Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax K200D

Produkter
(logga in för att koppla)

interpix

Aktiv medlem
Vädertätat hus med 10 mp CCD, SR, AA-battrier och samma processor/AF-system som K10D. Tilsammans med 21mm pannkakan blir det ju en skönt liten och kompetent kamera! Även om bufferten är liten så borde den väl kunna få lika snabb skrivtid till kortet som K10 har.
 

Bilagor

  • k200d.jpg
    k200d.jpg
    20.9 KB · Visningar: 1,941
papi skrev:
Vädertätat hus med 10 mp CCD, SR, AA-battrier och samma processor/AF-system som K10D. Tilsammans med 21mm pannkakan blir det ju en skönt liten och kompetent kamera! Även om bufferten är liten så borde den väl kunna få lika snabb skrivtid till kortet som K10 har.
Tänk vad bra om de gjort undersidan kompatibel så att båda batterigreppen (K200 och K20) hade funkat. Smidigt att ha ett av varje så man kan köra på vanliga batterier om det skulle behövas, eller att skruva på ett K20-grepp för att få ett litiumbatteri. Men det funkade väl inte storleksmässigt. Fel spänning också kanske, fast K200 är ju en K10 och den gick ju på Litium-jon
 
Det hade varit bra. Kameran klarar visst över 1000 bilder på ett set AA så greppet kanske inte är jätteviktigt av den anledningen.
 
papi skrev:
Det hade varit bra. Kameran klarar visst över 1000 bilder på ett set AA så greppet kanske inte är jätteviktigt av den anledningen.
Nej men det skulle vara suveränt att kunna sätta på ett sånt grepp på K10 eller K20 om man låtit alla batterier ta slut. Fast iofs, varför skulle man låta det hända.
 
Jag kan se en vits med eget grepp till K200D. Den är enklare(mindre och med färre knappar) och därmed billigare(matchar kameran), man kan antagligen använda NiMh i kameran för ekonomi och när man behöver en snabbare kamera kopplar man över till greppet som man har engångs Litium i. Sen hoppas jag att det finns plats för fjärren i det lilla greppet, vädertätning har dom ju kostat på.
 
Jag är kanske inte så tydlig. Självklart skall det finnas ett litet och billigt grepp.
Vad jag menar är att det vore trevligt om de som ville kunde använda det lilla greppet på K20, eller det stora på K200. Jag kan ju byta objektiv och troligen mattskivan mellan kamerorna, så varför inte batterigrepp. Framförallt med tanke på Pentax relativt lilla utbud så skulle ju kompatibilitet på det mesta vara av godo. Men vi kanske kommer dit så småningom.
 
Gick inte

Själklart så vill inte jag heller ha onödigt många tillbehör, det blir bara dyrare. Är kontakten bara centrerad likadant på D-BG3(K200D) som på D-BG2 så bör K10ans passa på K200D, även om det sticker ut lite på sidorna.... hoppas att "nån" som testar provar detta.
Jag gick och tittade och externa strömmen till K100D är på 6,5V(4st R6 NiMh ger ca 5 Volt) och K10D 8,3V enligt märkning på kamerorna. Så det gick inte...
 
Senast ändrad:
papi skrev:
Tilsammans med 21mm pannkakan blir det ju en skönt liten och kompetent kamera!

Tänk om de dessutom skippat det där gorilla-greppet och tagit bort den inbyggda blixten. Då hade de haft en systemkamera som går ned i en normal innerficka. Hade ju också varit en höjdare om de gjort den fullt kompatibel med gamla objektiv.
 
Den verkar vara normalt Pentaxkompatibel äldre optik

"can be used with almost all existing PENTAX interchangeable lenses.*

* Lenses compatible with this mechanism are: the PENTAX K-, KA-, KAF- and KAF2-mount lenses, screw-mount lenses (with an adapter); and 645- and 67-system lenses (with an adapter). Some functions may not be applicable with certain lenses."


Visst hade den varit smidigare utan grepp, som den lilla Olympusen.
 
F.Eliasson skrev:
tycker den verkar mumma. Frågan är ju för oss K100D-ägare, skall vi uppgradera till K10D eller K200D?

Jag har samma fundering men från ett K10-perspektiv. Vill ha en så liten och diskret kamera som möjligt utav avkall på funktionalitet eller bildkvalité.

K20 får uppenbarligen bättre brusbild om högre ISO är viktigt men Sonysensorn ger väldigt snygga bilder i K10 upp till ISO 800 iaf.
 
Re: Re: Re: Pentax K200D

Bofoto2 skrev:
Hur menar du?

Det finns två funktioner på gamla objektiv att vara kompatibel med, förutom fattningen då förstås. Den ena är nedbländnings-funktionen, som Pentax implementerat. Den andra är att mekaniskt känna av vilken bländare objektivet är inställd på. Det är på grund av denna halv-kompabilitet som man är tvungen att använda gröna-knappens (K10D) stop-down-metering, för enda sättet för kameran att få reda på inställd bländare är att blända ned. 30 år gamla kameror som är fullt kompatibla känner däremot av hur bländarringen är inställd utan att blända ned.
 
Re: Re: Re: Re: Pentax K200D

steelneck skrev:
.....Den andra är att mekaniskt känna av vilken bländare objektivet är inställd på. Det är på grund av denna halv-kompabilitet som man är tvungen att använda gröna-knappens (K10D) stop-down-metering, för enda sättet för kameran att få reda på inställd bländare är att blända ned. 30 år gamla kameror som är fullt kompatibla känner däremot av hur bländarringen är inställd utan att blända ned.
Ok, trodde du menade nåt annat. Mattskivan är antagligen den samma som på K100, appropå bytande av fokusskiva i K10 så står det i specifikationen "Natural-Bright-Matte II focusing screen" för K100, K10, K20 och K200!!!
 
tror 200 skulle må bättre att få lite mera volt,
4st aa ger inte mycket på en systemkamera i dag.
driva objektiv,2,7 lcd mm...
 
F.Eliasson skrev:
tycker den verkar mumma. Frågan är ju för oss K100D-ägare, skall vi uppgradera till K10D eller K200D?
Ja, cirkapriset på K200D med DA18-55 (II ?) är 8000:- vilket kanske ger 7000:- på nätet, eller en begagnad K10D för ?
Jag antar att man får nya zoomen med K200D(kan vara tryckfel på Pentax.se), och den är säkert mycket vassare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.