Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax K1D. Rykte eller sanning?

Produkter
(logga in för att koppla)
Om det finns lite marginal för SR och de nya aps linserna skulle det kanske vara möjligt med en crop 1,3 eller nått med tex 10 mp och bättre brusprestanda. Det spekulerades en del om sensorfabrikatet inför K10 lanseringen, utvecklingen lär väl gå frammåt och Samsung har nog resurser att bidra med ett och annat.

Mp hysterin lär nog knappast försvinna även om test efter test i stora utskrifter visar att få/ingen ser nån skillnad. Det verkar iaf som ett växande antal fotografer och testare börjar inse att fördelarna inte längre självklart överväger med större sensorupplösning. Självklart finns det undantag men Kamera&Bilds test med utskrift på 1,0 x 0,7 meter säger kanske en del. .

Albwah skrev:
Men egentligen, är du nyhetsfotograf för en tidning så lär kanske någon bild då och då publiceras på en helsida, då kanske A3. Då klarar man sig lätt med 8mpx. Men som du säger, de är så läget är idag.

Jäklar va ful K1 prototypen var!

Pressfotografer är väl inte de enda yrkesfotograferna? Det är bara ett av alla områden. Dessutom sa jag tidigare att 8mp var mer än nog för pressfotografer.

Pentax kommer inte släppa något annat än kameror med 1.5x crop APS sensor. Det har de visat extremt tydligt med all ny optik de släpper.
Dessutom skulle antagligen en FF kamera från Pentax konkurrera för mycket med deras kommande mellanformatare.

Re: Bilder på K1D...

Anders Å skrev:
Kan dessa bilder stämma eller är de fejkade?
Scrolla ned för att se...

http://www.avbuzz.com/bbs/photo/photo-thread-77223.html

/Anders
Det där är huvudsakligen en MZ-S. Jag skulle bli mycket förvånad om en K1D ser ut ens i närheten av detta. Endast ett inmatningshjul? Helt annat interface än alla andra digitalmodeller.... Knapptyper som troligen ej är vädertätade... Nej detta är en mycket tidig protoyp (innan *ist och *istD kom) eller någon som limmat ihop lite delar hemma för att luras.

Jag förväntar mig att K1D (om den kommer) kommer att vara mycket lik K10D på utsidan. Möjligtvis med någon enstaka ny knapp, kanske en WB knapp, det är vad jag förstått av andra diskussioner type det enda folk verkar sakna.

Om Pentax går över 3.5 bilder per sekund är inte säkert. Jag tror det finns risk att de blir tvugna att designa om SR eftersom vikten på sensorn öker med fler utläsningskanaler. Eventuellt har man dock redan designat SR för det i K10D, så det är möjligt. Jag tror det beror helt på vilket proffssegment man riktar sig till. Sportfoto har väl aldrig varit Pentax styrka, och inte heller det område där det blir enklast att slå sig in. Pentax har väl en kraftfullare bakgrund i Mode och Glamourvärlden med 645 och framförallt 67. Därför tror jag bildkvaliteten kommer före snabbheten. En lösning jag gärna skulle se är dubbla sensorer. En 12 MP och den gamla fina 6MP. Då skulle man kanske kunna tänka sig 3 fps i 12M och 5 fps i 6M. Jag tror också det skulle vara intressant att utnyttja SR för att öka upplösningen, dvs att blixtsnabbt flytta runt sensorn 1/2 pixel i x och y led, och därmed 4 dubbla upplösningen på bilderna för produktfotografering, landskap och annat. Det är en lösning jag väntat länge på, men den verkar bara finnas på riktigt dyra kameror än så länge.

En anan detalj man väl kan förvänta sig att Pentax åtgärdar på en K1D modell är väl den inbyggda blixten. En lite löjlig begränsning att den inte kan styra andra blixtar trådlöst. Säkert är det så för att man kunde spara en liten slant vid tillverkningen, men det tror jag man åtgärdar.
Inbyggd GPS vore ju smutt både för platskoordinater och exakt tid, men GPS drar alldeles för mycket ström, så om det blir någon sådan lösning så lär det bli en separat modul med eget batteri, kanske i batterigreppet?
WLAN tror jag inte är viktigt annat är för pressjournalister, och som jag skrev tidigare tror jag knappast Pentax riktar sig till det segmentet.
Större sökare är ju alltid trevligt, så det vill jag ha. Dessutom plats för all information samtidigt i sökaren, kanske med möjligheten att placera informationen där man vill ha den, kanske även mitt i bilden (heads-up display).
Flera olika USER-lägen kommer att behövas så man kan lagra alla sina inställningar.
En galen finess skulle ju vara att ha en liten trådlös ljusmätare för infallande ljus som man kan placera på eller vid objektet som direkt styr kamerans exponeringsautomatik för att alltid få perfekta exponeringar även under svåra och varierande ljusförhållanden. En förvaringsplats för en sådan i batterigreppet vore väl fint.

Men såvida inte K1D innehåller en sensor med avsevär mycket midre brus så känner jag mig extremt nöjd med K10D. Jag är ju iofs bara amatör, men det känns som om K10D fått med allt och lite till i sin spec.

jag tror som Peter att det där är en gammal prototyp. den är alldeles för olika alla deras andra digital modeller, ur både knappdesign och vilka features som knapparna verkar styra.

jag tror att K1 kanske kommer att ha ett inbyggt batterigrepp, troligen lägre brusnivåer eftersom Pentax, som någon sa, riktar sig mer åt mode, porträtt och naturfoto. snabbheten kommer troligen inte heller att bli så fruktansvärt mkt bättre. det känns som om sportfotografernas marknad är rätt trång att slå sig in på...

Re: Re: Re: Bilder på K1D...

Bjarte skrev:
Du verkar inte vilja ha ett batterigrepp utan en verktygslåda;)
Haha, jo jag sprang väl iväg lite....men jag tycker som sagt var att det är lite svårt att hitta på något som K10D inte har. Skrev bara ner allt jag kom på :)))

Re: Bilder på K1D...

Anders Å skrev:
Kan dessa bilder stämma eller är de fejkade?
Scrolla ned för att se...

http://www.avbuzz.com/bbs/photo/photo-thread-77223.html

/Anders

Jag tror att denna länk dök upp på DP-reviews forum för ett tag sedan. Den skulle bli en digital profsmodell, men den kom aldrig i produktion pga av att FF-sensorn blev för dyr. Det var en hel del diskusioner om att sensortillverkaren skulle ha dubblerat priset när de blev uppköpta, och därmed hade Pentax inte råd att använda den och projektet skrotades.

/Peder

Re: Re: Bilder på K1D...

PederD skrev:
Jag tror att denna länk dök upp på DP-reviews forum för ett tag sedan. Den skulle bli en digital profsmodell, men den kom aldrig i produktion pga av att FF-sensorn blev för dyr. Det var en hel del diskusioner om att sensortillverkaren skulle ha dubblerat priset när de blev uppköpta, och därmed hade Pentax inte råd att använda den och projektet skrotades.

/Peder
Det låter som en logisk förklaring. Detta skulle i så fall kunna vara den kamera det talades om för kanske 5 år sedan och som sedan aldrig lanserades.

Som jag sade tidigare, jag skulle bli MYCKET förvånad om Pentax släppte någonting nu som ser ut så. OM det släpps en K1D så förväntar jag mig att den kommer att se ut precis som K10D, möjligtvis med inbyggt verikalgrepp som Patrik trodde. Men för Pentax marknad är ju frågan om inte en prisvärd Digital 645 är viktigare att få ut. K10D har väl allt man kan önska, utom möjligen an riktigt stor sensor.

K1=MZ-D

MZ-D presenterades 00 ungefär, mer data på: http://kmp.bdimitrov.de/
Vad jag vet finns inte större sensorer med APS-C format än Sonys 10Mpixlare. Men Sony har nog större pixlare på gång och kanske Samsung oxå. En K1D kanske kan lägga sig på 15.000kr. Då kanske det finns ekonomi för ett shassi tillverkat i kolfiber eller magnesium för att hålla nere vikten. Förutom trådlös blixt med inbyggda, en spak(eller knappar) för direkt justering av iso och vitbalans. Ljudinspelning finns på kompakterna och det saknar jag på systemarna. Samsung vill säkert ha en prestige modell på programmet och dom gillar säkert inte att använda Sonysensor heller...

Inbyggda blixten på K10D kommer att kunna användas för trådlös styrning av extern blixt i en kommande uppgradering, har det sagts.

Det där har jag funderat på när jag sett det; det skulle ju betyda att hårdvaran för trådlös styrning skulle finnas på plats, men mjukvaran saknas.

Eller är det blixtljuset i sig som styr?

oskard skrev:
Det där har jag funderat på när jag sett det; det skulle ju betyda att hårdvaran för trådlös styrning skulle finnas på plats, men mjukvaran saknas.

Eller är det blixtljuset i sig som styr?

Nej det är inte blixljuset som styr så det har förvånat fler än dig!

Nästa firmware blir spännande, bixtstyrning, 16 bitars filer, högisobanding?

Ang. det dynamiska omfånget hos K10D var det lite av en besvikelse. Inte bättre än någon av konkurrenterna utan snarare lite sämre. På den här tronen regerar fortfarande Fuji utan tvekan.

MartinB skrev:
Ang. det dynamiska omfånget hos K10D var det lite av en besvikelse. Inte bättre än någon av konkurrenterna utan snarare lite sämre. På den här tronen regerar fortfarande Fuji utan tvekan.

K10Ds dynmiska omfång i raw (vilket nog är det enda relevanta) är precis det samma som hos D80.(drygt 10 steg) Phil Askey tyckte för övrigt det var imponerande (i D80 review.)

Lite mer realistiska förväntningar på dynamiken i 16-bitars filen är nog snarare en bättre dynamisk upplösning än ett större omfång. Hur det blir med den saken får vi väl snart se ;)

OT

En lite lustig sak i sammanhanget är att näst bäst av allt som testats på IR efter Fujin är Pentax K100D, lite överraskande kanske.

Patrick,
OK. Jag förstår. Då är den tillräckligt bra. Kommer ihåg när jag skrev att vi inte skulle vänta oss nåt utöver det vanliga i dynamiskt omfång bara pga en 22 bitars A/D omvandlare och där fick jag rätt iaf :)
Har också sett att K100D har väldigt bra omfång och det är väldigt imponerande.
Jag hade tidigare Fuji S3 och skillnaden mellan den och min Nikon D2H i omfång är stor. Hade inte väntat mig den skillnaden, men när man ser vad Fujin kan göra blir man verkligen förvånad.

MartinB skrev:
Patrick,
OK. Jag förstår. Då är den tillräckligt bra. Kommer ihåg när jag skrev att vi inte skulle vänta oss nåt utöver det vanliga i dynamiskt omfång bara pga en 22 bitars A/D omvandlare och där fick jag rätt iaf :)
Har också sett att K100D har väldigt bra omfång och det är väldigt imponerande.
Jag hade tidigare Fuji S3 och skillnaden mellan den och min Nikon D2H i omfång är stor. Hade inte väntat mig den skillnaden, men när man ser vad Fujin kan göra blir man verkligen förvånad.

Att artificiellt "öka" DR i ACR går ju med dom flesta DSLR, men färgerna blir inte korrekta, det vanliga är att en av färgkanalerna klipper.

Uppmätt DR på över 10 bländarsteg med en konventionell CCD på APS-format är rent nonsens.

S3 är den enda DSLR som klarar större DR och med bibehållen korrekt färgåtergivning.

Henrik,
Det är just i ACR när man redigerar bilder som det märks tydligast.
Det går t.o.m. att hämta hem 3-4 steg i många fall med Fujin.

MartinB skrev:
Henrik,
Det är just i ACR när man redigerar bilder som det märks tydligast.
Det går t.o.m. att hämta hem 3-4 steg i många fall med Fujin.

ja, det är det jag menar...
att det funkar bra med S3,

men betydligt sämre med D200/k10d/20d/d2x m fl,
fuji:s sensor gör hela skillnaden,

en S5:a är redan beställd på jobbet,
=)

Henrik,
Jag instämmer! JPEG i wide läget på S3 har betydligt bättre omfång än vad D2H har med RAW.

Vad jobbar du med? fått nån prisuppgift på S5?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar