Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax K10D

Produkter
(logga in för att koppla)

Roennis

Aktiv medlem
Hej!

Är inne på att häva köpet på min Canon 40D och köpa den nån annanstans (haft så mkt krångel med infocare och elgiganten så det stänker om det).
Så då tänkte jag att jag kan kolla på andra modeller också.
Så jag spanade in K10an. Körde en K100D innan jag köpte en EOS 350D.

Tänkte köpa ett 16-45 f4 till den isåfall.
Hur snabb e fokusen på det?
Fotar mest cykling men också mycket annat.

Lite allmäna synpunkter på kameran och objektiv vore sjysst också :).
 
Hej,
jag har k10 och är väldigt nöjd.
Skön att arbeta med. Fotar du i jpeg så är det bara hålla in avtryckaren tills kortet är fullt om du ska köra serier.
Väldigt bra men kanske inte så vanligt att man gör det :) Men möjligheten finns ju.
Sker det en cykelkrock är det ju användbart ;).

Kont. fokus har jag inte använt nån gång. Men vanliga auto fungerar snabbt och bra. Kanske söker lite vid mörka förhållanden men det är väl inget ovanligt oavsett.

Sen får du ju bildstabilisering till alla objektiv. Kan jag tänka mig blir användbart för din del.

Vet inget om 16-45 mer än den verkar ha lite väl hög CA ibland.

Jag har kitobjektivet och ett samsung 50-200. Samsungen kostade runt 1000 spänn och är ett väldigt bra köp. Det är det jag använder mest.
 
Är autofokusen tyst? Inte för att jag bryr mig så mkt men kan vara kul att veta.

Vad betyder *ist D?

Förresten, Patrik. Du skulle inte kunna kolla om kont. af'en är bra?
 
Senast ändrad:
Autofokusen räknas väl inte som direkt tyst, (såvida du inte köper de nya objektiven med inbyggd motor) men det är ingen stenkross heller.

Sen är det många som klagar på just autofokusen när det gäller rörliga motiv (särskilt saker som kommer mot dig) så just för sport är det kanske inte den bästa kameran.
 
systemet safox har väl suttigt i pentax modelerna sen 5 år och blitt lite bättre för varje modell som släppts.
användare säger iaf att de märker skillnad och att k20d har en bättre c-af mot k10,
bättre af vid dålig ljus mm.
pentax gluggarna sägs även ha lite längre slag på focuserings ringen mot andra märken,
kan vara för att man lättare ska focusera manuelt.men blir då slöare vid auto.
ungefär som en macrolins.men sdm linserna är nog riktigt snabba där.
 
Vill inte lova nått för det regnar här i malmö men jag kan kolla lite.
Fast vi har ju ändå det subjektiva i det hela. Bra för mig kanske är dåligt för dig. Jag fotar inte så rörliga objekt :).
 
Hoppas det på ngt sätt löser sig med 40D, men om du sedan byter kamera så satsa ordentligt på objektiven. Visst semi-pro modellerna är väldigt mkt mer greppvänliga och 6.5 fps är inte alltid helt fel, men i dagens läge är det objektiven som gör skillnad i bildkvalité och därmed är det bättre att lägga det extra kronorna på dom.

Så skaffa ett billigare hus å riktig optik.

Canon blixten kör du ju ändå manuellt med skyport så där blir det ju inget större problem.
 
Ok nu har jag kollat lite med kont AF och den fungerade bra enligt mig. Jag provade dock med mitt Tamron 90mm macro som är 2,8, det spelar säkert roll med...
 
Jag tycker att det går bra att fota snabba motiv och har inga problem med det.
När jag fotar bilar i rörelse så använder jag oftast AF.C, funkar väldigt bra. Kameran funkar även bra att panorera med, gjorde det senast idag.
Jag är helnöjd med kameran.

Om ni undrar vad jag hade för objektiv så kan jag säga att det är Pentaxs SMC 16-45 som satt på.
 
Hur bra skyddad är k10d mot fukt&damm?

kan man stå och fota i regnväder tex? eller är det bara kameran och inte objektiven som är skyddade?
 
Jepp, den tål regn och damm. Av objektiven är det dom nya och vassare som är skyddade, tex DA* 18-50/2,8 och DA*50-135/2,8.
 
man vill nog ändå ha något typ av skydd så man slipper vattendroppar hamnar på linsen när man tar kort,vindrutetorkare för objetiv skulle ju kunna vara något.
 
vatten i huset via objektivet ?

Bofoto2 skrev:
Jepp, den tål regn och damm. Av objektiven är det dom nya och vassare som är skyddade, tex DA* 18-50/2,8 och DA*50-135/2,8.

vill gärna halka på med frågan om riskerna med de "oskyddade" objektiven bara är att själva objektiven kan drabbas av vätan ?
Eller om det är så att vatten kan tränga in (via det otäta objektivet) och då även ev förstöra kamerahuset också (trots att det i sig är vädertätat).

PD
 
Re: vatten i huset via objektivet ?

kololo skrev:
vill gärna halka på med frågan om riskerna med de "oskyddade" objektiven bara är att själva objektiven kan drabbas av vätan ?
Eller om det är så att vatten kan tränga in (via det otäta objektivet) och då även ev förstöra kamerahuset också (trots att det i sig är vädertätat).

PD

Har fotat flera gånger i regn med oskyddat objektiv utan problem, så riskerna är nog inte särskilt stora/krävs skyfall för att något skall hända.
 
Det viktigaste tror jag är att man har en sista gummiring mellan objektivet å kamerahuset samt att objekitvet är av intern zoom o fokus modell. Nu har jag visserligen ett otätat hus, men skulle aldrig få för mig att använda mitt 50 1.4 en blåsig dag vid havet.

Vädertätning är ju helt klart ett plus, men även ett otätat hus kan stå emot väldigt mkt också.

Men tycker det är lite knepigt med denna vädertätning på Pentax hus när det har så få tätade objektiv, men visst om man har ett tätat så använder man ju det vid regnrusk, men ganska få här som äger ett sådant.

Om man har en sista gummirring vid objektiv fattningen skall det inte vara några problem. Kitzoomar känns ju mest riskalbla iallafall.
 
Allemyr skrev:
Det viktigaste tror jag är att man har en sista gummiring mellan objektivet å kamerahuset samt att objekitvet är av intern zoom o fokus modell. Nu har jag visserligen ett otätat hus, men skulle aldrig få för mig att använda mitt 50 1.4 en blåsig dag vid havet.

Vädertätning är ju helt klart ett plus, men även ett otätat hus kan stå emot väldigt mkt också.

Men tycker det är lite knepigt med denna vädertätning på Pentax hus när det har så få tätade objektiv, men visst om man har ett tätat så använder man ju det vid regnrusk, men ganska få här som äger ett sådant.

Om man har en sista gummirring vid objektiv fattningen skall det inte vara några problem. Kitzoomar känns ju mest riskalbla iallafall.

Som sagt, fotat flera gånger med bland annat kitzoomen vid regn,kanske 1 timme åt gången - inga problem!
 
Fast rent teoretiskt så gissar jag att vatten kan ta sig in i kamerahuset via ej tätade objektiv. Nu har jag inte skruvat isär just kitzoomen, men en annan äldre zoom och genom den skulle det iallafall kunna tränga vatten utan problem. Kanske inte några få regndroppar, men med tillräckligt mycket vatten så finns det inget som stoppar.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.