Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Pentax K10D vs Sony Alfa 100
- Trådstartare z9pepa
- Start datum
interpix
Aktiv medlem
z9pepa skrev:
Hej och tack för alla bra svar!
Nu ska jag var lite besvärlig och säga att jag tittar på ytterligare ett alternativ. Och det är Pentax K100D. Som jag tolkar är i grunden samma kamera som K10D med den stora skillnaden att K100 är en 6megapixel kamera.
Jag resonerar som så. Att ska man få ut det där sista optimalat ur K10D så lär man också hänga på rätt justa gluggar. Vilket jag för tillfället inte har ambitionen att göra. Därför kanske K100 är ett lika bra val, för mig.
/ Hälsningar Pär
Visst är det som Will skriver men jag tror ändå K100D kan vara ett bra val om du inte räknar med att börja köpa de nya USM-linserna för 7-10 tkr stycket när de kommer i vår. Sant också att autofokusen är långsam i mycket dåligt ljus men i normalt inneljus är den helt OK och faktiskt snabbare än några konkurenter i bra ljus.
Bufferten är liten vilket gör att man inte kan ta många bilder i snabb serie, så för sportfoto är den inte att rekommendera. Bildkvalitén är riktigt bra och tveksamt om det finns nått som slår den där.
pgmj
Aktiv medlem
z9pepa skrev:
Jag resonerar som så. Att ska man få ut det där sista optimalat ur K10D så lär man också hänga på rätt justa gluggar. Vilket jag för tillfället inte har ambitionen att göra. Därför kanske K100 är ett lika bra val, för mig.
Tanken är god. Det krävs bra optik för att det verkligen ska bli skillnad mellan en DSLR och en "prosumer kompakt" i liknande prisnivå. Rekommenderar dock att du klämmer på en K100D innan du slår till. Jag tycker att den känns otrevligt plastig i alla reglage och inte helt responsiv i avtrycket.
Håller också med om att D80 antagligen är ett bättre val, särskilt med 18-70 optiken som slår alla andra "kit-objektiv" rejält. Men den är väl också lite dyrare.
interpix
Aktiv medlem
pgmj skrev:
Håller också med om att D80 antagligen är ett bättre val, särskilt med 18-70 optiken som slår alla andra "kit-objektiv" rejält. Men den är väl också lite dyrare.
D80 är säker ett bättre val än K100D för vissa men då finns ju K10D som för det flesta nog är ett bättre val än D80.
Tips läs resentionerna här på fotosidan och se vad folk tycker om sina kameror!
K100D får toppbetyg i kategorin hållbarhet vilket bättre än D80. Jag tror ingen använadre skulle beskriva den som plastig.
Senast ändrad:
z9pepa
Medlem
Och om K100 är ett alternativ - ja då finns ju D40. Kolla DPreviews test av D40.
Hälsningar
Adam [/B]
D40 verkar bra ..men det verkar har som den inte inbyggd motor för autofokus och jag vet inte hur detta påverkar pris på objektiven?
Pris och låg brusnivå vid hög iso gör att jag troligtvis väljer K100D. Men jag kommer att sakna snabbhet i seriebildstagning och möjligheten att beskära bilderna hårdare.
Tyckaren
Aktiv medlem
z9pepa skrev:
D40 verkar bra ..men det verkar har som den inte inbyggd motor för autofokus och jag vet inte hur detta påverkar pris på objektiven?
Pris och låg brusnivå vid hög iso gör att jag troligtvis väljer K100D. Men jag kommer att sakna snabbhet i seriebildstagning och möjligheten att beskära bilderna hårdare.
MEN om Nikon nu bestämmer sig för att göra som de gjort - tror du inte då att det ligger en hel del objektiv på lur under året. För inte lär det vara sista kameran Nikon gör utan den gamla, stora och långsamma fokusmortorn.
När du väl testat D40 och K100 i en affär, är jag ganska säker på vad du väljer. Om du sedan har en fru/flickvän/familjemedlemmer är jag ännu säkrare vad du väljer.
Hälsningar
Adam
interpix
Aktiv medlem
Tyckaren skrev:
MEN om Nikon nu bestämmer sig för att göra som de gjort - tror du inte då att det ligger en hel del objektiv på lur under året. För inte lär det vara sista kameran Nikon gör utan den gamla, stora och långsamma fokusmortorn.
När du väl testat D40 och K100 i en affär, är jag ganska säker på vad du väljer. Om du sedan har en fru/flickvän/familjemedlemmer är jag ännu säkrare vad du väljer.
Hälsningar
Adam
Ja det kan ju bli ett Suddig vs Skarpt och dom brukar ju inte vara så svåra
aodin
Aktiv medlem
Det är svårt att välja.....
En sak som jag tycker är viktig är sökaren. Har bara tittat på Sony A100 vid ett tillfälle, men upplevde sökaren som liten. Säkert samma sak med K100D. K10 D däremot har en större sökare. Ibland är det bra att kunna fokudera manuellt (då autofokusen ibland missar, gäller alla märken) och en större sökarbild underlättar manuell fokusering. Nikon D40 kan bara använda AF med Nikkors AFs-gluggar. Annan optik måste fokuseras manuellt. Kolla sökaren på D40, så att du kan fokusera manuellt om det behövs.
/Anders
En sak som jag tycker är viktig är sökaren. Har bara tittat på Sony A100 vid ett tillfälle, men upplevde sökaren som liten. Säkert samma sak med K100D. K10 D däremot har en större sökare. Ibland är det bra att kunna fokudera manuellt (då autofokusen ibland missar, gäller alla märken) och en större sökarbild underlättar manuell fokusering. Nikon D40 kan bara använda AF med Nikkors AFs-gluggar. Annan optik måste fokuseras manuellt. Kolla sökaren på D40, så att du kan fokusera manuellt om det behövs.
/Anders
Tyckaren
Aktiv medlem
papi skrev:
Ja det kan ju bli ett Suddig vs Skarpt och dom brukar ju inte vara så svåra
* Å vilka enkla menyer, med grym hjälpknapp
* Å vilken bra batterikapacitet
* Å vilken snabb uppstartstid
* Å vilken bra blixt
*Å va nöjd jag är.
)))
Adam
cmyk
Aktiv medlem
aodin skrev:
Det är svårt att välja.....
/Anders
manuell fokus med d40 blir nog inte så jättekul,
d80 har bästa sökaren, k10d något sämre,
z9pepa
Medlem
Hej,
Ja nu lutar det mesta åt Nikon D40 som ingångsmodell, dett är vad jag läst:
+ Bra objetiv
+ Snabb autofokus
+ Bra buffring/ Seriebildstagning
+ Tyst
+ Enkelt handhavande(dock begränsande)
+ Låg brusnivå på höga ISO.
+ Snygg kamera/ Snygg display & grafik
+ Bra ljusmätning
+ Liten & Lätt att ta med sig
- Ingen bildstabilisator.
- Endast AF-S objektiv.
- Plast-skal
- Endast 3punkters AF
/ Hälsningar Pär
+ Bra objetiv
+ Snabb autofokus
+ Tyst
+ Bra ljusmätning
- Endast AF-S objektiv.
- Plast-skal
- Endast 3punkters AF
/ Hälsningar Pär
interpix
Aktiv medlem
z9pepa skrev:
Hej,
+ Bra objetiv
+ Snabb autofokus
+ Tyst
+ Bra ljusmätning
- Endast AF-S objektiv.
- Plast-skal
- Endast 3punkters AF
/ Hälsningar Pär
Det stämmer nog rätt bra. Man kan lägga till att den saknar display på ovansidan och har en rätt liten sökare och ingen sensorrengöring,
Punkk
Avslutat medlemskap
Tyckaren skrev:
Att Pentaxen är bättre att än A100 (framförallt exponering i inomhusljus), det kan jag skriva under på - men hur sjutton tänker ni.
Det finns ju Nikon D80!
http://sv.wiktionary.org/wiki/In_absurdum
in absurdum
till det orimliga
Frasens användning
Används för att beteckna att en sak eller uppfattning drivits bortom det rimligas gräns.
Tyckaren
Aktiv medlem
papi skrev:
Det stämmer nog rätt bra. Man kan lägga till att den saknar display på ovansidan och har en rätt liten sökare och ingen sensorrengöring,
Hälsningar
Adam
mayro
Aktiv medlem
Topic frågar Sony eller Pentax.
Exakt samma val jag fann bäst passa mig. Och mitt val blev Pentax K10D pga den KÄNNS så förbaskat "RIKTIG" att hålla i. Men det kunde PGA det lite lägre priset lika gärna blivit Sonyn. Den känns även den som en polare i händerna..
Andra märken i liknande priskategori känns som "småsyrror" att hålla i nävarna..Så dom går bort....
Exakt samma val jag fann bäst passa mig. Och mitt val blev Pentax K10D pga den KÄNNS så förbaskat "RIKTIG" att hålla i. Men det kunde PGA det lite lägre priset lika gärna blivit Sonyn. Den känns även den som en polare i händerna..
Andra märken i liknande priskategori känns som "småsyrror" att hålla i nävarna..Så dom går bort....
larsborg
Aktiv medlem
De som pratar varmt om Pentax K10D, använder själva denna modell, inget snack om annat, - men har de prövat att fotografera med Sony Alfa 100?
Nej, nej, bara läst vad andra tycker å tänker, hur ärligt är det?
De två kamerorna ger utmärkta bilder, gå på känslan och sunt förnuft, optiken till den ena har du redan!
Vid bilköp brukar de flesta provköra olika modeller, innan man bestämmer sig, Alfa (Romeo) brukar ge habegär ....
Nej, nej, bara läst vad andra tycker å tänker, hur ärligt är det?
De två kamerorna ger utmärkta bilder, gå på känslan och sunt förnuft, optiken till den ena har du redan!
Vid bilköp brukar de flesta provköra olika modeller, innan man bestämmer sig, Alfa (Romeo) brukar ge habegär ....