Annons

Pentax K-X

Produkter
(logga in för att koppla)

Zeeke71

Aktiv medlem
Ska vist visas något nytt från Pentax den 17/9 K-x.Kanske bara ett löst rykte...
 
Senast ändrad:
Källan är osäker,läste på ett forum om någon som sett en poster med K7 och K-x.Samt att någon fotohandlare hadde fått en inbjudan till visning den 17/9.Jag tror att x ska ersättas av en annan bokstav eller siffra vid lanseringen....
 
Senast ändrad:
Den här kommer att göra livet surt för alla som vill hitta info om Pentax KX...


DA L står för Light eller Lightweight, något sånt, och betyder väl bara att objektiven väger lite mindre än motsvarigheterna utan L.
 
L objektiven saknar oxå avståndsskala(åtminstone
18-55an) och levereras bara som kit med kameran.

Man kan se Kx som en lågprisersättare för
K200, saknar batterigrepp och vädertätning
men har live/video, 12Mp sensor och K7ans processor.
Dom kunde uppdaterat skärmen till högre upplösning
och lagt till några knappar.
Undras om det är en Sonysensor eller en ny Samsung?

Gissar att den oxå kommer att säljas med WR objektiv,
hoppas att det kommer fler WR, tex 17-70, 55-300,
10-17, 12-24 och DA14.
 
4,7 bilder per sekund! Damn! 20 olika färger på hus och 5 för greppet. Coolt! Kommer givetvis att locka nya köpare. Varför en trist svart klump som ser ut som alla andra.
 
Ser ut att vara en riktigt bra kamera för det priset. Ska bli kul att se vad den presterar i verkligheten. Tycker det till stor del verkar vara mycket hämtat från K-7, som jag sneglar på eftersom jag är sugen på att byta ut min K10D. K-X verkar ju vara ett mycket kompetent alternativ.
 
WR innebär en enklare tätning än tätningen hos DA Star objektiven. DA Star objektiven är riktigt vädertätade, medan WR är bättre skyddade än vanliga objektiv.

DA L innebär ett DA objektiv med plastfattning och avsaknad av quick-shift fokus, istället får man styra med AF/MF-omkopplaren vilket kan kännas knöligt när man väl vant sig vid quick-shift.

20 färger och olika kombinationer på greppet är för den japanska marknaden.
Utanför Japan verkar det i första hand vara svart och vitt som gäller, med rött och "navy" (blågrått) på utvalda marknader.
 
Känns som en intressant ersättare till min *ist DL :)
Väldigt synd att den inte var vädertätad. Känns mycket viktigare än några extra megapixlar och autolägen...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.