** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax K3D - rykte?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad är detta, rykte eller insaider info?

Låter i alla fall spännande, enligt artikeln skulle man kunna använda alla nya och äldre objektiv???!!!!

Om detta är sant så har jag redan "bokat" ett ex :)

Ingen dum idé men tar inte in FF försprång

Låter intressant. Jag tycker också att låsningen till 24/36 - proportionerna är lite konstig idag. Man kan ju beskära men tappar då pixlar. Med kvadratisk sensor kan man välja alla format från 2/3 till kvadrat. (Och brdare också förståss precis som nu om man beskär).

Men med samma pixeltäthet som dagens K20D-sensor lär det inte gå att hämta in "fullformatets" försprång i sämre ljusförhållanden.

YES!
Innovativt om inte annat, och rätt tänkt.
Som vanligt för Pentax, lite annorlunda - mycket bra ;)

Gissar att man kan locka gammla Hasselbladsanvändare :D

Pixeltätheten kan vara samma, bara man utvecklat sensorn så kan det nog bli bra!

Verkar vara ett gammalt rykte, men naturligtvis är det inte omöjligt. Men jag är inte intresserad av att betala några tusen extra för att slippa vrida på kameran.

Verkar vara ett gammalt rykte, men naturligtvis är det inte omöjligt. Men jag är inte intresserad av att betala några tusen extra för att slippa vrida på kameran.

Jag hade inte hört talas om detta innan, och forumet är daterat 12 feb 2009... så visst, det är ju inte dagsfärskt. Men kan du hänvisa till en länk där ryktet tas upp tidigare så gärna för mig. Verkar som det är nytt för en del andra här också.

Allt nytt från Pentax låter trevligt, men varför i hela fridens namn skulle crop-faktorn ändras när inte storleken på den rektangel/kvadrat som belyser sensorn egentligen behöver ändras? Längsta sidan på sensorn är ju oförändrad och det innebär att redan idag blir det egentligen utlyst nog för en sådan kvdratisk sensor - man slutar bara ignorera överutlysningen i över och nederkant och registrerar den i stället.

Eller, second thought, måste avståndet mellan objektiv och sensor ökas för att få plats med en större spegel?

Allt nytt från Pentax låter trevligt, men varför i hela fridens namn skulle crop-faktorn ändras när inte storleken på den rektangel/kvadrat som belyser sensorn egentligen behöver ändras? Längsta sidan på sensorn är ju oförändrad och det innebär att redan idag blir det egentligen utlyst nog för en sådan kvdratisk sensor - man slutar bara ignorera överutlysningen i över och nederkant och registrerar den i stället.

Eller, second thought, måste avståndet mellan objektiv och sensor ökas för att få plats med en större spegel?

Diagonalen ökar med en kvadradisk sensor, hörnen hamnar utanför den bildcirkel som behövs för APS.

Tänk på att K-fattningen är gjort för FF (Film) man får plats med stor spegel...

Jupp, helt rätt. Ser ut som om det har cirkulerat tankar/önskemål om kvadratisk sensor ett bra tag. Men vem vet, kanske det är på gång att realiseras?

Den som lever får se. Såna här rykten skall ju verkligen tas med en handfull vägsalt.

...och varken DX eller FX är ju en Pentax-akronym. Så där faller ju hela ryktet. ;)

Öhhh...tänkte inte på det ... ;)

Denna idé har varit uppe många gånger. Det innebär ju inte att det inte kan vara sant, men det är nog inte mer troligt nu än innan K20D släpptes. Det som talar för detta är att Pentax idag är ett nichmärke, och att man troligen behöver stärka sin identitet som nichmärke. Att sälja kamerhus med swarowskikristaller på är ju en kul idé, och i framförallt har man nichat in sig en del på kvinnliga fotografer (mycket köpstark grupp i Japan). Man har också uttalat att man satsar på vädertåliga kameror, men det kanske inte är tillräckligt intressant och tydligt. Pentax har också länge varit tydlig med att man fokuserar på bildkvalitet, och framförallt filmlik bildkvalitet. Här skulle en kvadratisk sensor passa bra in för alla som med mig gillar kvadratiskt format och kanske även har erfarenhet av Hasselblad eller Kiev. En annan dröm jag haft i många år som går i samma riktning är att Pentax skulle våga göra ett rent svartvitt hus. Eller allra helst varför inte en kombination. Två nya hus med kvadratisk sensor, det ena med färgjitter, det andra utan. Men allt detta är bara drömmar och spekulationer och har ingenting med verkliga läckor från Pentax att göra.

Tilläggas skall väl kanske också att en kvadratisk sensor skulle göra det enormt rörigt för folk att hålla koll på hur olika objektiv beter sig. Redan nu ser man oändligt många diskussioner om hur olika storlek på sensor påverkar bilvinkel, skärpedjup, etc, etc. Med en kvadratisk sensor och troligen flera inbyggda cropformat blir det riktigt rörigt. Jag har inga problem med detta, men rörighet kan dra ner det allmänna intrycket av Pentax.

Det troligaste Pentax kommer att släppa en ny kamera baserad på K20 (som ju är en fantastiskt bra kamera) med förbättrad AF (vilket de ju redan verkar ha en lösning för som de lagt in i K-m) samt kraftfullare bildprocessor (jag har nämligen en egen teori att eftersom ljudet mellan K10 och K20 är så annorlunda så har redan K20 en spegel/slutare som är kapabel till mer än 3 bps, det som saknas är utläsningshastigheten och processorkapaciteten). För att förbättra utläsningshastigheten behövs även en uppdaterad sensor, men samma upplösning men fler läskanaler borde ju inte vara så svårt att få till.

Men detta är heller inte baserat på någon läcka från Pentax, bara ett logiskt resonemang.

Sedan har vi ju den omtalade K1, senare K2, och nu K3 modellen (som jag för övrigt länge har trott kommer att heta LXD eller L1D, efter K-serien kom förra gången L-serien). Exakt vad som skulle skilja en sådan från en K30 är inte helt enkelt att gissa. 10 bps är inte Pentax nich, de som söker en kulspruta köper ändå Nikon eller Canon. Inbyggt batterigrepp brukar omnämnas, jag har aldrig riktigt förstått vari problemet ligget med ett löst batterigrepp (ser en fördel i att man kan justera storleken på kameran). Redan K20 är tätad, men kanske kan man göra kameran ännu mer robust på något sätt, samt eventuellt placera ännu fler funktioner direkt på knappar/reglage på kameran istället för i menyer. Den nya söker som det ryktats om i några år med en integrerad LCD skulle kanske vara del av en sådan kamera. En sådan sökare skulle fungera som en heads-up display där all möjlig information skulle kunna presenteras på valfri plats i sökaren. Bilder skulle även kunna överlagras etc. Sökaren skulle även fungera med spegeln uppfälld fast då elektroniskt. Utöver detta så känns det som om det mest kan handla om bildkvalitet. Högre upplösning? Kanske, men man får vara försiktig med bruset. Alternativt vågar man gå åt andra hållet och sätta in en 10 eller 12Mp sensor med den nya tekniken för att nästan helt ta bort bruset. En annan variant jag funderat på vore att utgå från en 'tillräcklig' upplösning som t.ex. 6Mp sedan dubbla denna i höjd och bredd och alltså hamna på 24 Mp. Sedan skulle kameran ha en omkopplare mellan 24Mp för foto med hög upplösning i bra belysning, eller 6Mp för foto i dåligt ljus. I 6 Mp läget har sensorn en funktion för att koppla ihop pixlarna 4 och 4 för att räkna ut medelvärde och nästan helt ta bort brus. En annan åtgärd, som tyvärr skulle dra mycket ström vore att även integrera en kylare för sensorn. OM man skulle kunna kyla sensorn 50-60 grader borde detta ytterligare minska bruset (men vet inte om det ens är tekniskt möjligt med en frihängande sensor, SR).

En sista spekulativ nichkamera skulle vara en replika av en gammal filmkamera. Ingen monitor, bara ISO, bländare och slutartid. Inte fylld med en massa rattar och knappar.

Spekulera är kul, men som sagt, dessa spekulationer har jag och andra fört i flera år. Vad som kommer, om det ens kommer något nytt under våren återstår att se. Ingen tillverkare verkar ha något större på gång till PMA nu i mars, eller så är läckorna ovanligt få. Kanhända ligger man lite lågt för att avvakta hur ekonomin i världen utvecklas.

/PA

Skulle detta förändra möjligheterna i förhållande till efterbehandling?

OBS! Detta är en undran, inget ifrågasättande.

Jag bara förutsätter att om du tog bort färgfiltren så skulle varje pixel direkt motsvara en gråskala, snarare än att som nu måsta extrapoleras mellan fler kringliggande pixlar. Borde alltså ge en betydligt högre upplösning. Men eftersom ingen gjort detta ännu kanske det inte är så bra som jag tror :) Men det skulle i alla fall sticka ut och jag vågar påstå att Pentax skulle bli rätt så omskrivna om de vågade.

En sista spekulativ nichkamera skulle vara en replika av en gammal filmkamera. Ingen monitor, bara ISO, bländare och slutartid. Inte fylld med en massa rattar och knappar.
/PA

Om den drömmen slog in skulle jag inte tveka en sekund att köpa! Den skulle gärna få se ut som en LX *dregel*. Även om den vore svindyr, skulle leva på bönor och knäckebröd för att dra in pengar till det ändamålet :p

Frågan är bara om hur man skulle trivas med MF på alla nya objektiv,(Jag antar att du menar att man inte ska ha AF på den heller) det är ju extrem skillnad att fokusera manuellt med ett gammal smc-k/m/a och ett nytt smc-da/fa.

Det känns dock som en dröm som är låångt utom räckhåll, tyvärr ;/

Mvh Sebbe

Skulle detta förändra möjligheterna i förhållande till efterbehandling?

OBS! Detta är en undran, inget ifrågasättande.

Kameran skulle säkert få en ruggig verklig upplösning. Kodak har haft en 6MP svartvit kamera.

Canons DFX-sensor har jag använt sen 2005. En fördel med Canon är att man har lite extra bredd över om det skulle behövas =)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar