Annons

Pentax k10d

Produkter
(logga in för att koppla)

ellroy

Medlem
Fråga!

Jag har en Pentax K10d med kitobjektiv, Pentax 18-250,Sigma 10-20 som jag är mkt njd med. Har dock lite funderingar!
Kameran är kanon på alla sätt förutom att det inte finns fasta fotolägen t ex sport, skugga med mm. Inga problem för mig men när andra använder kameran, t ex familj, vänner sambo så vill de inte hålla på att trixa.
Funderar därfr på attt byta till en Canon 40D el liknande, vad tycks???
Är det någon strre skilna på kamerorna? är det prisvärt mm...
 
Är det inte bättre du köper en nybörjar kamera åt sambon istället ?
annars så har väl Canon 40D grönarutan kvar vad jag vet, men jag tror inte den har färdiga lägen som sport och landskap och dyligt, rätta mig om jag har fel.

/kent
 
Har ni provat Gröna läget? dels på lägetomväljare,af väljaren,ljusmätningen.
http://digiichi.pentax.jp/english/tech/vol_23.html

testade lägesväljaren på tex sony 200 igår så är det inga stora förändringar som sker,varken på sport eller portätt,vid läget solnergång så förstärktes de röd tonerna.fick inga högre bländartal vid landskapläget heller.
 
Fråga!

Jag har en Pentax K10d med kitobjektiv, Pentax 18-250,Sigma 10-20 som jag är mkt njd med. Har dock lite funderingar!
Kameran är kanon på alla sätt förutom att det inte finns fasta fotolägen t ex sport, skugga med mm. Inga problem för mig men när andra använder kameran, t ex familj, vänner sambo så vill de inte hålla på att trixa.
Funderar därfr på attt byta till en Canon 40D el liknande, vad tycks???
Är det någon strre skilna på kamerorna? är det prisvärt mm...

K10D är en avancerad kamera, det är därför dessa inte finns med på reglaget. K10 har ett grönt läge, och även om det inte är perfekt (flyttar t.ex. inte tillbaka AF till avtrycket, stänger av bracketing etc, så kan du efterlikna vissa programlägen. Pentax Program kan prioritera antingen kort slutartid (sport), stort skärpedjup (natur) eller skärpa (bygger på den i varje objektiv inbyggda MTF-tabellen). Du kan välja vilken prioritering du vill ha i custominställningarna. Men om du verkligen behöver den typen av inställningar skall du nog byta till en K100 eller K200 som är mer riktade till den typen av användare.
 
Är det inte bättre du köper en nybörjar kamera åt sambon istället ?
annars så har väl Canon 40D grönarutan kvar vad jag vet, men jag tror inte den har färdiga lägen som sport och landskap och dyligt, rätta mig om jag har fel.

/kent

40D har följande lägen:



• Auto
• Program AE (P)
• Shutter priority AE (Tv)
• Aperture priority AE (Av)
• Manual (M)
• Auto depth-of-field
• Portrait
• Landscape
• Close-up
• Sports
• Night portrait
• Flash off
• Camera user settings 1 *
• Camera user settings 2 *
• Camera user settings 3 *
 
40D har följande lägen:



• Auto
• Program AE (P)
• Shutter priority AE (Tv)
• Aperture priority AE (Av)
• Manual (M)
• Auto depth-of-field
• Portrait
• Landscape
• Close-up
• Sports
• Night portrait
• Flash off
• Camera user settings 1 *
• Camera user settings 2 *
• Camera user settings 3 *


Kanon! nu vet jag, när vi ändå är igång,,, Är det stor skillnad på dessa kameror? bildmässigt m..
 
De vill inte hålla på och trixa, så vad är det för fel på den gröna rutan på Pentaxen? Köp en kompaktkamera till dom, blir MYCKET billigare än att byta system och köpa nya objektiv etc.

Alternativt köpa en K200D, också det mycket billigare.
 
De vill inte hålla på och trixa, så vad är det för fel på den gröna rutan på Pentaxen? Köp en kompaktkamera till dom, blir MYCKET billigare än att byta system och köpa nya objektiv etc.

Alternativt köpa en K200D, också det mycket billigare.
Det låter betydlig mer förnuftigt, ja.
 
40D har följande lägen:



• Auto
• Program AE (P)
• Shutter priority AE (Tv)
• Aperture priority AE (Av)
• Manual (M)
• Auto depth-of-field
• Portrait
• Landscape
• Close-up
• Sports
• Night portrait
• Flash off
• Camera user settings 1 *
• Camera user settings 2 *
• Camera user settings 3 *

Där ser man, semi-pro till trots :)

/kent
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.