Annons

Pentax k-x vs Nikon D5000

Produkter
(logga in för att koppla)

Johankv

Aktiv medlem
Hej!

Har nästan bestämt mig för att köpa en pentax k-x med väska och minneskort 8 gb. Har hittat det för ca 6500 SEK med kitobjektivet 10-55 mm.

Såg nu på ett ställe att Nikon D 5000 med motsvarande objektiv, med stabilisering, plus väska, 8 gb kort och stativ för 7290 SEK.

Det är ju rätt snarlika i kostnad. Så vad kommer det skilja i användarvänlighet för en relativ novis inom foto som vill fota familj (inne och ute), sport (rugby och bergsklättring) mm. Är givetvis intresserad av filmfunktionen. Någon som vet om den ena kameran är bättre på den punkten? Hur är det med möjligheterna till att köpa tillbehör som blixt och obejktiv. skiljer det för de båda märkena? Tänker bla på att k-x har bildstabilisering i huset.

Eller är de så snarlika att de till slut inte handlar om mer än hur de ligger känns handen för mig och min sambo?

Tacksam för stöd!
 
Senast ändrad:
Hej ! Svårt att välja ? I detta fall blir nog ändå Nikon vinnaren,lite bättre bildkvalite och brushantering,pga sensorn från större modeller,bättre högupplöst skärm m.m. På Pentaxen syns inte fokuspunkterna i sökaren vilket kan vara en nackdel. .Tror faktiskt Nikonmodellen är ett strå vassare här.Råder dig att söka tester och läsa för och nackdelar med båda två innan du fattar beslut.Sen har du lättare att hitta billiga ljusstarka objektiv till Nikon ,Pentax objektiv har gått upp mycket i pris senaste tiden och har blivit omotiverat dyra,tycker jag,dessutom är Nikons budgetobjektiv med inbyggd tyst motor och bildstabilisering snabbare och tystarere än på Pentax vilket är en STOR fördel.Pentax som märke är bra annars,lika bra som alla andra men har kanske lite annorlunda lösningar.Dessutom att tänka på för Pentax K-X är att det tillkommer en kostnad för laddare och uppladdningsbara batterier,4 st och det är minst 500-600 kr mer.Vill du ha Pentax och har lite mer att lägga ut är nog K7 att föredra ! MVH.
 
Senast ändrad:
Pentax K-x och Nikon D5000 använder båda samma sensor och har samma storlek och upplösning på skärmen. Så någon märkbar skillnad i bildkavalitet mellan kamerorna är det inte. En fördel hos K-x är att den har lite större optisk sökare, Nikon har istället prioriterat en vinklingsbar skärm hos D5000.
Iom att Pentax har stabiliseringen i kamerahuset blir många av Pentax objektiv kompaktare än Nikons objektiv med stabilisering, speciellt hos telezoomar kan det bli stor skillnad i storlek och vikt. Även K-x är klart kompaktare än D5000.

D5000 tycker jag har en nackdel i att den saknar inbyggd fokusmotor vilket begränsar utbudet av objektiv, speciellt begagnade objektiv. Pentax har bättre kompatibilitet hos gamla objektiv då alla Pentax AF-objektiv går att använda och alla blir stabiliserade. På K-x går det även att använda riktigt gamla manuellt fokuserade objektiv och få fungerande ljusmätning och även stabilisering. Ljusmätning med manuellt fokuserade objektiv är något Nikon tagit bort på sina enklare systemkameror.

Att Nikons kitobjektiv skulle vara snabbare än Pentax kan jag inte hålla med om, det är framförallt dyrare objektiv där Nikon har ett litet försprång. Generellt har Nikon klart större begagnatutbud av objektiv, men iom att D5000 saknar AF motor så jämnar det ut sig.

Vilken kamera du än väljer mellan K-x och D5000 så lär du inte bli besviken då båda är bland de bästa som går att köpa i prisklassen.
 
....Sen har du lättare att hitta billiga ljusstarka objektiv till Nikon...

Njae.. det är inte riktigt sant, speciellt då man talar om D5000 utan inbyggd motor. Det enda ljusstarka och förhållandevis billiga objektivet som finns till Nikonkameror utan fokusmotor är AF-S DX 35/1,8 G, som visserligen är ett mycket bra objektiv. Men också det är dubbelt dyrare än det billiga 50/1,8.

Kan man tänka sig manuell fokusering så finns det en hel del alternativ, men att fokusera manuellt på en DX-kamera utrustad med liten sökare är mycket svårt. Man ser helt enkelt inte om skärpan ligger där den ska om man använder stora bländare (typ 1,8), speciellt inte om avståndet är några meter. Anståndsmätare finns, men inte ens med hjälp av den träffar man alltid rätt. Det är orsaken till att jag sålde min AF 50/1,8.
 
Tack för svar!

Men också det är dubbelt dyrare än det billiga 50/1,8.

Vilken kamera passar det här till?

Kan man tänka sig manuell fokusering så finns det en hel del alternativ, men att fokusera manuellt på en DX-kamera utrustad med liten sökare är mycket svårt. Man ser helt enkelt inte om skärpan ligger där den ska om man använder stora bländare (typ 1,8), speciellt inte om avståndet är några meter. Anståndsmätare finns, men inte ens med hjälp av den träffar man alltid rätt. Det är orsaken till att jag sålde min AF 50/1,8.

Antar att detta gäller D5000 främst?

Någon som vet om det finns några reella skillnader vad gäller filmningen?

mvh
Johan
 
Någon som vet om det finns några reella skillnader vad gäller filmningen?
Det är väldigt lika i funktionen, men D5000 har vinklingsbar skärm vilket kan förenkla hanteringen. K-x har stabiliseringen på alla objektiv vilket kan vara trevligt vid användning av ljusstarka objektiv som annars saknar det.

I övrigt är de nog närmast identiska vid filminspelning
- Max 720p 24fps
- Manuell fokusering
- Endast intern mono mic
- Bländare manuellt satt innan filminspelning påbörjas, eller automatisk.
- Endast automatisk exponering (exponering kan låsas innan filminspelning påbörjas med exponeringslåset)
 
Nämn ETT billigt ljusstarkt (<F/2.8!) AF-objektiv till Pentax...? :)

Jag säger inte emot att utbudet till D5000 är begränsat (ett objektiv, 35'an du nämnde...), men Pentax är dyra. Dyrast på marknaden förutom Leica kanske.

Men det finns naturligtvis alla tredjepartstillverkare, vilket man inte ska glömma. Sigma/Tokina/Tamron tillverkar många riktigt bra objektiv som definitivt inte skäms för sig ens i sällskap med de storas mer exklusiva serier.

Om jag kom från "ingenting" skulle jag nog välja K-x just nu - under förutsättningen att jag inte skulle köpa så mycket mer objektiv/tillbehör till kameran.

I bildkvalitet är de så lika att jag kan sätta ganska många pengabuntar på att väldigt få skulle kunna skilja på 1m stora förstoringar tagna med de två kamerorna (säg att vi sätter samma tredjeparts-optik på båda kamerorna och håller slutartider/bländare/ISO samma)....

Vad det gäller video kan jag inte uttala mig - det var en av de funktioner jag fann så fullständigt ointressant att jag inte ens bekymmrade mig om att titta på den. Det jag var ute efter var bildstabilisering tillsammans med 50F/1.4 och 30F/1.4.

Kit-optikerna tyckte jag var likvärdiga.
 
Tack för svar!

Vilken kamera passar det här till?

Du menar 50/1,8? Det passar alla Nikons systemkameror, men autofokusen funkar inte om du sätter det på D40/D40x/D60/D3000 eller D5000.

Antar att detta gäller D5000 främst?

Om du avser fokuseringsproblemen - nej, det gäller alla Nikons digitala systemkameror med små sökare, bl.a. ovan nämnda modeller. Ju större sökare, desto lättare blir det att fokusera manuellt.
 
Personligen skulle jag i alla fall välja Nikon D5000.
Av två anledningar egentligen:
D5000 har vinklingsbar skärm, men framför allt för att K-X kör på 4 st AA-batterier och har en dålig batteritid enligt flera recensioner jag läst.
Kan vara bra att tänka på.
 
Jag säger inte emot att utbudet till D5000 är begränsat (ett objektiv, 35'an du nämnde...), men Pentax är dyra. Dyrast på marknaden förutom Leica kanske.

Men det finns naturligtvis alla tredjepartstillverkare, vilket man inte ska glömma. Sigma/Tokina/Tamron tillverkar många riktigt bra objektiv som definitivt inte skäms för sig ens i sällskap med de storas mer exklusiva serier.

50/1.4 AF-S funkar till D5000. Sedan verkar ju Sigmas 50/1.4 och 30/1.4 vara väldigt bra, hoppas även på kommande 85/1.4.

Dessutom finns det 24/1.4 också.

PS. Jag vet att priserna är lite högre på de nämnda objektiven, men jag nämner bara objektiv kompatibla med AF på D5000.
 
Nämn ETT billigt ljusstarkt (<F/2.8!) AF-objektiv till Pentax...? :)

Jag säger inte emot att utbudet till D5000 är begränsat (ett objektiv, 35'an du nämnde...), men Pentax är dyra. Dyrast på marknaden förutom Leica kanske.
Till Pentax väljer man med fördel begagnade objektiv, F50/1.7 brukar gå att hitta för ca 1500:-, FA50/1.4 för ca 2000:- och FA35/2 för ca 3000:-. För några år sen var ju detta nypriset på FA-objektiven.

Personligen tycker jag 28mm är den ultimata normalbrännvidden på en APS-C kamera, så det är i så fall Sigmas 28/1.8 eller 30/1.4 som ligger närmast för båda kamerorna.

Att batteritiden hos K-x var dålig berodde på en bugg i kamerans mjukvara för batterimätaren, något som Pentax löst med en firmare uppgradering. Men batterikapaciteten kan variera beroende på vilka AA batterier man använder, och inte minst med vilken laddare man använder.
Dåliga laddare kan försämra batteriernas kapacitet genom att överladda batterierna.
 
För omkring 1500 mer kan man få en D90,något att tänka på.Då eliminerar man alla för och nackdelar mellan D5000 och K-X.! MVH.
 
Pentax k-x med kit för under 6000 kr

Ser att Japanfoto säljer k-x med kitobjektiv för under 6000 kr.

Tidningen "Digitalfoto för alla" testade "billiga" systemare i senaste numret. k-x hade bäst bildkvalité av de testade kamerorna...

/Lars
 
Ser att Japanfoto säljer k-x med kitobjektiv för under 6000 kr.

Tidningen "Digitalfoto för alla" testade "billiga" systemare i senaste numret. k-x hade bäst bildkvalité av de testade kamerorna...

/Lars

ja, det är samma pris på flera ställen. blit totalt ca 6500 med väska och minneskort på de flesta ställen också. Men tack för info om affär och test. Jag har sett många tester och omdömne som varit väldigt positiva till k-x liksom D5000.
Eg tittade vi först på D3000 och ev en kompaktkamera med filmfunktionen i HD. Vi har filmat rätt mycket med vår ixus 55 men det är ju lite trist upplösning på den. Sedan såg vi att k-x och D3000 bara skiljde ca 1000 sek och jag har uppfattat k-x som bättre än D3000 förutom filmfunktionen som är ett plus för oss. När man väl bestämt sig för k-x så blir man frestad att gå upp lite till när det ändå är så nära i pris till en D5000. Det är lätt att lura sig själv på så sätt. Så om jag bestämmer mig för en D5000 så är ju stegen, som det stå ovan, inte så stort till nästa modell osv :)

mvh
Johan
 
Jag har en K-M och jag använder Sanyo Eneloop batterier och med dem kan jag ta 500-700 exponeringar!! Dessutom laddar de inte ur sig som vanliga NIMH.

http://shop.conrad.se/websale7/?sho...p1}{md5/32643c2eddabed914091f68128f707ff/md5}


Personligen skulle jag i alla fall välja Nikon D5000.
Av två anledningar egentligen:
D5000 har vinklingsbar skärm, men framför allt för att K-X kör på 4 st AA-batterier och har en dålig batteritid enligt flera recensioner jag läst.
Kan vara bra att tänka på.
 
Försäljarna är ovetande?

hej!

Idag var min sambo på Fotokungen för att försöka göra sig en egen uppfattning om dessa kameror. Det visar sig då att deras föräljare klankar ned på pentaxen och batterierna. han menar på att kameran bara klara ca 70 exponeringar. Varpå min sambo undrar om mjukvaran som kan fixas. Det visste de inget om. Jag ringde dem i går för att höra mig för mer och då sa de bland annat att det var en bättre sensor i D5000 vilket jag förstått att det inte är, utan samma?

I princip samma sak, gällande batterierna och firmwaren, hände mig när jag var inne hos ScandinavianPhoto.

Det är märkligt tycker jag. Har inte Pentax informerat sina återförsäljare?

Tycker mig också via samtal och besök hos butiker få en uppfattning/känsla av att de hellre säljer nikon än Pentax.... Kanske får de själva mer i plånboken eller så är det för att de allra flesta inte tittar på andra märken. Det kan ju också vara så att de har rätt i att D5000 är en bättre kamera. Men det är ju också en prisskillnad.

Hur svårt är det att rätta till firmwaren?


mvh
johan
 
Senast ändrad:
Det är något som är skumt.

Var inne på Schönherrs Foto förra veckan. Säljaren pratade bara om Canon/Nikon. När jag frågade efter Pentax K-x, som jag hade läst mycket gott om, sa han att han hade sålt några men att det hade varit mycket problem/klagomål och att han ev. inte skulle ta in den igen. Inte alls den bild jag har fått när jag läst omdömen på nätet.

Lite samma sak på Japan Photo. Jag var tvungen att aktivt fråga efter Pentaxen. Inget de föreslog själva när jag frågade efter en bra första systemkamera.

Konspiration?

Jag väljer själv mellan just dessa två kameror, och även om jag för tillfället lutar åt Nikon vill jag ju få objektiv och korrekt info från återförsäljarna.
 
Inte konspiration - faktiskt en ganska naturlig reaktion.

Om en butik får in tio ex av en kamera, och blir tvungna att "lösa in" 5 av dem på garantin, så säljer de inte gärna denna kamera igen. Att problemet är löst är inte så viktigt i sammanhanget då det är en ganska liten produkt vi diskuterar. De tjänar lika mycket/mer på att sälja kameror/produkter som de sedan tidigare har erfarenhet av och inte har fått speciellt många returer på.

Och K-x HAR haft en del barnsjukdomar. Det skulle inte förvåna mig om garanti-inlämningen procentuellt sett har varit tio gånger högre på K-x än på D5000. Och eftersom K-x knappast kommer upp i mer än enstaka procent av D5000's försäljning är det ganska självklart för en butik som haft problem med en sändning av kameran att prioritera bort den. De förlorar ju enligt egen verklig erfarenhet pengar/tilltro på att sälja den.

Firmware är inte speciellt svårt att uppdatera. Guider och instruktioner finns på nätet - ett par miljoner träffar på google samt via instruktioner på Pentax.com
 
Det är alltid svårt för en mindre tillverkare att få samma support från återförsäljarna. Säljarna tycker helt enkelt inte att det lönar sig att lägga ner lika mycket tid på att hålla sig uppdaterade om de mindre tillverkarna.
Kan man inte ge fullgod support på de prylar man säljer så upplever man oftast små problem som mycket större eftersom man inte riktigt vet hur de ska hanteras.

Sen använder säljarna i regel själva Nikon och Canons kameror vilket automatiskt leder till att de får bättre kunskap om dessa tillverkares prylar.

De mindre tillverkarna har inte heller lika stor lokal organisation som sköter marknadsföring och support. Tex är det inte Pentax själva som sköter detta i Sverige utan de förlitar sig till Focus Nordic för detta.

Att Nikon D5000 också har problem med batterierna tycks många glömt bort. Dock kräver detta att man skickar in kameran för service.
http://www.nikonforum.se/news.php?readmore=276
 
Håller med Joackim här,det är nog så som han säger.Har du fått den här negativa uppfattningen om Pentax K-X pga barnsjukdomar i modellen så tycker jag du ska välja andra alternativ.Det verkar lite som det är lågt pris som styr ditt val av kamera,gå hellre upp till D5000 om du vill känna dig mer säker i ditt val och det är ju en erkännt bra kamera,precis som K-X är trots den har/haft vissa problem.Du kommer ändå att få lägga ut en bra summa om du ska ha bra batteri och laddare till Pentaxen,förstår inte själv varför dom envisas fortfarande med AA-batterier i dom lägre modellerna+att man inte kan se valda fokuspunkter i sökaren,det var något jag irriterade mig över i min förra Pentax K200D,som i övrigt var en bra kamera.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.