Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax k200d, k20d

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack för era svar.

K-X är för liten för min hand tycker jag.
K-R är jag imponerad av bildmässigt och iso mässigt. Gränsfall lite liten men den funkar.
K-7 har vädertätningen och storleken till sin favör. Iso nackdel.
K-5 för dyr. Får jag upp ett riktigt stort intresse kanske den kan bli ett alternativ men inte nu.

Ny K-R med standardobjektiv för under 4000:- inkl. frakt från England
Nytt K-7 Hus under 5000:- inkl frakt från England
Beg K-7 ca 6000 med standardobjektiv.
Vädertätningen kanske gör att merkostnaden är värd en K-7.

Ska fundera.
Det regnar ju inte hela tiden i fjällen.

Lite reflektion om detta med tätning och vad det betyder i praktiken.

Jag hade en K200D som är tätad och valde den mycket just för det då jag också är ute mycket men på sjön så kameran ligger framme i båten hela dagar när jag är ute (jobbar på sjön) så efter 2 somrar med bra funktion så hade jag fått nog av de dåliga ISO egenskaperna på den och skulle uppgradera, detta gjordes i våras.

Valet stod mellan en beg K-7 eller en K20, men den senare gick bort pga för dåliga ISO egenskaper, så fick jag ögonen på K-x med sina fina ISO egenskaper och nätta format men inte tätad, jag resonerade som Du att det regnar inte jämt så jag tog den då den var billigare än vad en beg K-7 var, BIG mistake!!

Så nu efter några månader med min vanliga användning så inser jag att jag inte törs ha med kameran som jag vill då den saknar tätning och har nu bestämt mig att byta till en tätad, så var inte lika dumsnål som mig för Du blir nojig när Du är ute och är van vid en tätad kamera och så har Du en som inte är det längre ;-(

Merkostnaden för K-7.s vädertätning är väl värd och Du törs ha kameran med jämt och drar dig inte för att ta de där bilderna nära vatten och i regnet, och även om det inte regnar så är det fuktigt i fjällen och ofta kraftiga temperaturskillnader som orsakar kondens tätnignen skyddar även mot det!!

Vad gäller ISO så är som jag skrev 3200 fullt OK brusmässigt på en K-7 och det räcker långt för en amatörfotograf, utomhus lär Du knappast behöva gå över 800 ens i skymning/gryning och inomhus räcker 1600 långt och då har Du ett steg kvar om det inte skulle funka vilket inte händer ofta.

Så var smart och välj rätt direkt så Du som jag slipper ångra dig och i slutändan betala ännu mera pga felköp än vad Du behövt om Du valt rätt direkt!!

Det finns ju stativ oxå,
fjällvandrar du mycket så föreslår jag ett enbenstativ
med snabbfäste, gärna ett kolfiberstativ.
Stativet kan du använda som vandringsstav.
Kameran sätter du på snabbt med snabbfästet
och har du en sten eller gren att luta kombon mot
så blir det ganska stabilt.
Ännu stabilare blir det med marken eller en sten
att lägga kameran på.

Handhållet utan SR klarar du ca 1/60s med ett 50mm objektiv,
och ca 1/125s med 100mm.
Med SR(skakreducering) klarar du 2-3 steg till,
dvs kanske 1/15s med 50mm och 1/30s med 100mm.
Med enbenstativ kan du nog klara ett steg till,
allt under förutsättning att du inte är flåsig eller fryser.

Så en K20 med två batterier och ett stativ är mitt råd.
Visst är det smidigare att plåta direkt utan stativ,
men är det svagt ljus är det bättre med stativ eller en sten
istället för högt iso. K20 är oxå stabilare än Kx/Kr.

Men en Kx/Kr är lättare och du kanske föredrar R6 batterier
med solcellsladdare på ryggen, valet är ditt.

Kanske dum fråga?

Har vädertätning något inflytande på om kamerasensorn svårare tar åt sig damm?Objektivets tätning också betydelsefull i det avseendet?Använder Sigma 2.8-4.5 17-70 0ch Tamron 2.8 17-50 som min sons sambo också använder.Hon har nu ett Pentax alWr 17-50 3.5-5.6 som väl ändå inte är i klass med ett Tamron 2.8 17-50.Dessa Tamron -Sigma är topptestade av tyska Fotomagazin-o deras tester är tyskt grundliga.Hennes kamera är en ny K-r efter det att hennes K10 D fått lite damm på sensorn o hon köpte den i paket med Pentaxobjektivet.Dammet kommer jag försöka ta bort med dammsugare.Gick perfekt med min backup K20D.Fukt är inget problem för någon av oss.
Mvh Bertil

Blir det fuktigt i kameran så kanske damm fastnar lättare.
Bästa sättet att undvika dammproblem på sensorn
är att byta objektiv med kameran riktad nedåt och blåsa
av runt fattningen först.
Men det är det minsta problemet om du får in vatten/fukt
i kameran. Vädertätning i kameran handlar om att den inte
läcker in när det regnar och att inte slipdamm eller liknande
tar sig in vid rattar och knappar.
I ett objektiv är det inte så trevligt med vatten som kan ge
tex mögelhinna på linserna och inte damm heller...

Har inte objektivet vädertätning så är det mest objektivet som
drabbas, men visst kan det komma in damm eller vatten i kameran oxå.

Menar du Pentax DA18-55 3,5-5,6 WR så är den vädertätad,
men med betydligt sämre ljusstyrka än Tamronen.
Skärpemässigt är Pentaxgluggen ganska bra och betydligt
bättre än gamla objektivet, men lite sämre än Tamrons 17-50.

Har vädertätning något inflytande på om kamerasensorn svårare tar åt sig damm?Objektivets tätning också betydelsefull i det avseendet?Använder Sigma 2.8-4.5 17-70 0ch Tamron 2.8 17-50 som min sons sambo också använder.Hon har nu ett Pentax alWr 17-50 3.5-5.6 som väl ändå inte är i klass med ett Tamron 2.8 17-50.Dessa Tamron -Sigma är topptestade av tyska Fotomagazin-o deras tester är tyskt grundliga.Hennes kamera är en ny K-r efter det att hennes K10 D fått lite damm på sensorn o hon köpte den i paket med Pentaxobjektivet.Dammet kommer jag försöka ta bort med dammsugare.Gick perfekt med min backup K20D.Fukt är inget problem för någon av oss.
Mvh Bertil

Det där med dammsugaren låter lite farligt... Kanske köpa en blåsbälg från Kjell & co istället för 70kr. Har en själv och det har funkat alla gånger jag använt den.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar