Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax K3D - rykte?

Produkter
(logga in för att koppla)
Om den drömmen slog in skulle jag inte tveka en sekund att köpa! Den skulle gärna få se ut som en LX *dregel*. Även om den vore svindyr, skulle leva på bönor och knäckebröd för att dra in pengar till det ändamålet :p

Frågan är bara om hur man skulle trivas med MF på alla nya objektiv,(Jag antar att du menar att man inte ska ha AF på den heller) det är ju extrem skillnad att fokusera manuellt med ett gammal smc-k/m/a och ett nytt smc-da/fa.

Det känns dock som en dröm som är låångt utom räckhåll, tyvärr ;/

Mvh Sebbe

Jag tror den måste ha AF, men den måste ha riktig mattskiva så manuell fokus inte är något problem.
 
Diagonalen ökar med en kvadradisk sensor, hörnen hamnar utanför den bildcirkel som behövs för APS.

APS-C - ca 28 mm diagonal
FF - ca 40 mm diagonal

Sensorn enl. ryktet i inlägget - ca 33mm diagonal

Jag roade mig med att göra en bild av skillnaden. Cirkeln har samma radie som diagonalen på K20Ds nuvarande sensor (28mm). Skillnaden borde ju vara ganska marginell, framför allt om man jämför med skillnaden mot FF-sensor.

Kanske inte är en så tokig idé detta....
 

Bilagor

  • apsc_rumored.jpg
    apsc_rumored.jpg
    11.3 KB · Visningar: 475
S/V sensor

Jag bara förutsätter att om du tog bort färgfiltren så skulle varje pixel direkt motsvara en gråskala, snarare än att som nu måsta extrapoleras mellan fler kringliggande pixlar. Borde alltså ge en betydligt högre upplösning. Men eftersom ingen gjort detta ännu kanske det inte är så bra som jag tror :) Men det skulle i alla fall sticka ut och jag vågar påstå att Pentax skulle bli rätt så omskrivna om de vågade.

Kolla in bilden med svart/vit sensor på iso 50.000 från -05, högre upplösning men framförallt lågt brus.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/509383.htm
 
Tror inte det är någon större ide med en ren svartvit sensor. På plussidan är en skärpeökning i storleksordningen delar av en pixel. Bättre då att öka antalet pixlar om den skärpan saknas.

På minussidan finns att man missar möjligheten med "simulerade" färgfilter i efterbehandlingen. STORT minus.
 
En s/v sensor passar bäst i en mätsökarkamera, alltså en kamera för gatufoto mm. Med limited gluggar funkar det utan att konstruera nya objektiv, den blir ganska kort ändå. Men inte direkt läge att sälja en sån kamera nu ...
 
Jag bara förutsätter att om du tog bort färgfiltren så skulle varje pixel direkt motsvara en gråskala, snarare än att som nu måsta extrapoleras mellan fler kringliggande pixlar. Borde alltså ge en betydligt högre upplösning. Men eftersom ingen gjort detta ännu kanske det inte är så bra som jag tror :) Men det skulle i alla fall sticka ut och jag vågar påstå att Pentax skulle bli rätt så omskrivna om de vågade.


Det behövs inget "förslöande" moiréfilter med svartvitt sensor.
 
En s/v sensor passar bäst i en mätsökarkamera, alltså en kamera för gatufoto mm. Med limited gluggar funkar det utan att konstruera nya objektiv, den blir ganska kort ändå. Men inte direkt läge att sälja en sån kamera nu ...

Finns väl massor av folk som fotade med svartvit film i systemkameror, och de som fortfarande gör det digitalt. Ser inte varför man 'måste' göra en mätsökare för att släppa en svartvit kamera. För Pentax att sätta en sensor utan färgfilter i något av sina existerande hus borde vara enkelt, för Pentax att dessutom utveckla en helt ny kameratyp för det ändamålet, dyrt dyrt dyrt. Vad jag var ute efter var något unikt som inte skulle kosta Pentax särskilt mycket utvecklingspengar.

Men det kan ju vara så att Pentax satsar på att bygga en mätsökarkamera, och i så fall kanske de släpper en svartvit också. Men det är ju en helt annan historia :)

Jag fick just värsta idén :) Om man ändrar spegeln så att den förutom att flytta på sig även kan vridas kring mitten så att den kan vinkla ner ljuset på kamerahusets botten så skulle det kunna sitta en sensor där, och en på det vanliga stället. Då skulle man kunna ha två olika sensorer i samma hus. Spegeln skulle dock bli väldigt kritisk för bildkvaliteten, så det kanske inte funkar. Enklare är kanske att montera ihop två olika sensorer och hänga upp dem i SR anordningen tillsammans, och kameran kan då genom att skjuta hela paketet till höger eller vänster växla sensor.

Och en annan sak jag efterfrågat i flera år nu. Eftersom sensorn hänger i ett magnetfält och enligt Pentax själva styrs i tre dimensioner, varför finns det fortfarande inte fokusbracketing? Vore guld värt när man jobbar med F1.4 eller makro att kunna ta en serie bilder med olika fokusplan. Helt övertygad om att det kommer förr eller senare....helst förr :)
 
Jag repeterar.
Skärpevinstökningen är minimal (delar av pixel) med en rent svartvit sensor, samtidigt förlorar man möjligheten att simulera olika färgfilter i efterbehandlingen.

Varför skulle man då vilja ha en s.v. sensor?
 
Jag repeterar.
Skärpevinstökningen är minimal (delar av pixel) med en rent svartvit sensor, samtidigt förlorar man möjligheten att simulera olika färgfilter i efterbehandlingen.

Varför skulle man då vilja ha en s.v. sensor?

Ökningen i skärpa är betydligt större enligt den här artikeln. Från en som testat Kodak DCS 760M.

"Without an anti aliasing filter and no Bayer color matrix, the resolution of a 6 mega pixel monochrome camera is astonishing. In monochrome, 6 mega pixels effectively does what it takes 12-24 mega pixels with a color matrix.

Vad baserar du ditt resonemang på, med "delar av en pixel" i ökning?
 
Mitt resonemang grundar jag på att om jag fotar ett raster med min vanliga dslr så kommer jag nästan ända ner till varannan pixel svart, varannan vit. (dvs max teoretisk upplösning)

Samt att färginterpolationen är ju inte ett medelvärde av en jättegrupp pixlar, unika pixlar skapas med influenser från de runt om. Dessa influenser slippar man med en svartvit sensor, men det är väl också allt.

Anti alias filtret torde man knappast slippa undan.?
 
Nya sensorformat har det spekulerats i länge till Pentax. Det var många som var helt tvärsäkra på att K10D skulle få en variant med omvandlingsfaktor 1.3x jämfört med dagens APS-C och 1.55x mot 24x36. Ett annat vanligt förekommande rykte är 16:9 format på sensor, alltså i praktiken som dagens APS-C fast utdragen på längden. Många är tvärsäkra på detta också. Och flera andra varianter...

Men jag tror inte på dessa därför att nya sensorstorlekar betyder nya objektiv och Pentax har inte råd göra nya objektivserier för alla de olika storlekar som det spekuleras i. I dessa ekonomiska svåra tider är det dålig ekonomi att lansera nya format och nya objektivserier. Det är bättre hålla sig till det som man redan har.
 
Mitt resonemang grundar jag på att om jag fotar ett raster med min vanliga dslr så kommer jag nästan ända ner till varannan pixel svart, varannan vit. (dvs max teoretisk upplösning)

Samt att färginterpolationen är ju inte ett medelvärde av en jättegrupp pixlar, unika pixlar skapas med influenser från de runt om. Dessa influenser slippar man med en svartvit sensor, men det är väl också allt.

Anti alias filtret torde man knappast slippa undan.?

Vid vilken kontrast? Självklart kommer du att kunna se skillnad mellan pixlarna, men enligt min teori är den vita inte riktigt vit och den svarta inte riktigt svart eftersom de värdena explapoleras även med de omkringliggande. Så vid dålig kontrast kan man säga att det blir hög upplösning. Däremot borde en rent svartvit sensor kunna erbjuda både upplösning och kontrast på samma gång, dvs svart är 0 och vitt är 13^2. Sedan måsta man ju givetvis ha objektiv som klarar att leverera denna kontrast, men Pentax har flera som säkert kan leverera, bland de nyare verkar ju DA 35/2.8 makro vara i absolut toppklass och skulle kunna tänkas leverera detta. Tänk vilken stuns man skulle kunna få i bilderna.

Nu pratar jag teori eftersom jag aldrig har haft någon möjlighet att testa en svartvit sensor. Men skall försöka förklara ytterligare hur jag tänker. För att förenkla tänket så tänker vi oss en endimensionell sensor, alltså endast en pixel hög, men principen blir den samma även i två dimensioner. Jag illustrerar ljusintensiteten med ett värde mellan 0 och 99 där 0 är svart och 99 är vitt. Vidare antar vi att vi gar ett mycket enkelt färgfilter at typen R-G-B-R-G-B. Riktigt så ser det inte ut, men funkar för detta ändamål.

Om vi nu har en bild som i verkligheten ser ut så här:

Verklighet: 0 0 10 10 20 60 60 62 22 20 13 14 12 15 10 (16 pixlar)
Färgfilter: R G B R G B R G B R G B R G B

I färgfallet SÅ slår man ihop 3 pixlar till en för att få färgpixlar, men för att behålla upplösningen så extrapolerar man pixlar mellan.

RGB-fil: (0,0,10) (10,20,60) (60,62,22) (20,13,14) (12,15,10) (5 pixlar)

(obs jag har hoppat över steget att förändra ljusvärdet när det passerar färgfiltret så i princip antar jag att varje pixel i verkligheten har exakt matchande färg till färgfiltret.....helt absurt förstås, men hoppas att examplet funkar ändå, annars blir det för komplicerat).

Nu extrapolerar vi för att få vårt RAW-format.

RAW: (0,0,10) (5,10,35) (10,20,60) (35,41,41) (60,62,22) ... 9 pixlar

Om vi nu gör en gråskala av detta (utan några smarta algoritmer)

B/W: 3 17 30 38 40 ...

Verklig: 0 0 10 10 20 60

Väldigt stor skillnad på vad som gick in och vad som kom ut.


Detta är ett kraftigt förenklat exempel. Självklart har inte verkligheten varje pixel i en ren färg, och självklart används mer avancerade algoritmer. Men principen borde gälla, en kraftig skärpesänkning OCH kontastsänkning borde vara resultatet av en sensor med färgfilter.

Om jag får ork och tid någon dag skall jag försöka göra om detta exempel med en verkligare verklighet och se om jag kan räkna lite på vad den teoretiska begränsningen faktiskt blir, men känns för jobbigt just nu. Dessutom har jag tagit ledigt idag och kamerorna ligger laddade :)
 
Jodå, fast fullt så illa som i exemplet blir det inte. Ska vi bara titta på en dimension (en rad) så får det nog bli två pixlar i bredd, tex Blå och Grön. I normala fall så bildar en grupp om 2x2 pixlar en "komplett färgcell" att då dra ut den på tre blir lite orättvist.

Sen kommer du få halvgråa pixlar även med en svartvit sensor när du fotar ett raster då det i princip är näst intill omöjligt att träffa exakt med bildens streck precis på sensorns pixlar utan överlappning åt något håll.

Men visst slipper man interpoleringen, så lite skarpare borde det bli (som jag skrev från början). Men jag tror fortfarande att vinsten ligger på pixelnivå (eller snarare delar av pixel) och fortsätter pixelracet så spelar det snart ingen roll då det inte kommer vara sensorn som begränsar skärpan.
 
Pentax K30D S/V kit

Finns väl massor av folk som fotade med svartvit film i systemkameror, och de som fortfarande gör det digitalt. Ser inte varför man 'måste' göra en mätsökare för att släppa en svartvit kamera. .......

Visst.

Men det kan ju vara så att Pentax satsar på att bygga en mätsökarkamera, och i så fall kanske de släpper en svartvit också. Men det är ju en helt annan historia :)

Alltså en mikro-APS(eller en DSLE där E står för elektronic) i ett samarbete med Samsung.

Jag fick just värsta idén :) Om man ändrar spegeln så att den förutom att flytta på sig även kan vridas kring mitten så att den kan vinkla ner ljuset på kamerahusets botten så skulle det kunna sitta en sensor där, och en på det vanliga stället. Då skulle man kunna ha två olika sensorer i samma hus. Spegeln skulle dock bli väldigt kritisk för bildkvaliteten, så det kanske inte funkar. Enklare är kanske att montera ihop två olika sensorer och hänga upp dem i SR anordningen tillsammans, och kameran kan då genom att skjuta hela paketet till höger eller vänster växla sensor.

Låter dyrt och krångligt och kräver utrymme, släpp en K30D med möjlighet att köpa till en utbytbar S/V sensor på 6 eller 10Mp för 3000:-. Utbytbar med bifogat specialverktyg och en kamera-dator som är anpassad ...
Jag skulle hellre köpa en K30D S/V kit än en "normal" K30D om merpriset var ca 3000:-


Och en annan sak jag efterfrågat i flera år nu. Eftersom sensorn hänger i ett magnetfält och enligt Pentax själva styrs i tre dimensioner, varför finns det fortfarande inte fokusbracketing? Vore guld värt när man jobbar med F1.4 eller makro att kunna ta en serie bilder med olika fokusplan. Helt övertygad om att det kommer förr eller senare....helst förr :)

Det vill vi oxå ha, men även möjligheten att kunna utnyttja SR(skakreducering) i höjdplanet vid panorering(passar oxå att vara gömt i menyn.

K30D verkar bli en bra kamera om vi får bestämma lite oxå ...
 
Visst.

Det vill vi oxå ha, men även möjligheten att kunna utnyttja SR(skakreducering) i höjdplanet vid panorering(passar oxå att vara gömt i menyn.

Det finns väl redan? Eller rättare sagt, jag har tagit många panoreringsbilder med SR påslaget och det har blivit riktigt bra. Jag trodde detta var en av Pentax många odokumenterade funktioner att SR känner av att man panorerar och fixar gratängen :) Men det kan ju också vara så att SR känner av att kameran rör sig så den aktiveras aldrig, och det är mina otroligt rubusta händer som helt utan elektronsik support lyckats få till det :)
 
Har testat lite hur sensorstabiliseringen fungerar och om sensorn når sitt ytterläge så stannar den där, men det jag inte lyckats lista ut än är om den fortsätter kompensera för den andra axelns rörelser. (men troligtvis stannar sensorn helt)
 
Har testat lite hur sensorstabiliseringen fungerar och om sensorn når sitt ytterläge så stannar den där, men det jag inte lyckats lista ut än är om den fortsätter kompensera för den andra axelns rörelser. (men troligtvis stannar sensorn helt)

Den kompenserar väl så långt den är byggd att gå?
Alltså X antal millimeter i X och Y led, den ska ju fortsätta att kompensera inom gränserna. Vid för långa tider blir det suddigt pga för stora rörelser av kameran.
 
Det finns väl redan? Eller rättare sagt, jag har tagit många panoreringsbilder med SR påslaget och det har blivit riktigt bra. Jag trodde detta var en av Pentax många odokumenterade funktioner att SR känner av att man panorerar och fixar gratängen :) Men det kan ju också vara så att SR känner av att kameran rör sig så den aktiveras aldrig, och det är mina otroligt rubusta händer som helt utan elektronsik support lyckats få till det :)

OK, har inte provat. man slutar aldrig att lära sig nåt nytt.
 
Den kompenserar väl så långt den är byggd att gå?
Alltså X antal millimeter i X och Y led, den ska ju fortsätta att kompensera inom gränserna. Vid för långa tider blir det suddigt pga för stora rörelser av kameran.
Det jag försöker säga är att om kameran försöker kompensera för större rörelser än sensorn klarar av så rör sig sensorn tills den når något av sina ytterlägen och stannar sen där. Så om slutaren fortfarande är öppen efter att sensorn nått ytterläget så kommer stabiliseringen inte vara aktiv under hela slutartiden.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.