när slutaren är öppen så behöver den inte göra lika stora rörelser som annars skulle behövas, och är en förutsättning för att sensorstabilisering ska vara lika effektiv för alla brännvidder, kort som lång.

Att symbolen i sökaren tänds betyder att servot till sensorn har analyserar rörelserna och är beredd att börja röra sensorn.

Jag har ingen kamera att testa med men är det som du skriver är det ju bra.

Håller helt med om fördelen med att accelerera sensorn från att slutaren öppnar men det ställer stora krav på just acceleration om man inte skall få en fördröjning från avtryck.

Hittade

Detta:
Does the SR system work during pan shots of moving subjects?
Yes, it does work, but switching the SR function off is recommended. In shooting conditions where there may be camera shake more than by hand, the SR system may not appropriately compensate for the shaking.

Does the SR system effect the shutter lag time?
No, it does not.

Does the SR system work in bulb mode?
No, it does not. The SR system is shut off when bulb mode, remote control shutter release, self-timer, or wireless strobe is used.

Från PentaxForums:
http://www.pentaxforums.com/forums/...nother-shake-reduction-post-2.html#post483828

Förmodligen räcker fördröjningen som blir iom att spegeln fälls upp för att sensorn ska hinna accelerera innan slutaren öppnas. Men den fördröjningen finns i alla spegelreflexkameror och brukar ligga på under 1/10 sek.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar